Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1652 ggr
[Madlene]
0

Hur?

Hur presenterar man en kattunge för en hund? de ska bo tsm i två veckor.

[Madlene]
0

ingen?

ElinaPersson
0

Ingen erfarenhet av det men kan du spärra av mellan 2 rum med kompostgaller? Hur har din hund reagerat på andra katter innan? Så länge du är med och håller under uppsikt, sett dig med katten i famnen, märker du att hunden blir för ivrig så får du markera, är hen enbart lugn o intresserad, låt då hunden få lukta lite och kolla läget. Eftersom de enbart är 2 veckor så vore de bäst om du kunde bryta av 2 rum med någon typ av avspärrning så katten kan ta sig undan om så behövs :) Hoppas de kan hjälpa något!! Så länge du visar din hund att den är del av er och att den inte får gå på katten hur den vill så ska de nog funka :)

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

MonicaLagerquist
0

Vad för hund har du?Hur myckt pli på den har du?

Är den så pass dresserad och säker att ett NEJ! är ett NEJ!?

Är det en hund som skäller innomhus?

Är det katten eller hundens hem?

Stolt ägare till tre La permer

[Madlene]
0

Det är en Amstaff, har god pli på honom.. Skäller aldrig.. De är hundens hem. Ja han lyssnar på nej. Har inget kompostgallet hemma! :( han vill gärna nosa nosa och nosa på katter.. men har ingen aning hur han reagerar här hemma

[Madlene]
0

Jag tänkte mer på att när katten kommer ska jag bara släppa in katten och se vad de gör eller ska jag hålla i katten?

[Devya]
2

Om du håller i katten så kan du vara förberedd på att han/hon klöser dig. Hellre håller du i hunden om han blir för närgången.

MonicaLagerquist
5

Skaffa ett kompostgaller,sätt det i ett dörrhål.Ha kattens mat,vatten bädd och toalåda på ena sidan gallret och ha hunden på den andra sidan.Katten kommer att kunna gå så nära som den vill.Tvinga inte ihop dem utan låt katten gå fram till gallret om den vill det.När du inte är i närheten så håll hunden och katten isär med en stängd/låst dörr.

Håll inte i något av djuren utan låt dem ta det i sin egen takt.Det är inte alls säkert att hunden och katten kommer att hinna bli vänner på så kort tid som två veckor.

Julle-A
5

När du hämtar katten så se till att du har ett ledigt rum där du kan ställa transportburen. Tvinga inte ut katten, utan låt h*n gå ut ur buren när h*n känner sig redo, och tvinga inte djuren att mötas, utan låt det ske frivilligt. Går hunden fram till katten så ta inte bort honom så länge dem inte skadar varandra. Det kan vara lite spänt i början, och katten kan fräsa och resa rygg åt hunden, men det är naturligt. Skäll inte på hunden eller på katten, det är viktigt att du låter dem ta sin tid. Att tvinga dem till att hälsa på varandra är ingen bra idé, utan det sker som sagt naturligt när båda känner sig såpass säkra med att vara i varandras närhet :)

[Madlene]
0

#6 men jag vill ju inte förbjuda honom ifrån att va nära katten, de gör han bara mer nyfiken om man säger så :/

#7 kattens mat och vatten kan hunden inte komma åt, Har tänkte på de där att katten måste få lugn och ro så de kommer han få ifall han vill. lite så har jag tänkt som du skrev där, de kommer antagligen inte bli bästisar inom kort, men de måste ju så småningom vänja sig att de bor under samma tak så att säga… Tror inte heller jag ska hålla i någon an de, de skapar nog en lite mer stressande situation för båda..

Som sagt.. jag vet inte alls. Får väl se hur det går. Hunden är iaf snäll, bara hans nyfikenhet som jag "oroar" mig för.

[Madlene]
0

#8 Så ska jag göra! Tack! Men det jag tänkte på när jag öppnar transportburen, ska de bara vara jag och katten i rummet? För hunden kommer antagligen sticka in nosen där och bli överlycklig om han är i samma rum. Och om hunden ska vara utanför, när ska jag släppa in han?

MonicaLagerquist
2

#10 Jag skulle inte släppa in hunden alls utan låta katten om den vill gå ut till hunden.

Julle-A
0

Låt dörren stå lite på glänt, du kan även lämna katten i rummet så att den inte känner sig stressad, dvs, du kan ta hunden och till exempel sätta dig i vardagsrummet eller liknande och gosa med honom. Gå och kolla till katten lite då och då, ställ en matskål och lite vatten på något ställe där hunden inte kan komma åt, och prata lite lugnande med katten. Ibland kan det hjälpa att ha buren vid en säng, så att katten kan springa under och gömma sig om den känner behovet av det, det kan vara en trygghet för katten att ligga på ett mörkt ställe där den kan se ut och ha koll på vad som händer, och inte bli störd, där ka även inte huden nå katten, vilket ibland kan vara skönt för katten att veta med. Då kan katten ta sig ut när den känner sig lite mer säker i den nya miljön :)

[Madlene]
0

#11 så alltså, bara jag och katten i rummet.. när katten kommit ut. så öppnar jag dörren? ja, jag vet redan att hunden kommer stå helt glatt vi dörren, så katten kommer nog inte vilja gå ut då.. Funderar på att bara låta katten och hunden mötas sen tar jag de därifrån :/ är hunden för jobbig, så tar jag katten till ett annat rum. Men någon gång måste de ju komma överrens.

Julle-A
0

När vi tog in vår kisse Nala så låg hon under sängen i säkert en vecka. Men hunden gick alltid och la sig en bit ifrån sängen, och tillslut så kände hon sig såpass säker i hans närhet att hon vågade sig fram mer och mer, och tillslut brydde hon sig inte om honom. Och vår hund är ändå väldigt lekfull av sig, och vill gosa och leka hela tiden x)

[Madlene]
0

#14 En vecka? :/ de var länge..

Julle-A
1

Sedan måste du tänka på att hunden var där först, han får inte känna att han blir utstött eller bortvald, och att det inte längre är "hans" hem. Så länge dem inte skadar varandra, och inte tvingas ihop så är det som sagt bäst att låta dem sköta det själva. Så har vi alltid gjort med våra katter och hundar, och tillslut har alla blivit riktigt bra kompisar!

Julle-A
0

#15 Hon är  en hittekatt, och var väldigt skygg i början. Hon luktade fullt av bensin och olja när vi tog in henne och var väldigt mager och rädd

[Madlene]
0

#16 Jo, det har du rätt i.. Är de någon som kommer skada någon så är de katten som kommer skada hunden.. Katten är här om ca 1 timme. Så jäkla synd att jag inte har ett kompostgaller hemma. Men om jag släpper katten direkt när den är här, de är väl inte att tvinga ihop de.. eller? Du menar mer om jag tvingar de hälsa på varandra eller..

Julle-A
0

Min katt Sheldon däremot vågade vara runt hunden efter andra dagen, och han hade aldrig sett en hund i hela sitt liv innan. Det är fortfarande lite spänt mellan dem, han är bara 14 veckor. Men han kan leka i hundens närhet utan problem, dem nosar på varandra vädigt ofta, och kan även sova i sängen tillsammans. Leka med varandra står dock inte på listan än, men det kommer!:)

Julle-A
0

Ställ katten i ett enskilt rum nära en säng, och öppna bara luckan på transportburen. Bär inte ut katten, utan låt den gå ut själv:)

[Madlene]
0

#19 Det ända jag vill är att de ska vara bekväma i varandras närvaro, katten får väl göra vad den vill.. men hunden får inte va katten i röven hela tiden om man säger så. Hoppas katten är "glad" för hunden om några dagar.. eller åtminstonde inte bryr sig om hans luktande och följande haha

Julle-A
0

Så går katten ut på en gång är det ju inte direkt att tvinga den, då gör ju katten det frivilligt:D

[Madlene]
0

#20 Ja, det ska jag redan göra.. Katten får ta sin tid i buren och komma när han vill

[Madlene]
1

#22 Sant. Kan det vara smart att ha transportburen på samma plats med öppen dörr så han kan gå in där ifall han blir osäker? så han inte går ut och jag tar bort buren direkt?

sagan
8

Att försöka få två individer som är så olika varandra att känna sig bekväma på två veckor är nästan omöjligt om inte katten sen innan är hundvan och hunden kattvan. Det vanligaste är om dem inte är vana vid katt/hund sen innan att det tar upp till månader för dem att känna sig bekväma och trygga.

För två veckor skulle jag aldrig utsätta katten eller hunden för den delen för en introduktion som kan vara väldigt stessande främst för katten. Och en sådan ska alltid gå långsamt. Katten ska alltid oavsett vems hem det än är bestämma över hunden.

Köp ett kompostgaller eller håll dörren stängd under tiden du är kattvakt är mitt råd.

AgnetaB
1

De som äger kattungen har de ej gett tips el undrat något?

Rosenlind
0

Vi hade för länge sedan en gran danois. Den var iofs. van vid katter men vi hade inte haft henne länge när vi fick hem en kattunge. Vi kröp upp i soffan och lät hunden och katten hälsa på varandra i deras egen takt. Det gick jätte bra. Det viktigaste att tänka på är att katten har en flykt möjlighet om den känner sig hotad. Från flyktstället kan den komma fram när den känner sig mogen för det. Nu var ju vår hund van vid katter och den la sig direkt ner så att katten själv kunde komma och hälsa. De blev vänner direkt.

[Madlene]
4

#25 För mig gör det ingenting om katten vill bestämma över hunden, Det tycker jag bara är bra då jag inte vill att min hund ska bestämma överhuvudtaget över något. Och jag tänker inte utsätta min hund eller katten för onödig stress genom att inte låta de hälsa och ha ett av djuren instängda någonstans.

#26 Jo absolut, Undrat något har de inte? De har varit här så många gånger och även passat vår hund när vi var på semester.

#27 Precis, vi gjorde som så att katten kom ut direkt ur buren, hunden nosade som attans i rumpan medans katten gick. Sen visade jag katten kattlådan, han bajsade och kissade, Sen gav jag han mat framför hunden, hunden fick ligga ner, han åt upp allt, sen somnade han i fåtöljen och hunden låg och glodde.. Sen fick de gå runder och göra vad de ville. Inga problem överhuvudtaget, nu ligger katten i sovrummet och sover. Medans hunden ligger här i vardagsrummet och myser :)

Stolt matte!

[silkesnosen]
1

Duktig vovve:)

sagan
1

#28 Har kattens ägare redan hundvaktat åt dig och det har gått bra tidigare är de ju som sagt inga problem. Men helt okända för varandra bör introduktionen gå långsamt eller inte alls om det är kortare perioder och vaktningen bara kommer att ske vid ett tillfälle. Men ska man hjälpa varandra flera gånger är det ju bra om dem kan fungera ihop för det underlättare betydligt.

[Madlene]
0

#30 De hade inte katten då när de passade hunden :) De skaffade honom när vi hämtade hunden och åkte hem :) Men nu går de alldeles utmärkt, hunden är hel lugn runt katten :) han följer inte efter katten alls vilket han gjorde igår.. Det tog en dag innan de blev helt lugna vid varandra.. de låg ute tillsammans på balkongen innan idag.. en bit ifrån.. men endå nära och lugna :) jag lät ju de sköta allt själv.. men långsamt gick de inte.. Båda va rätt nyfikna på varandra från början :)

sagan
3

#31 Din hund verkar vara en stabil och lugn hund. Och katten verkar vara väldigt accepterande. Vilket var bra med tanke på att du släppte ihop dem så snabbt. Det kan gå riktigt illa där katten flyger på hunden och gör den så illa att den måste till veterinären. Den siktar mot ögonen vilket kan vara förödande. Och hunden kan då i sin tur bita katten så illa att den kanske inte går att rädda. Så det är därför jag inte skulle göra som du gjort. I alla fall inte om dem aldrig träffats innan.  Eller att båda är vana med katt/hund sen innan.

[Madlene]
1

#32 Jo, lugn är han inomhus iallafall. Men jag känner ju min hund in och utantill och kan läsa av han väldigt bra. Katten fick ta sin tid och komma när han ville, men han kom direkt. konstigt nog. Hunden fick nosa direkt. konstigt nog! Glad

sagan
1

#33 Man kan känna sin hund men inte katten. Oavsett om katten får ta sin tid och komma när den vill så kan den fara på hunden även om hunden inte gör något förutom att finnas till. Och det är något man aldrig kan veta. Så du hade tur att det gick så bra!

[silkesnosen]
0

34 alltså djur brukar inte fara på ngn om de inte käner sig trängda Viktigt att man även visar sig lugn.

sagan
2

#35 Det finns faktiskt fall där dem har gjort det utan att ha varit trängda. Sen vad det beror på låter jag vara osagt. Har bevittnat detta själv. Och med det i minnet skulle jag aldrig våga om jag inte visste att båda var vana med respektive ras sen tidigare att bara släppa ihop dem. Utan jag skulle ta den säkra vägen alla gånger. Då jag inte vill riskera att någon kan bli skadad.

Sen får var och en göra som dem vill. Jag skulle i alla fall aldrig låta mina katter träffa hundar direkt utan skydd emellan. Varken i mitt hem eller hos någon annan.

[Madlene]
0

#34 Ja, men hade katten farit på hunden så hade jag inte brytt mig så värst hur elakt det än låter, lite rivsår dör han inte av, sålänge de inte handlar om att bli riven i ögonen. Sen är de faktiskt som #35 säger, ett djur far inte på ett annat djur bara sådär.

#36 Vad är den säkra vägen tycker du då? Men du kanske inte hade låtit dina hundar träffa någon katt direkt sådär, men jag litar på min hund och känner mig ganska säker med min pli på honom. Han har fått sig några smällar idag men inget han tagit skada av, katten kan gott visa att han inte tål vad som helst.

sagan
1

#37 Små rivsår är ju självklart inget att oroa sig för. Men hur vet du att det inte blir värre? En katt siktar alltid mot ögonen. Hunden kan sen i panik bita katten så illa att den inte går att rädda. Jag personligen skulle inte våga riskera att detta kan hända.

Har man sett vilka skador det kan bli så tror jag att fler skulle vara försiktiga. Du hinner bara blinka innan det kan vara över. Eller så kan det bli lång återhämtning.

Du kan aldrig veta hur en katt kan reagera. Orsaker till en attack kan vara många. Katten kan ha dålig erfarenhet av hundar sen tidigare är en orsak.

Den säkra vägen som jag skrev i ett tidigare inlägg är genom en innätning eller inte alls. Allt beror på omständigheterna. Ska djuren vara hos varandra då man behöver hjälp  när man ska bort så ska dem naturligtvis få lära känna varandra. Men den trygga vägen. Om det bara är vid ett tillfälle skulle jag personligen inte utsätta min hund eller katt för ett möte.

Om det nu inte är en kattunge du kattvaktar? Har bara antagit att det är en vuxen. Har man då pli som du verkar ha på din hund är det en annan sak. Då en kattunge inte kan göra den skada en 4kg vuxen katt kan.

[Madlene]
0

#38 Jag lär ju märka om det blir värre. Och då får jag lägga mig i. Jo absolut men katten har aldrig träffat en hund och hunden har aldrig träffat en katt i hemmet. Nej det är en kattunge jag vaktar, han använder inte heller sina klor när han lappar till hunden har jag märkt. Men de kanske är vanligt att kattungar inte använder klorna när de "säger till"?

sagan
2

#39 Jag menade om det skulle ha blivit en attack och det hade varit värre än rivsår och katten skadar hunden och hunden biter och så vidare. Då hade du inte haft en chans (med vuxen katt) inte att det blir värre nu med katten du har hemma hos dig. Utan att du aldrig kan förutse hur allvarligt något kan bli (med vuxen). Och då går det inte att lägga sig i även om man vill det.

Det är väldigt olika hur katter slår när dem säger till. Vissa använder klor och vissa inte. Lite olika beroende på situationen och katt.

[Devya]
2

Jag håller ju med sagan här. Man ska vara väldigt försiktig och inte chansa. Min mammas katt på 3kg jagade ut en 80kg rottweiler en gång. De var inte i samma rum vid tillfället men katten nosade upp var hunden var och dörren var öppen och i ett ögonblick så utspelade sig hela grejen väldigt snabbt.

Katter är oberäkneliga och man vet aldrig hur de kommer att reagera. Med kattungar är det annorlunda eftersom de är oftast mer nyfikna och accepterande. De brukar vänja sig snabbare än vuxna katter. Men då brukar jag hålla ordentlig koll på hunden så han/hon (om det är en väldigt stor hund) inte råkar skada kattungen med att lyfta tassen och slå till den.

[Madlene]
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#40 Jo, den kan jag förstå att en äldre katt säger till rejält. Och nu kanske jag var dum som chansade, men det blev inte misslyckat iallafall :)

Men tittar du på bilden jag lägger in här så kommer de överrens verkar det som, Hunden äter i lugn och ro och katten kom för att titta och leka lite med vattnet :)