Färg fråga på tre katter
Undrar om det är nån som kan säga vad färgerna heter på mina katter?
Först ut är mys damen Pip
www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem
första katten är svartskölpaddsfärgad med vitt, andra katten är svart-vit ch den tredje ser ut att vara svartsilvertigré tror jag :)
Jag vet inte om det syns men katt två har brunt i pälsen ska se om ja hittar en bättre bild!
Hur ser pälsen längst in ut på Lurvan?:)

Skulle du kunna sära på din svart-vita katts päls och fota? Det ser närstan ut som om hon vore smoke. Det bruna i pälsen kallas rufism och är en sorts missfärgning, inget att bry sig om alltså. Det kan även vara solblekt.
Den lilla är blå mönstrad, men behöver se en bättre bild på sidan för att säga om han är tigre eller spotted. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Åh va söta!!
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Lurvan när jag blåste i pälsen, hon gillade inte det riktigt hihi, kollade på mig som vad gör du matte
Hon är smoke:)
Har du någon bild på Gizmo ovanifrån? lättare att se om han är tigre eller spotted då
Det är svårt att säga hur han kommer bli när han blir stor, för tigre kan ofta utvecklas till spotted, det kan vara svårt att skilja på i vissa fall när en katt är så liten. Hur ser hans mage ut? tycker att han ser ut att vara tigre, men en spotted katt kan ha "prickar" på magen
Hahaha, ja nu vart han medgörlig, vände han på rygg och han ligger fortfarande så hihi!
Kanske inte den bästa bilden ovan i från men försöka att få lillfisen till att vara still är ju inte det lättaste, mycket bus i liten katt hihi!
#16 & #17 Åh, helt underbar! :D Vad är han för ras?
#19 Jag måste ju säga att han är huskatt då han inte har nån stamtavla, hans förra ägare säger att hans mamma är skogkatt och han pappa är skogkatt/perser
Ja visst är han charmig!

Sära på Pips päls också, tycker att det ser ut som att hon är svartsköldpaddssmoke med vitt. Det heter alltså smoke när katten är vit i underullen. Silver är samma sak, exempelvis svartsilvertigré, men det heter bara silver om katten är mönstrad. Annars heter det smoke, till exempel svartsmoke med vitt som Lurvan är.

Japp, Pip är svartsköldpaddssmoke med vitt!
oki så nu är det bara Gizmos päls kvar då?
Pip är alltså Svartskölpaddssmoke
Lurvan svart vit smoke
Gizmo blå mönstrad tigre eller spotted

Pip är svartsköldpaddssmoke med vitt, eller som man hade sagt i utställningsbranchen: Svartsköldpaddssmoke bicolor (bicolor innebär 25-50% vitt).
Lurvans färg heter svartsmoke med vit. I utställningsbranchen hade man sagt svartsmoke bicolor.
Jag tycker att Gizmo ser tigrerad ut. Svårt att avgöra, men jag ser en prick bara, resten är ränder. Så blåtigré långhår.

0# Svartsköldpaddsssmoke-vit (fs 09)
1# Svartsmoke-vit (ns 09)
2# Blåtigré
Någon sa att spottade kan ha "prickar" på magen och det är ju en sanning med modifikation, agouti-katter har prickar på magen oavsett vilket mönster de har. Såväl tabby som tigre och spotted har prickar under magen 
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
"28 Så underbar liten kisse 
Vill verkligen tacka er för hjälpen att komma fram till vilka färger mina katter har, alltid roligt att lära sig nytt om djur!
Skulle bara vilja fråga vad det där "rufism" innebär och om det är possitivt/neggativt på katt, varför är det en missfärgning i stället för bara färg? Är villig att lära mig mer om färger!
Kan man räkna ut vilken färg det blir på ungarna om man vet vilken färg föräldrarna har?

#30 Tack, hon är en stor dam nu Laika, 3 år och mamma till flera små hon är för övrigt samma färg som din tös faktiskt. Svartsköldpaddssmoke-vit 
Rufism är lite omdiskuterat, hos en katt som tex en bruntabby vill många ha så mycket rufism som möjligt då det ger en gyllene varm ton åt det bruna.
Men på t ex en blå eller svartsilverkatt så vill man ju ha så lite som möjigt.
En bra svartsilvertabby:
http://dalalvskatten.se/images/DAK_Katt2005/conelia1.jpg
En katt med en enorm massa rufism:
http://uploads.ifokus.se/uploads/703/70394c72dd9e1c484259c86591773da8/001.jpg
Man kan i mångt och mycket räkna ut färg, men sen handlar det ju mycket om att man skall veta vilka anlag föräldrarna bär på och det vet man ofta inte helt och fullt så lite överaskningsmoment finns det alltid.
Jag har påbörjat en förklaring till allt det här med färg på min hemsida.
Ahh tack vilken bra info och bra länk där!
Om jag då frågar som så om min Lurvan som är svartsmoke med vitt och har rufism är det nåt önskvärt eller tvärtom?
La färgkalylatorn i favoriter hoppas den fungerar framöver :)
tackar väl oxå då d e min katt på inlägg # 28 
S*Winsnes Wilda

Nej rufism på en svartsmoke är inte önskvärt alla silverkatter skall vara så klara och rena som möjligt. Tycker väl iof inte att man kan se så mycket rufism utifrån bilderna här. Man ska också tänka på att unga katter kan ha rufism som sen växer bort.
Den blå har en del synlig rufism så vitt jag kan se däremot.
#33 Såg det 
hehe,kunde inte låta bli malin 
S*Winsnes Wilda
#33 ja det är en riktig sötnos du har :)
#34 Då antar jag att rufism inte är önskvärt på en blå heller?
Men färgen spelar ju igentligen ingen roll då det är mina hemma katter som inte ställs ut på utställningar och jag älskar dom av hela mitt hjärta ändå mina små gosiga pälsbollar :)

På huskatt så spelar inte rufism någon roll. =) Och på den lilla Blåa så kommer det att växa bort tror jag. Dina korthår är rätt så fina i sitt silver och det är ju kanon.
Och varför inte ställa ut dem? Det är kanon kul att ställa ut huskatt =)
S*Luddhuvet´z
Utställning låter jätte kul men jag har inte tid så det räcker till eller hjälp!
Vi har 4 barn och äldsta har dyslexi och dom två yngsta har måttlig utvecklingsstörning, vi har svårt att få barnvakt!
Jag åker på chinchilla utställning 6ggr/år och det är alltid klur att få ihop så jag kan åka på dessa utställningar, sitter med i utställningskommitten och gör program mm!
Jag är personlig assistent till min son men vi har inte fått ut tillräkligt med timmar för att kunna ta in en extra assistent så nu ska vi vänta för en överklagan och se om vi får mer timmar!
Söker assistent timmar för dottern med!

Oj det låter jobbigt. Förstår att du inte hinner då.
S*Luddhuvet´z
#39, ja ibland är det lite för fullt upp men vi tar en dag i taget så får vi ihop det!¨
Jag är glad att barnen inte har djur allergi i allafall så jag kan ha luddbollar hemma, har 12st chillor hemma och tre katter och det fungerar jätte bra och så är ju chillorna nattdjur så med dom fixar jag med när barnen har kommit i säng:)