Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 4496 ggr
dara
0

preparering av en brittisk korthår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu skal jag snart ställa ut min kattunge för sörsta gången och även om jag ställt ut förut så har jag aldrig preparerat brittpäls förut så här behöver jag en del hjälp. det är ju en hona på ca 5 månader så hon behöver väll egentligen inte så mycket men vill att hon skall vara perfekt i det som jag kan göra för henne. (och desutom är hon tämligen elektrist…)

så, allt ni kan ge mig om att bada britt:

hur lång tid innan? vilka schampon? balsam? antistat eller textur som ni anser passar? sköljtid? antal tvättningar?

ja, som sagt allt ni kan ge mig

(har ingen ny bra bild men skickar med här när hon kollar in fiskarna)

Anberline
2

Inte för att jag tror att du har någon nytta av detta nu, men 2 veckor innan - inte närmre. Espree energee plus är super, och inget balsam. Om hon fäller så schampoonera 3 ggr, INGET balsam. När hon torkat så borsta med en gles kam så att du inte drar i underullen. Kamma sedan inte mer innan utställningen.

På utställningsdagen kan du vara hjälpt av ett spray för att bli mer krispig i pälsen. Spraya i händerna och klappa katten över pälsen. Låt torka i typ 10 minuter och kamma sedan igenom med den glesa kammen för att få bort löst hår.