Separationsångest!
Måste bara skriva av mig lite och vill gärna att ni kommer med förslag.
Imorgon flyttar jag hemifrån till en liten lägenhet (etta på 37m2) och jag vet verkligen inte hur jag ska göra med min katt Puma!
Hon får självklart bo kvar hos min mamma här ute på landet där hon har växt upp. Hon är van vid att alltid få gå ut när hon vill, vilket är väldigt ofta.
Puma är väldigt speciell, jag är nog den enda människan som hon är riktigt nära. Hon vill alltid att allt ska vara på hennes villkor: på dagen vill hon aldrig gosa, är nästan motsträvig om man ska lyfta upp henne och ålar sig undan när man ska klappa henne. På natten däremot så är hon helt galet gosig! Hon sover alltid i min säng och blir helt knäpp. Ska bita och slemma på mina fingrar och stryka sig mot mig (låter lagom trevligt va? haha).
Jag har fött upp Puma med nappflaska och hon ser mig nog som hennes mamma!
Nu till problemet.. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra med henne när jag flyttar.
Tar jag med henne så måste hon vara innekatt eftersom att jag inte vågar släppa ut henne i stan (har alltid bott långt ute på landet). Det skulle vara hemskt om hon blev påkörd och hon är ju van vid att kunna gå hur långt som helst annars!
Jag tror inte heller att hon skulle trivas att bo så litet just för att hon är van vid att gå ut när hon vill och i princip göra som hon vill..
Samtidigt, lämnar jag henne så kommer hon inte kunna sova hos mig på natten och hon kommer nog aldrig känna samma närhet till de andra i familjen som hon har känt till mig.
Det känns som att jag överger henne, men jag kan ju inte bo hemma livet ut pga henne!
Snälla kom med tips..
Hej! Det har gått åtta månader sedan du skrev detta och det ser ut som om du inte fått några svar. Vad synd. Jag hoppas att någon vänlig person har svarat dig i ett PM i alla fall. Jag förstår precis ditt dilemma, för att jag har ett liknande problem. Jag ska också flytta från ett större radhus till en tvårumslägenhet och är orolig för min katt, hur hon ska trivas där. Nu behöver du inga råd längre. Hur har det gått, hur löste du problemet? Hur har Puma det?
Med vänliga hälsningar och lycka till! 
Jag tror inte det ska vara några problem
Hade för många år sen en honkatt(Rip Nikki) bodde i hus då jag skaffade henne,blev sen tvungen flytta till mindre(1a 45m2) Tog väl ca 1 vecka sen hade hon vant sej…Fick köpt hus igen,hon flyttade givetvis med,fick gå ut och så,men pga skilsmässa blev jag av med detta huset också !! Men hon flyttade med så glatt….Jag tror hon fick genomlida 6 flyttningar…Var bara borta från henne i 1 vecka under hennes 18 år,en polare med lantbruk hade henne..Men det enda hon gjorde var enligt honom,bara skrek och åt inget…Hon jag har nu,Olivia 6 år,har med flyttat från mindre till större sen mindre igen :-) Men jag tror att det viktigaste för din kisse är….att få vara med dej,skaffa klätter/klösträd och så..så ska du se att kissen trivs hos dej iaf trots dina 37m2 Du kan ju testa 1-2 veckor.skulle det inte mot all förmodan gå,vet du ju iaf du har dina päron du kan lämna henne hos..Önskar dej all lycka och lycka till med kissen och nya lyan ;-)
Tråden är gammal men jag hade provat att ha henne kvar på gammla stället o sett hur det gått. Annars hade jag ju bara provat o hämta henne o ha hennes hos mig.