Biverkningar av Metacam?
Min Ragdoll-kille, kastrerad och 3,5 år gammal, började i förrgår kväll kissa mycket mindre än han brukar. Jag blev lite orolig men avvaktade för att se hur det utvecklade sig. Igår morse slutade han kissa helt och försökte även en gång utan resultat och då åkte jag självklart in till veterinären som gav honom en spruta Metacam och vi fick åka hem med uppmaningen om att komma tillbaka imorgon (idag) med ett urinprov.
Han kissade inget alls under hela natten men en timme innan vi skulle åka in till veterinären igen gick han äntligen på "popcorn-lådan". Vi åkte in igen och han blev undersökt men inget verkade ovanligt och det enda som provet visade var något förhöjda halter av vita blodkroppar i urinen. Vi fick med oss Metacam hem och skulle komma tillbaka om han inte blev bättre (veterinären trodde att det kunde vara idiopatisk cystit). Jag har just gett honom dagens dos och väntar på att han ska börja må bra igen.
Nu undrar jag bara lite över hur vanligt det är att katter faktiskt drabbas av olika biverkningar när de får den här typen av mediciner? Hur har era katter reagerat?
Ja har inte märkt nån biverkning alls då ja använde de till min katt, hon har gått på det 2 ggr.
Jag har aldrig haft Metacam till katt, men mina hundar fick det efter sin kastrering. Kanske inte är samma biverkningar som på katt, men ändå. Love fick njurarna påverkade av metacamen. Vi fick sluta ge det omedelbart och njurarna kom iordning igen efter några dagar. Frankie kräktes och blev väldigt lös i magen så vi fick sluta ge honom metacam. Det tredje hunden, Kazper, klarade sig helt utan biverkningar.
Tack för svaren. Det vekar som att min kisse tål medicinen i allla fall, han har inte fått några nya eller förvärrade symtom sedan han började ta den, men jag ska definitivt hålla koll lite extra koll på honom. Han har börjat äta mer normalt nu men han går fortfarande inte på lådan som han ska. Håller tummarna för att han blir bra igen snart.
Har använt metacam till ca 50 katter, alla har mått hur bra som helst.
har varit tvungen att ge det i flera veckor o var väldigt enkelt att ge o inga biverkningar som märktes iaf.
Någon som vet ett bra alternativ till metacam? Min katt fick detta och jag har gett den här gången men kommer det fler situationer ser jag gärna att det finns någon annan medicin man kan få istället.