Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3967 ggr
smilax
0

Vilket kattungetorrfoder är bra?

Får ju hem en liten 13 veckors kattdam om ett par veckor och tänkte köpa lite kattungetorrfoder till henne men funderar på vilket jag ska välja.
Mina vuxna katter äter Pro Plan Delicate och lite mjukmat nästan varje dag (ja det fungerar bäst här hemma med torrfoder fritt framme och mjukmat då och då så det blir inte mjukmat helt och hållet).

Vilket kattungetorrfoder skulle ni rekommendera? Hills? Orijen? Porta 21 har jag provat till de äldre katterna men ingen gillade det och någon spydde när de ätit av det så jag undviker helst det här hemma ,om de vuxna skulle få tag i kattungefodret av misstag.

Så klart att hon ska få börja med det torrfoder hon är van vid (Mjau) och vänja över sig på det nya. Hon är nog van att äta lite av varje där hon kommer ifrån.

[WickedAlly]
0

Använder alltid Royal Canins själv, både som kattungefoder och till vuxen. Brukar också ha framme och ge blötfoder ibland, funkar bäst här med. Har försökt att ge övervägande blötfoder men det var inte populärt alls :P

Man får ju höra en del dåligt om RC men mina pojkar får alltid bara fina ord vid "besiktning". Perfekta i hullet, fin päls, bra tänder och hele köret :)

LaSadie
1

Främst ska du fasa över det gamla fodret mot det nya. Skulle inte rekomendera något torrfoder precis utan blötmat främst från tex Mjau eller Bozita då det är mycket bättre för katter och inte innehåller en massa jox som katter inte behöver.

Jag är inte bra på vilket torrfoder som är "bäst". Har RC för de katter som inte äter blötmat, svårt att lära om dom =)

IceJossan
3

Eukanuba är bra torrfoder. Se till så att fetthalten och kötthalten är hög! Royal Canin är inge vidare foder, inge Pro Plan heller…

smilax
0

Provade Eukanuba till de vuxna förut men det var inget de gillade. Pro plan Delicate uppskattas enormt och de verkar må bra av det. Jag gav dem sterilised förut men de verkar blivit tjockare allihopa av det fodret. Ska kanske köpa en liten påse Eukanuba kattungefoder och en RC kattungefoder och helt enkelt se vad kattungen gillar. Ha i och för sig också hör att RC inte ska vara så bra men samtidigt har jag hört många katter som mått bra av det i många år.

IceJossan
1

#4 Och jag har hört att många katter blivit sjuka efter en tid med Royal Canin ;)

Torrfoder är oftast (alltid?) sprutat med nån slags buljong som gör det mer intressant för katterna. Pro Plan kanske luktar godare helt enkelt.

Thaeri
1

#5, det har alltid täckts i en buljong som ska dofta intressant, annars hade inte en enda katt ätit dem, och särskilt inte de här sorterna som till största delen består av spannmål.

Som jag förstått det sitter en hel del av fettet i den här buljongen också.

Magic Nicki
0

Men vilken blötmat tycker ni är bra då? Jag har inte haft katt så länge. Vi hade katt när jag var yngre, han är 17-18 år nu. Nu har vi i min familj en katt som vi haft i ca 3 veckor. Jag har kollat på blötmat innehållet och den verkar inte innehålla så mycket kött som jag trodde.

Thaeri
3

Mjau och Bozita till exempel, de innehåller antingen enbart animalier eller möjligtvis animalier och en liten mängd grönsaker och/eller vegetabiliska biprodukter. Gjort på svenskt kött dessutom, så inget runtinmässigt matande med antibiotika eller så.

Blötmat innehåller oftast bra mycket mer kött än torrfoder, däremot redovisas saker ofta ganska olika. Om vi tar Mjau på burk med oxkött står det: Ingredienser: kött och köttbiprodukter (oxkött minst 4 %), mineraler.

Tittar vi på det logiskt kan inte kattmaten bara innehålla 4 % kött, för den enda andra ingrediensen är mineraler och det är inte grus i burken, det är färs. Dessutom är det så att ingredienser ska anges i mängdordning, så den råvara det finns minst av är mineraler, även om det kan finnas mer av det än oxköttet då det står inom parentes.

Nej istället är det så här att Mjau har ett grundrecept för all burkmat med smak av landlevande djur, det ingår lite olika djursag i det, jag har glömt exakt vilka men kyckling, fläsk och nöt är jag hyfsat säker på i alla fall. Detta sammanfattas med "kött och köttbiprodukter", och det utgör den allra, allra största delen av maten.

Sen är ju namnet på just den här sorten "med oxkött", så då måste det enligt reglerna finnas minst 4 % av det i maten och de måste skriva ut det på förpackningen. Men det är bara just oxköttet det gäller för, och det är dessutom minst 4 %, inte exakt 4 % så det kan finnas mer av den varan.

Magic Nicki
0

Och ger ni era katter något extra förutom torrfoder/blötmat? Uppfödaren som jag köpte katten från sa att jag ska ge henne rå köttfärs någon gång i veckan. Någonstans läste jag också att något ger kreme freshe och lax till sin katt. Vad brukar ni ge era katter utöver kattmat?

Lusthan
3

Ett tips är att gå in på barfifokus och kolla där vad man kan ge och vad som är bra förutom blötmat.

Jag ger mina katter råa kycklingvingar lite då och då, rå köttfärs, kycklinghjärta, lite lever och annat kul man kan hitta. Annars är det Mjau blötmat som gäller och ingenting annat. Har testat James Bellowed också och det gillar katterna (torrfoder) men jag vill inte ge det hela tiden då jag föredrar blötmat.

Thaeri
5

Ska även tillägga att man måste skilja på ingredienser och näringsvärden. Ingredienser är det jag pratade om i förra inlägget, och innebär helt enkelt de råvaror man gör maten av; näringsvärdena är den mer kemiska sammansättningen. Och alla näringsämnen som redovisas kommer från ingredienserna.

Så visst är det mycket vatten i blötmat, vilket folk ofta reagerar på, men det vattnet kommer från köttet, det är inte tillsatt extra för då skulle det finnas med bland ingredienserna.

Ska man redovisa fläskfilé på samma sätt som Mjau redovisar sin blötmat skulle det bli
Ingredienser: kött
Näringsvärde: protein 21 %, fett 2,5 %, aska 1,3 %, vatten 76 %. Omsättningsbar energi 446 kJ/100 g.

Ingen skulle komma på tanken att säga att fläskfilé bara innehåller vatten och inget kött, däremot är det många som argumneterar mot blötmat på just de grunderna Obestämd

smilax
0

Ja den argumentationen har jag hört ifrån flera djuraffärer att det är onödigt att bära hem 80 % vattenObestämd. Jag ger gärna mina kissar mjukmat men inte enbart eftersom det inte fungerar rent praktiskt här hemma. Det är därför jag frågar om torrfoder till kattunge.

Pratade just med min kille som tyckte att det verkar onödigt med kattungemat och att den kan väl äta av den vanliga maten för de andra katterna ska ju inte ha kattungemat och det blir inte lätt att få dem att låta bli kattungematen. Jag hade tänkt ge lillkissen lite kattungefoder någon gång per dag medan de vuxnas foder står framme hela tiden så den kan äta av det också. Men är det så att jag kanske inte behöver ge den kattungefoder utan den kan äta av de vuxnas torrfoder plus extra mjukmat? De får Mjau och Bozita som mjukmat.

När jag tittar på näringsinnehållet i Pro plan Delicate som jag ger mina så ser det ganska hyfsat ut jämfört med andra torrfoder som också innehåller spannmål.

Selma67
0

Mat engagerar verkligen. Och det är inte alltid katten vill äta det man vill ge dem. Men kattungar ska äta kattungemat, upp till året iaf.

Jag är egentligen emot RC, pga av diverse tillsatser. Men när min nya lilla katt kom hem och hade med sig RC babycat, så valde min nydräktiga hona helt sonika, att det ville hon äta. Och har ätit hela dräktigheten, massor. Den lilla äter eucanuba kitten. Till båda ger jag Mjau blötmat, men de vill inte äta massor.

Varför inte pröva det nya foder som har kommit, Four Friends? Ligger bra i pris och har bra näringsinnehåll.

Lycka till med lillkissen.

// Vänligen Liselotte

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se

smilax
0

Jag har idag inhandlat två små påsar med kattungemat. Det blev Eukanuba och Bozita. Pratade med tjejen i djuraffären och hon höll med om att Eukanuba är ett bra foder. Bozita var tydligen också riktigt bra enligt henne. Pro plan ansåg hon vara en av de bättre foder hon hade förutom Eukanuba men hon lovordade inte direkt RC och Hills, men hon pratade inte illa om den heller bara att de inte var de bästa direkt.

Nåja det blir till att prova vad lillkisse tycker om. Pro plan har ett eget kattungefoder men det verkade vara slut hos leverantören just nu. Nu ska jag bara försöka få till något bra ställe där lillkisse kan ha mat utan att de stora klumparna kommer åt den. Låda med hål i eller liknande. Bara två veckor kvar till den lilla damen kommer :-)

BARFmycat
1

Det som avgör om ett foder kan lämpas som kattungemat eller inte är om det innehåller tillräckligt med näringsämnen för att föda en växande individ på. Det finns regler för hur mycket minimivärdet för växande katt är på AAFCO:s hemsida, och det är det man ska rätta sig efter i valet av mat, inte om det står "kattunge" eller "kitten" på förpackningen.

Jag hävdar även bestämt att alla katter oavsett ålder har rätt till att äta ett så näringsrikt foder som möjligt livet ut, vilket då innebär att det foder katten äter när den är ung med fördel kan fortsätta att ges under resten av livsstadiumet. Oavsett vad som står på påsen.

Rekommenderade torrfoder;
Applaws kitten & chicken, Carnia Lynx, Porta 21 Sensible, Wild cat Etosha

Rekommenderade blötfoder; Mjau, Bozita, Husse.

Att tänka på i val av ett bra foder;
Ingen fisk, inget spannmål (ris, vete, korn, havre, råg osv) och inget socker.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

LillaSofie
0

Brukar ge mina kissar lite tonfisk ibland, och rå äggula, som tydligen är jätte bra för deras päls. Även kyckling (bröst), lite grädd utspett med vatten, samt räkor.
De äter iofs i princip allt. Jag kan inte ämna en chipsskål framme. Och den stora tycker om kanelbulle och tjuvdricker gärna mitt kaffe.
Dom är lustiga, de små liven :)

Har också använt mig av hills. Men när man läser detta så börjar man ju fundera lite. Har heller aldrig varit något problem att byta foder, de äter vad som bjuds, även om de jamar efter torrfoder när de blivit för mycket blötmat :)