Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 9505 ggr
dermot
0

Han vill inte äta blötmat

Hur får man en katt till att äta blötmat? Vår ena katt vägrar att äta den blötmat vi ger (Mjau) och käkar endast torrisar. De andra två är där inga problem med, men just Ivan slickar bara lite på såsen sen så struntar han i resten.

Kan man ta bort torrfodret helt? Så att han tvingas äta blötmaten?

Han fäller också en del.. Kan det bero på detta?

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Quincy
0

Har du testat mosa blötmaten?

Mina katter gjorde exakt samma sak men jag har märkt att de föredrar att äta Mjau i burk (inte tetrapak) som liknar mer som paté.

dermot
0

#1 Det är den i burk vi har. Jag kan prova! :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

OberonsMatte
0

Mina katter vill bara äta blötmat i portionspåsar, och bara särskilda sorter. De jag har nu äter bara portionspåsar med gelé, en tidigare katt ville bara ha de med sås. Gourmet-burkar med blötmat i mousse-form har alla mina katter gillat, särskilt tonfisksmaken.

Katter har ofta väldigt bestämda åsikter om sin mat och det är inte alltid de överensstämmer med vad matte tycker att de bör äta. Man får prova sig fram och vara beredd på att kompromissa lite. Att de äter blötmat öht är bättre än att de inte äter det alls. Allra sämst är om de matvägrar helt, vilket de kan göra om man försöker tvinga dem att äta den sort man själv vill. Kattens inre organ är väldigt känsliga för svält, så det måste man vara väldigt försiktig med.

Sajtvärd Katter iFokus

dermot
0

#3 Okej, inget tvång alltså!

Vi har provat lite olika såna portionspåsar, men han slickar bara pyttelite på såsen och sedan återvänder han till torrisarna och därmed lämnar resten. Han är jättekinkig! Är Gourmet-burkar de där sjukt små burkarna som kostar typ 30:-/st?

Vi kanske ska prova en annan sorts kattmat istället (annat märke alltså)?

// Anka

Quincy
0

min katt spydde av gourmet :S men din katt har kanske starkare mage

AgnetaB
0

Mina 4 katter är inte heller förtjusta i Mjau i tetra tyvärr. Ibland äter de  av den men köper allt möjligt annat.

Gourmet burkarna kostar typ 5 kr på Willys. Willys är billigt på katttmat så brukar köpa där.

dermot
0

#5 Läskigt :s Han brukar inte spy men..

#6 Okej, för kikade in på djuraffären nära oss och där kostade en liten burk på typ 20 gram nära 25kr. Det tycker jag är liiite mycket pengar för så lite mat. Kan prova ett par från Willys då!

__

Tack så jättemycket för tipsen! :)

// Anka

MrsCecilia
0

Mina katter älskar Icas portionspåsar och porta 21 pure chicken. (fast den fiser de av) Jag brukar variera annars brukar de tröttna och vägra äta blötmaten.

cosmonita
6

Katter är finsmakare och sätter gärna sina ägare på prov genom att bli kräsna dvs att gilla vissa matsorter, gärna det som blir lite extra dyrt eller komplicerat Flört

Skämt åsido. Men mina katter gillar Mjaus tetror bättre än burkarna jag brukar köpa, men om jag skulle förse dem med tetror i en månad så skulle det kosta 900:-/ månad mot 500:-/månad med burkarna. Så jag låter dem inte välja själv. Vi pratar fortfarande om samma fabrikat och lika bra foder.

Skulle jag ge enportionsförpackningar skulle både priset och förbrukningen av förpackningsmaterial bli oförsvarbart.

Sen skämmer jag bort katterna med rått kött och någon tetra ibland.

Har de fått något gott ibland så kan det mycket väl hända att de vänder ryggen till den vanliga burkmaten men då väntar jag ut dem. Inte ens den kräsnaste väntar mer än 6-12 timmar innan den äter maten.

Naturligtvis skulle jag inte tvinga en katt att välja mellan att äta något den avskyr och att svälta ihjäl. Men jag känner att många kattägare låter katten välja käket vilket inte heller är rätt. Om man nu inte tycker att man gärna betalar för det och har råd med det. Då kan man naturligtvis låta katten bestämma fritt Glad

Bara min reflektion över det hela och att man kan nog vänta ut en katt. Första gången kan det ta en hel dag, eller mer om maten är främmande, innan den äter men ingen katt svälter ihjäl med mat framför näsan om den är frisk för övrigt.

LoAEmma
0

Testa olika sorter, och bättre kvalité!
Min äter inte heller blötmat och jag har testat så mycket så jag har lagt ner det där, han får sitt torrfoder och är nöjd med det. Är extra noga med att han dricker nog med vatten dock.
Det enda extra jag kan bjuda honom på är en sorts kattgodis, allt annat ratar han. Tex köttfärs, tonfisk, räkor mm…

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

dermot
0

Vi ska pröva ge honom lite extra god fläskfilé nu ikväll och se om han hellre äter det. :)

Tack så jättemycket för era svar allihopa Glad

Någon som vet vad fällandet kan bero på? Han har hållt på rättså länge..

// Anka

LoAEmma
0

En kompis till mig köpte Royal canin som är för fin päls osv (minns inte namnet nu) och hennes katter blev HELT annorlunda i pälsen, jättefina! Och kastade sig över maten! Vilket dom inte gjort med tidigare sorter från mataffären…

*Det blir som det ska*

dermot
1

#12 Jag trodde det bara fanns för hundar! Ska kolla upp om de har för katter där vi köper hundmaten :)

// Anka

vinteralvan
0

Prova att krossa några torrbitar och strö över blötmaten, då kanske han tycker det är intressantare.

dermot
0

#14 Tack för tipset!

// Anka

Wony
0

Vår lilla misse är ganska petig ibland. Och har tetran varit öppnat mer än 12 timmar i kylen så är hon inte alls pigg på att äta maten. Oavsett om vi geggar runt och mosar, värmer lite extra i mikro (och låter svalna) eller om vi stör torrt över. Hon mumsar då upp torrfodret och slickar såsen. Tungan ute

Men vissa sorter fungerar fint, om de bara är färska från tetra/burk. Portionspåsar är också uppskattat hos henne, då de är lagom stora och alltid färska! Glad

Thaeri
5

Man får se katter ungfär som småbarn när det kommer till mat: många är ytterst skeptiska till att prova något nytt och vet de att de kan strunta i det för att gå och äta favoritmaten så kan det vara helt omöjligt.

Det jag gjorde när jag introducerade blötmat var först att ta bort den fria tillgången på torrfodret, istället serverades maten tre till fyra gånger om dagen.

Efter någon vecka började jag blanda en tesked blötmat i torrfodret vid den ena måltiden, och då den som de hade varit utan mat längst innan, och jättenoga så att alla bitar hade lite på sig. Efter ytterligare några dagar en tesked i ytterligare en måltid, och efter några dagar till fick de en vid alla måltider.

Sen fordsatte jag på det sättet, två gånger i veckan ungefär ökade jag ytterligare tio gram på blötmaten och minskade på torrfodret i motsvarande mängd, så jämt fördelat över måtltiderna som gick.

Efter ett tag försökte jag ge dem enbart blötmat vid en av måltiderna och enbart torrfoder de andra, men då vägrade lilla fröken kräsen att äta blötmaten, så jag fick fortsätta blanda. Däremot var det inga problem att få henne att äta den när övergången var helt avslutad och inget torrfoder alls serverades, utan då åt hon duktigt.

De som har riktig otur kan inte ens ha torrofder i huset utan att katterna ratar blötmaten, har för mig att en av uppfödarna här har vittnat om att hon har jätteproblem med det om hon har någon annans katt över för parning och den äter torrisar.

Men i de flesta fall går det bra att ge både och, när man nått så långt i övergången som man vill gå kan man istället för att öka på blötmaten gå över till att blanda mer och mer av den i en eller ett par av måltiderna och mindre och mindre i de andra tills de är helt separerade.

#12, tyvärr har inte RC särskilt bra foder, fin päls kan man lätt fixa med vissa oljor även om innehållet i övrigt är skräp.

dermot
0

#17 Tack så mycket för ditt svar! Jag provar först att bara blanda, funkar det inte så kör vi på det du skriver! :)

#16 Tack för dina tips! :)

// Anka

Thaeri
0

Trevligt att man kan vara till hjälp Glad

Eftersom han inte är van vid blötmat så är det viktigt att du inte ger för mycket i början bara, en tesked eller två om dagen högst, och öka sen sakta.

Detta för att sammansättningen är såpass annorlunda mot torrfoder, både vad gäller näringsinnehåll och vattenhalt, så går man för fort fram kan magen få sig en rejäl chock och det kan ta veckor att få ordning på den igen om man har riktig otur.

Andina
0

Jag blandar gärna torr- och våtfoder. Ibland får min katt dem separerade, ibland blandade. Och, tack och lov, äter hon bra av alla alternativen. Men min förra katt som dog för ett år sedan var väldig kräsen - det enda som dög var visst torrfoder (Hill's) och Sheba's burkmat…

Men denna katt äter som sagt, än så länge, det mesta. Jag ger henne en äggula då och då, 1 gång i veckan eller varannan vecka, för extra näring och för pälsen. Äggula är fest! :)) Och Makrill är fest! :)))

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

BARFmycat
2

Hur man får katter att äta det man vill att de ska äta är ett stort ämne som man skulle kunna skriva både en och flera artiklar om, vilket jag har för avsikt att göra någon gång när tid finnes. Jag tänker inte skriva alla mina knep här för det har jag ärligt talat inte tid med just nu, men jag kan ju säga att Thaeris inlägg är ett skolexempel, man bör i princip inte kunna misslyckas om man följer alla dessa anvisningar.

Kort kan jag säga att det gäller at förstå sin katt i varför den inte äter för att kunna åstadkomma resultat. Många ägare är så rädda för att låta katterna bli hungriga, när det oftast är det som är främsta orsaken till att de inte vill äta det man ger; de är inte tillräckligt motiverade.
Man måste låta katten bygga upp aptit för att kunna ens förvänta sig resultat, få katter äter något som de egentligen inte tycker om med en full torrfoderskål bredvid tex..

Sedan detta med att svälta ut katten… Nej, katter tar inte fysisk skada av att svälta en kort period (max ett dygn), och ja, det kan fungera på vissa katter, men inte på alla och det är ett vågspspel. Det finns lite olika sinnestämningar i vilket inget djur intar föda, tex aggressivitet, rädsla, stress osv. Är dem i den sinneststämningen äter de inte, så är det bara. Att ta bort fodret kan då utlösa stress hos en del djur, och då äter de ju per automatik inte. Det kan då även gå så illa så att de blir för stressade för att ens äta den maten de åt innan. Och då kan det ju vara svårt att förvänta sig något resultat.

Konsekvens är bästa receptet på framgång i det här fallet.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LoAEmma
0

Måste man få i dem blötmat då? Ett fullvärdigt bra torrfoder räcker och täcker kattens behov bra.

*Det blir som det ska*

[Sjöholm i Hålan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min bortskämda fröken Olivia(Abbesinier) äter endast blötfoder om det är med sås :-) Och absolut INTE fisk,den totalvägrar hon…Torrfoder äter hon ICAs också utan fisk..Men hon är tokig i……….glömt namnet,men lila påsar,men det får hon inte :-) Fabriken måste blanda nåt i det fodret ?Whiskas (?) Ca 1 dag efter hon ätit blir hon "pilsk" Gumpen upp i luften och ylar som en mistlur,och hon är kastrerad !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sen om jag ger henne tex ICAs foder,så ca 2 dagar senare är hon hur lugn som helst :-/  Jag ringde deras kundtjänst för att ta reda på vad för något dom blandar i torrfodret,då jag sa Olivia blev "pilsk",löpsk och skulle skoja med kvinnan i luren och förklarade att " så vet jag vad jag ska ta,nästa gång jag får dambesök" så lade människan på luren…hahahaha  Men…Har någon en aning vad det kan bero på?? Det andra lilla livet,Signe 4 månader,äter ALLT upptäckte idag att hon hade varit uppe på diskbänken och knaprat i sej ostbågar som stod i en skål där………..

dermot
1

Tack så mycket för era svar!

Jag förstår att det inte kommer bli en lätt resa med vår herre, men vi kommer göra vårt yttersta för att nå resultat.

Han åt i alla fall upp köttbiten han fick! Måste väl vara ett framsteg eller lite tur åtminstone? (Han brukar aldrig vilja äta något sådant)

#23 Ursäkta, men snälla skriv inte så många utropstecken och punkter. Min syster skulle läsa igenom tråden från sin dator och hon har skärmuppläsare (dyslektiker) och det var verkligen drygt att höra "utropstecken utropstecken utropstecken" - vart efter vartannat. Snälla tänk på det :)

// Anka

Julle-A
1

Jag orkar helt ärligt inte läsa alla svaren här eftersom att min hjärna är helt slut efter den här dagen, men jag kan ge dig lite tips på vad som kanske kan få din lilla kisse att tycka att blötmaten är lite mer intressant.

• Mosa maten med en gaffel innan du serverar den.
  • Smaksätt maten, lite olika alternativ är rå äggula, kattmjölk, några bitar torrfoder, eller något annat din katt tycker om, och mosa in smaksättningen i blötmaten så att det blir som en röra.
  • Blanda 2 olika smaker utav blötmaten.
  • Ibland kan det hjälpa att visa att du blandari torrfoder, eftersom att katten tycker om det kan det hända att han äter maten i sammband med att han letar efter torrfodersbitarna.
  • Vissa märken på blötfoder och vissa smaker smakar bättre än andra märken & smaker. Köp lite av varje och se vad som passar din katt bäst.
dermot
0

#25 Tack så mycket för tipsen! Ska pröva lite olika i veckan.

Men ska jag ta bort torrfodret eller inte?

// Anka

shadowdrake
0

Så länge katten inte äter blötmaten, skulle inte jag ta bort torrmaten. Däremot kan du ju minska ner torrisarna rejält, så att katten blir lite hungrigare. Då smakar nog den andra maten bättre efter ett tag.

annzoo
1

Måste katten promt äta blötmat? Har en som vägrar blötmat och jag skulle aldrig försöka tvinga henne till de bara för att. Mina djur har aldrig haft problem att få i sig vätska.

Julle-A
4

#28 blötmat är bättre mat än torrfoder, och kan man på något sätt få katten att äta det utan problem så är det ju inte att tvinga. Tvinga skulle vara att svälta katten och trycka ner blötmaten i halsen på den. Eftersom att alla katter är olika så får man räkna med att vad någon annans katt älskar kanske ens egen katt inte alls tycker om. Oftast lyckas man hitta något sätt att få katten att äta blötmat på, men det krävs tålamod, katter kan vara väldigt kräsna.

BARFmycat
1

#22 & #28

Ja, katter som äter enbart torrfoder är i högre grad uttorkade än katter som enbart äter blötfoder. Det är metabolismen i deras kroppar som gör att det blir så, de är konsutruerade för att äta sin vätska, inte dricka den.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Millchan
0

#3 vad för portions mat ger du dina katter?

Märke alltså?

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

LillaSofie
0

Gud, mina katter älskar blötmat. Jag har försökt göra det till något "Lyxigt" utöver det vanliga. Och det har fungerat suveränt!