Min Stalle har försvunnit =''''''''''''(
Min okastrerade 2 åriga hankatt har försvunnit. (jag vill inte prata om kastreringen nu, jag vet att han helst ska kastreras men, jag är 15 år och inte den som håller i det)
Jag såg han senast i onsdagskväll, när jag gick hem till en kompis, så följde han med en bit.
Jag är så orolig, jag vill inte förlora mer katter, har redan förlorat tre. Jag vill att han ska komma NU : (
Tror ni att han är död ? eller letar efter tjejer ?
Är hankatter ofta ute i denna månad/sommar?
//En gråtande tjej.
jadu han kan definitivt vara å friarströt…men sätt upp lappar, gå runt till grannar och be dem kika i förråd och liknande.
Behövs inte, han är tillbaka : D
Tycker ni ska kastrera honom om ni ska ha honom som ute katt, annars är risken stor att han försvinner igen och nästa gång har ni kanske inte samma tur..
Skönt att han kom tillbaka den här gången!
Är det av snålhet han inte är kastrerad kan man tänka på att de slagsmålsskador han riskerar att få kommer att kosta betydligt mer än en kastrering.
Är det av någon annan outgrundlig anledning han inte är kastrerad kan man tänka på alla de oönskade kattungar som han med stor sannolikhet kommer att ge upphov till. Kanske är det just han som är pappa till nästa kull kattungar som föds till hemlöshet och lidande?
Ta ett ordentligt snack med dina föräldrar eller ta av dina egna sparpengar och se till att kattstackarn kastreras om han ska tillåtas att vara ute på egen hand!
Sajtvärd Katter iFokus
Håller med om att du borde prata med din föräldrar, kanske till och med visa dom http://www.kattstatus.se/
Vet du varför dina föräldrar inte har kastrerat honom?
Nu då han är tillbaka så ta ett snack med dina föräldrar ang kastrering och id-märkning om de inte är gjort. Du redan har förlorat 3 katter och det finns risker att även denna katt försvinner igen. Fertila katter har stort revir och kan försvara de på liv och död. Förloraren blir skadad och bortjagad från sitt revir, även vinnaren kan bli rejält skadad. En okastrerad hane kan gå mil efter att få para honor.
Det kostar inte mycket att kastrera en hane mellen 300-500kr. katter blir inte heller sämre jägare eller latare än okastrerade
En annan sak ang kastrering är att en katt lider inte av att bli kastrerad. Katter parar sig bara av ren instinkt, dom tänker inte ''nu vill jag ha bäbisar'' så som vi människor gör. Tror säkert att en hel del av oss här inne på forumet har sett en del trådar här och där, där folk tycker att det är elakt och onaturligt att kastrera sina katter, och att deras katt har rätt till att få ungar.
Men genom att tänka så, så förmänskligar man djuren. Visst, det är ju inte direkt naturligt att plocka bort organ från en kropp, men vad finns det egentligen för något som är naturligt i människans moderna samhälle, om man tänker efter?
Dessutom så blir katter, och andra djur för den delen, lugnare av att bli kastrerade just i och med att dom inte behöver bli stressade av löp eller av att försvara revir, vilket faktiskt kan resultera i att djuren äter mindre då dom är för stressade av sina parnings-hormoner så att dom inte äter som dom ska.
Nu kanske det låter som att jag skriver det här till dig TS, men det här är faktiskt riktat till dina föräldrar och till alla andra som har fertila utekatter.

Prata med dina föräldrar och se till att han kastreras. Har själv en kastrerad hane som blev så gosig efter han förlorade kulorna och lider inte av att de är borta