Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2291 ggr
natha-mjau
0

Kön?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är detta en hona och en hane?
Har googlat lite och har inte kollat kön på katter förrut så dubbelkollar här.

Bild1. Hane?

natha-mjau
0
Eywa
0

Väldigt svårt att se på bilder, men jag tycker faktiskt att båda två ser ut som hanar.

natha-mjau
0

#2 jaha okej. De är tre dagar gamla.
Fick mms av min syster så har inte kollat på dem själv utan på dessa bilder.
Tyckte nämnligen att de såg ut som en hona. Kan ta bättre bilder när jag träffar dem.

Eywa
0

Honor har könsöppningen närmare anus och själva könet ser ut som ett "streck".

Hos hanar är könsöppningen en bit ifrån anus och buktar ut mer än hos en hona, samt att det mer ser ut som en "prick".

Men som sagt, svårt att säga bara genom att kolla på mobilbilder :P

natha-mjau
0

#4 ja precis. anledningne till att jag tycker att #1 ser ut som en hona var för att de ser ut att sitta tätare än på #0 + att #0 ser ut som en pung..

men som sagt, jag är ingen kattexpert. ska ta nya bilder till veckan,

Eywa
0

Ja, det skulle kunna vara en hona, men oftast ser man inte pungen fören katten blir lite större. Men i vissa fall gör man självklart det, som i #0. Anledningen till att jag tycker det ser ut som en hane är för att det ser ut att bukta ut mycket mer än det brukar göra på honor samt att det ser ut som en "prick".

Är det första gången din syster har kattungar? Vad är det för ras hon föder upp?

natha-mjau
0

#6 det är min systers granne som har fått kattungar, hennes hona smet ut och blev gravid, det är hennes färsta kull så hon är inte så kunnig och erfaren.

Visserligen är inte jag heller det, men jag har läst väldigt mycket då jag planerat att skaffa en ny katt, ska ta hand om #0 sedan när den blir 12 veckor:)
Så jag kommer vara där mycket.