Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4381 ggr
elsasputte
4

Magsjuk katt ??

Våran hankatt på 10 år mår dåligt. Han har varit dålig sen i fredags, har ingen aptit och har kräkts mycke.. Han äter inte.

När han går för att dricka så går han fram till skålen, sätter sig ner och när han just ska till att börja dricka så slutar han, väntar,.. för att sedan backa undan och går därifrån och sätter sig nånstans..

Han beter sig som om han skulle må illa, är dämpad, trött och hängig..

Fre och lör kräktes han många ggr per dag, idag har han "bara" fått kväljningar. Är det åldern som tar ut sin rätt? Eller nått annat tro.. 10 år är väl inte så gammalt för en katt eller..?

MonicaLagerquist
3

Han behöver komma till en veterinär för koll.Åk in imorgon med honom.

Stolt ägare till tre La permer

elsasputte
0

Jo det vet jag,,

Millchan
0

Min gamla katt började att spy, hade svårt att bajsa, åt mindre mm, vi åkte till veterinären och hon var förstoppad och var tvungen att tömmas!

Första gången hände det när hon var drygt 10år sen kom det ett och ett halft år senare igen och hon tömdes, sen gick det 6 månader så kom det igen!

När hon var 13år och 7 månader tömdes hon sista gången och då kom det med två veckors mellanrum och hon hade fått förstorad ändtarm och det var inte snällt att fortsätta med dessa tömingar så vi lät henne få somna in då hon hade väldigt ont och mådde inte bra!

Saknar henne nå oerhört det var 5 månader sen hon gick bort min lilla Samba!

Gå till vet, förhoppningsvis är det inte samma som min katt hade men det går att tömma förstoppningar!

Håller tummarna för din kisse!

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

line84
0

Det låter inte bra.. :( Åk in med honom så fort du kan. Lycka till.

elsasputte
0

Jag ska ringa imorgonbitta så fort de öppnar. Ska börja terra dom 10 min INNAN tlf tid , vi gav honom lite vatten nu i munnen, fick behålla allt tills sambon ska lyfta ner honom, då kom det vätska plus en liiiiten liten hårtuss. Första gången det kommer nått annat än vätska när han kräks..

Millchan
0

Gör han ifrån sig på lådan?

sagan
0

10 år är ingen ålder. Han kan ha fått magsjuka eller att en hårboll sitter illa till. Se till att du får i honom mer vätska innan ni kommer till veterinären. Det är inte bra att dem är utan vatten så länge. Mat kan dem klara sig utan i 24 timmar men inte vatten.

elsasputte
0

Han fick tyvärr somna in idag, vetten kunde inte hitta några synliga fel utan trodde de va de inre organen som inte ville hänga med.

Han hade ingen energi när vi va där, utan låg bara ner på bordet medans hon undersökte så vi tog beslutet att låta han få gå istället för att utsätta honom för en massa prover.

Tänker aldrig mer köpa ett nytt djur för de här är nog en av de värsta dagarna i mitt liv, kommer grubbla ihjäl mig på om jag verkligen gjorde rätt som lät han gå..

[Devya]
0

#8 Åh, jag beklagar verkligen. Så sorgligt att höra. Så de hade inga teorier om vad som kunde ha varit fel?=(

Jag är glad att jag inte hann ta det där beslutet åt min egen katt för jag skulle säkert grubbla ihjäl mig om jag gjorde rätt beslut.. Men jag grubblar ändå och tänker ofta på om jag kunde ha gjort något tidigare som skulle ha kunnat hjälpa honom. Med andra ord så hittar man nästan alltid något att tänka på som gör att man nästan går sönder.

*sänder styrkekramar*

LillaSofie
5

Du är den enda som känner din katt. Och magkänslan stämmer alltid.
Om han mådde så dåligt, så gjorde du helt rätt. Och det visste du n'r du gjorde det också, annars hade du aldrig gjort det.
Sedan kommer sorgen och man börjar tänka "om".
Men en liten älskling som inte ens kan behålla vatten, mår inte bra.
Du gjorde helt rätt, och jag beklagar verkligen förlusten.

Quincy
0

Beklagar sorgen =/

Min katt hade liknande symtom, ville inte äta och drack bara lite. De kunde inte heller hitta några synliga fel men misstänkte förstoppning så hon fick i sig kontrastvätska för röntgen. När min pappa (jag var utomlands) kom till vetten nästa dag så var det första hon gjorde att spy upp all kontrastvätska så något satt ju uppenbarligen fast i tarmen och hon vart tvungen att opereras omedelbart.

som tur var så var det "bara" en envis hårboll som hade satt fast och blockerat rejält men hon mår i alla fall bra nu efter operationen

Millchan
0

Beklagar verkligen men som LillaSofie nämt tidigare att säger din magkänsla att dett var rätt så är det så!

Jag misste min trogna vän för 5 månader sen och det var verkligen jätte tungt men det känns lättare nu och nu vet jag att hon inte har ont mer men tänker på henne varje dag!

Skickar också styrke krama till dig

sagan
0

Beklagar din förlust.

elsasputte
0

Tack alla för de tröstande orden. Vetten hade ingen aning om vad som var fel, han hade gått ner 1 kg under helgen, ville inte ha mat och kunde inte dricka. De kollade mun, tänder, hals, rubbet.. men hittade inget.

De känns förjävligt, bara gråter till och från hela dagarna :(