Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8500 ggr
[Devya]
1

Hur ofta leker ni med era katter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blev jag lite nyfiken, hur ofta brukar ni leka med era katter? Jag måste leka/underhålla min katt ett par timmar om dagen så att han håller sig nöjd. Även då han hade en kattkompis så fick jag leka lika mycket med honom då som nu.

Om jag inte leker med honom får jag dåligt samvete och han blir rastlös och omöjlig. Han är en så aktiv katt att han måste hållas igång hela tiden. Tyvärr vill han aldrig få nog.

Vi började dagen med att jaga varandra i sisådär 20min. Sen mitt på dagen så kasta vi en pappersboll fram och tillbaka till varandra. Sen efter det har vi någon liten lek i soffan där han jagar en boll som är fast i en pinne, typ en gång i timmen. För någon timme sen så lekte vi i 20min och kasta strumpor på varandra (nytvättade förstås) då jag skulle vika tvätt. Lätt att bli sidetracked med en katt som min. Nu har jag just lekt med honom i 10 minuter där vi hade en intensiv lek där han fick jaga sin favoritpinne. Resultatet blev att han ligger utmattad på soffan och slappar.

Snart borde jag ta en tur ut med honom så att han blir totalt trött inför natten. Och ja matte blir också utmattad av det här så därför började jag fundera på hur mycket ni själva måste aktivera era kissekatter.

Positiva är väl att man själv får lite motion. Idag har vi dock inte lekt så mycket som vi vanligtvis brukar göra eftersom vädret är så fuktigt och äckligt.

En liten bild på hur Bastian ser ut då han vill att matte ska komma och leka istället för att sitta framför dumma datorn.:)

BettaSplendens
0

Gosan tycker inte om att leka så mycket, även fast vi köpt saker för flera hundra.. Men ibland får hon sina ryck och blir helt galem, kan säga att det är fart på henne då! :D Mina kisar hos pappa är det mer fart på och dom leker vi med ganska ofta, dom har varandra också! Men ni ska inte tror att Gosan går och har tråkigt, vi underhåller henne på massa olika sätt!

Bjuder på en bild på min älskade Gosan aka Bompe <3

BettaSplendens
0

Gosan tycker inte om att leka så mycket, även fast vi köpt saker för flera hundra.. Men ibland får hon sina ryck och blir helt galem, kan säga att det är fart på henne då! :D Mina kisar hos pappa är det mer fart på och dom leker vi med ganska ofta, dom har varandra också! Men ni ska inte tror att Gosan går och har tråkigt, vi underhåller henne på massa olika sätt!

Bjuder på en bild på min älskade Gosan aka Bompe <3

DUBBELPOST, kan någon ta bort?

[Devya]
0

#1 Alla katter är olika! Vissa behöver inte så mycket aktivering och speciellt inte utekatter. Det här är den enda katten jag har haft som har krävt så pass mycket aktivering.

Hehe, Bastian har en massa leksaker men inte sådana som vi har köpt för de duger ju inte. Han lyckas dock alltid hitta någon kork som han han vill leka med eller en handduk, sko, strumpa, schampoflaska etc.

En gång så snodde han även tops från badrummet som låg uppe på en hylla i en låda med lock på. Nu måste jag låsa in den lådan. :)

Åhh så söt Gosan är då! Hon ser dock lite "sneaky" ut på den där bilden!:D

Annso_
0

Jag har en huskatt på ca 1 år och en Norsk skogkatt på ca 8 månader..Leker med dom några stunder i veckan :P Eftersom dom är så unga så leker dom flera timmar om dagen/nätterna med varandra.

Men självklart uppskattar dom lite extra lek :)

Här är en bild på mina prinsessor

[Devya]
1

#4 Va fina de är. De ser så mysiga ut.:) Om de är nästan lika gamla så brukar de oftast ha mer skoj tillsammans. Roligt att höra att de har roligt tillsammans. Jag skulle önska att min katt kunde ha en lekkamrat men det är svårt att hitta rätt kisse och jag tänker inte skaffa någon ny katt. Bäst att underhålla min kissekatt så mycket jag kan då han inte har en kompis.

Min kissekatt är över 2 år gammal nu men beter sig fortfarande som en liten kattunge. Jag tror inte han kommer att ändras på den punkten.:)

LillaSofie
0

Jag leker med min tjej minst en gång om dagen.
Kastar saker, som hon sedan hämtar och lägger vid min fötter, och så får jag kasta igen. mindre ansträngande. Hon är 3 år.
Men när hon var yngre så var det bus minst en gång i timmen. Annars satt hon och glodde ledsamt på mig.

[Devya]
0

#6 Hur länge brukar ni hålla på då?:)

Konstigt att min katt inte har ändrats på sig alls sen då han var liten. Han är lika aktiv som alltid mitt lilla bustroll.:)

Tokyo
0

Jag har då två katter, en vuxen hane (Mulle) och en "ungkatt", hona. (Puma)

Dom behöver inte jag själv leka med, utan dom leker med varandra :D

Ser ut som om dom bråkar på riktigt, men dom bara lekbråkar.

[Devya]
0

#8 Hehe, va bra att de har varandra. Jag känner igen det där bråket, min Bastian och min förra katt brukade bråka på det viset med. :) Det kunde gå vilt till men det var aldrig något super allvarligt.:)

Julle-A
0

Med Sheldon leker jag varje dag, kanske runt 2 timmar sammanlagt, ibland mer ibland mindre.  Vi kör allt ifrån tricks, till att kasta möss, bollar och jaga roliga vippor. Ibland går vi ut en sväng, eller så sitter vi på balkongen och njuter av värmen och solen när de nu visar sig.

Med Nala leker jag dock inte lika mycket, hon är inte så intresserad av att leka med annat än myntamöss, och mössen är bara roliga i ungefär 10-15 minuter. Hon leker dock en del med Sheldon, men är mer en gosegris än ett busfrö. Hon brukar dock sitta och kolla på när jag och Sheldon leker, och ibland kan det hända att hon hänger på!:D

[Devya]
0

#10 Låter mysigt att ni kan vara ute på balkongen och njuta av värmen. Jag önskar att jag hade en balkong (inhägnad) där jag och Bastian kunde vara tillsammans. Skulle vara underbart! Vi har "bara" en bakgård och då måste jag sätta på kopplet varje gång vi ska ut. Han nöjer sig inte heller med att bara vara på bakgården utan måste gå ut på ängen där vi springer tillsammans, hehe. :) Och oj vad min Bastian kan skutta iväg! Omöjligt att springa lika snabbt som honom.;)

Ibland skulle jag önska att Bastian inte skulle kräva så pass mycket aktivering då jag själv skulle vilja ha lite tid för mig själv och motionera på egen hand men vad kan man göra. :) Men åtminstone har han och jag det roligt tillsammmans.

Millchan
0

Vi har 4 barn som busar med katterna dagligen med bollar, råttor, vippor mm, sen får dom ju sina fnatt med varandra tre små busungar och gärna natte tid då vi vill sova hihi så det blir en hel del aktivitet för våra kissar!

Ibland får vi säga till åt barnen att nu vill katterna sova så nu får ni sluta busa och låta dom sova :)

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

[Devya]
0

#12 Heheh, bra att ha barn som underhåller katterna.;) De får knappast det tråkigt!

Det är det värsta med min katt, nämligen att han vill ju gärna busa under nattetid också. Ofta som han drar med sig sin favoritpinne upp på sängen och börjar jama då jag och min sambo håller på att sova. :)

Tokyo
1

#9 Ja, det är som sagt tur att de har varandra, så slipper man.. hehe. *lat*

BettaSplendens
1

1# Ja visst är dom det :) Gosan är dock innekatt (1, vi bor i lägenhet, 2 vi är emot lite att ha utekatter) men hon klarar sig bra en då, går ut med henne ibland även fast det är lite läskigt enligt hnne haha ;) Ja gosan älskar att pyssla med sugrör osv, fast bara under uppsikt såklart :)

Ett tag fick hon vara ute på balkongen under uppsikt, men en gång så satt mamma och Gosan där ute, så skulle precis mamma ta in henne eftersom det såg ut som hon försökte "fånga" några fåglar i luften och så trillade hon ner.. mamma fick panik och ringde till djursjukhusetsakutmottagning, men dom sa bara att vi skulle ha väldigt hög uppsikt så hon inte brutit något ben, men hon klarade sig utan skador.. Dock tog det ett tag att fånga in henne eftersom hon var så chockad. Efter det har hon inte varit ute på balkongen, vi har funderat på at näta in balkongen, men har aldrig blivit av.

Tack, ja hon är en liten sneaky råtta så det är väl ganska solklart att hon också blir det på bilder! :D

[Devya]
0

#14 Härligt.;)

#15 Jag är också lite emot att ha utekatt men tycker det är tråkigt att ha innekatt eftersom jag ser så mycket på min Bastian att han gärna skulle vilja vara ute dygnet runt om han fick. Han älskar att vara utomhus och vill inte gå in fast vi har varit utomhus i över två timmar. Blir ju lite tråkigt sen då han har slutat att springa och bara vill ligga i gräset och titta på allt som flyger omkring.

Inhägnad balkong är nog det bästa i så fall. Jag skulle som sagt jättegärna vilja ha en sådan. Men stor risk att min Bastian skulle sitta där ute och jama för han vill ut och springa i gräset.:)

Hehe sneaky råtta, vad sött.:D

LillaSofie
0

#7 Oj, det kan vara allt från 30 -90 min per dag. Har köpt pirensare som jag kastar, så hämtar hon dom. jätte bra och roliga leksaker trots att de e billiga. Brukar göra bollar och dylikt av dem. Vi leker även kurra gömma, väääldigt ansträngande ;(

[Devya]
0

#17 Åh just ja, det måste jag skaffa och se hur Bastian tycker om dem. Bastian tycker om då jag kastar en kork jag har här hemma. Han springer alltid och hämtar den tillbaka så det är skojigt. Då får han motionera istället för jag.;)

Kurragömma tycker min Bastian om att göra ibland. Men min Makkis var mera förtjust i det, hehe oj så roligt vi brukade ha. Han brukade också älska att skrämma livet ur mig! Han brukade gömma sig bakom sovrumsdörren då jag var på väg till sängen, för att sen hoppa ut rakt framför mig. Skrämde livet ur mig, speciellt om nätterna, men oj så rolig han såg ut. Sen började vi på med kurragömma efter det.;)

Quincy
1

Jag har två katter och båda vill i första hand leka med mig! Men jag har tyvärr inte så mycket tid nu förtiden men jag leker då å då med de under dagen. Jagar, leker kurragömma och kastar boll några gånger om dagen om jag har tid.

Men när de märker att jag inte har tid för dem så börjar de leka med varandra istället :) så det är tur att de har varandra när matte är tråkig och är upptagen.

Julle-A
0

#11 Ja, katterna älskar balkongen :D

[littleoldme]
0

Jag leker nästan bara med mina katter när de själva bjuder in till det. De brukar leka flera gånger per dag med varandra, men ibland kommer honkatten med en leksaksmus som jag får kasta och hon hämtar, tills hon tröttnar.

Hankatten har en leksak som ser ut som en pälssvans som han kommer med när han vill att jag ska kasta den, så han kan hämta, och så håller vi på tills han inte kommer tillbaka med den nå mer.

Ibland bjuder även hankatten upp till bus när han är i klätterställningen, då busar vi lite mer hårdhänt (dock aldrig med klor eller bett från hans sida) men jag ruskar honom med handen och gör ljud, medan han "attackerar" min hand/arm. Man märker på honom när det räcker, då stryker och gosar han bara med min hand och tvättar den lite :)

De ser mig oftast bara som en gosleksak som man kommer till när man vill ha någon att prata eller gosa med… haha.

Bifogar ett kort på dem, när de var lite mindre… :)

LillaSofie
0

Låter som om vi alla har klassiska "hund-katter" opch apportlekar :) Dåligt för matte-motion, men bra för matt-soffa-tid ;)

[Devya]
0

#19 Hehe, fint att de kan leka med varandra då du inte har tid

#20 Bästa utsikten därifrån antar jag.;)

#21 Åh hjälp vad mysiga de ser ut tillsammans. Det där katträdet såg ju intressant ut. Kanske jag borde skaffa ett tredje katträd åt min kisse. Men jag har ju bara en kissekatt, vet inte om det lönar sig att skaffa då, hmmm…

Jag har aldrig lärt min Bastian att busa med mina händer så han skulle inte förstå vad jag gjorde om jag började på med det nu, hehe. Han vill bara gosa med mina händer.:)

Min Bastian tycker om att ligga i min famn då han inte vill busa. Han är ganska så mycket famnkatt men det sker bara på hans villkor förstås.

[Devya]
0

#22 Hehe, ja det verkar så! Roligt hur vanligt det egentligen är men synd att ens katt inte var så unik som man trodde, haha.

Några andra saker min katt gillar är att springa runt i cirklar, hoppa upp på dörrarna och balansera där, öppna dörrar och skåpdörrar, rota i skräpkorgen, rota i strumplådan och ha ut alla strumpor över hela golvet m.m. ;)

LillaSofie
0

Alltid så charmiga uppskattande aktiviteter ;)
Tiny öppnar garderober och drar ut kläder. Har gärna sönder dom genom att sparka med baktassarna. Sen är det himla kul att jaga fötter på natten (dock inte mina av någon anledning, så man är väl lyckligt lottad). Höljen till bubbel är favoriten! Alltid en bra anledning att spendera pengar på en god sommar-cava :)

[Devya]
0

#25 Heheh, sötnöten då! Bastian brukar bara ha ut kläderna ur garderoben då han vill laga åt sig en plats att sova på där.;) För han ska förstås sova på min sambos kläder i garderoben och sen ska han även in min garderob och håra ner kläderna där och sen förstås i strumplådan och ta sina vilopauser där.;)

Min Bastian brukar bara vilja ha sönder mina bh:n och toppar med smala band. Han biter sönder banden på dem och sen är de oanvändbara. Jag är noga med att gömma bort dem nu! Inte lika roligt att behöva spendera pengar på en ny bh!:D

Sen jagar bara Bastian min sambos fötter då vi just har lagt oss i sängen för att sova. Hehe, jag vet inte varför han bara råkar ut för det!:)

Patriszija
0

Då och då leker jag med min katt. Oftast brukar hon och hunden leka rillsammans. En jagar ut den andra ur sovrummet och den andra jagar in i sovrummet igen xD

Millchan
0

#13 ja barn och katter går hand i hand vad gäller busa, våran 9 och 12 åring busar hejvilt med våra pälsbollar och gosar i massor!

Vad gäller natt bus så brukar våran minsting Gizmo hoppa jämfota och jaga våra fötter på natten vilket han tycker är super kul så det går åt att klippa klorna på honom ofta hihi!

[Devya]
0

#27  Hehe, låter som hunden och katten har det skojigt tillsammans. Alltid kul att höra då en hund och katt kommer så bra överens med varandra.:)

#28 Haha, bra att det går att klippa klorna! Han verkar busig men de är de ju oftast då är små (förutom min kisse som inte vill växa upp, borde "döpt" honom till Peter Pan eller något liknande).

[Emma--]
0

Har en katt här hemma som vill leka minst 1 timme varje dag, men gärna mycket mer. Det varierar en del. Direkt på morgonen krävs det morgonmys. Sen följer hon efter mig överallt och sitter med mig när jag äter frukost, borstar tänderna osv :P Ska jag sen vara hemma blir det en lekstund. Sen kan hon vara nöjd ett tag och så blir det dags för lek när hon är utvilad. Sen på kvällen får vi försöka hinna aktivera katterna även om dom gärna ligger och sover halva kvällarna :P men gör vi det inte är dom busiga lagomt när vi vill sova ;P Den andra busar också gärna, men kräver inte lika mycket som den första :) Men minst 1 timme skulle jag säga.

Millchan
0

#29 haha ja våra ett snart åringar är också busiga och sladdar runt i lägenheten, den ena är lugnare och sover mer men den andra långhåriga hon har spring i benen och hon och Gizmo sladdar runt massor, båda har ju massa lurv under tassarna så kan ju säga att dom kanar en hel del när dom kommer i full fart och ska stanna så en del gånger kanar dom in i väggar, på varandra mm!

Kan säga att det blir många roliga skratt här hemma!

Ja det är tur att vi kan klippa klorna på dom trots att dom inte är helt med på det så vi får mysa i mellan varje tass hihi :)

CorneliaAndersson
0

Min ''mjau'' sover för det mesta om dagarna, men jag leker med henne varje dag ändån ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus