Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1410 ggr
MrsBex
1

Litter kwitter?

Hej hopp! Ville bara veta om någon testat LitterKwitter? Är den bra? Funkar det? Hur lång tid tar det? Kan alla katter lära sig det? Man sparar ju nekligen pengar om man får de att fungera!

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

MrsBex
0

*puffar*

[Devya]
2

Nu har jag inte testat det där men jag tror knappast att alla katter kan lära sig det.

OberonsMatte
4

Med tanke på hur otroligt petiga och känsliga katter kan vara angående sin toaletts utforming skulle jag aldrig ens försöka få katterna att acceptera en LitterKwitter. En LitterKwitter är endast anpassad efter kattägarens eget behov av bekvämlighet, katters naturliga behov och beteenden ignoreras helt.

Sajtvärd Katter iFokus

MrsBex
2

Fast om man tränar dem till det, är det ju på deras egna villkor. Man tvingar dem ju inte. Går det så går det, annars får man ju hålla sig till kattlåda. Ja, och skulle katten nu kunna tänka sig att göra sina behov på toaletten, är det ju självklart skönt att slippa tömma kattlådan och att spara pengar. Det mest naturliga för en människa är också att skita i ett hål i marken, men inte fasen är det någon som lider av att slippa göra det i dag. Suck

[Devya]
0

#3 Ja helst skulle de väl vilja göra sin behov ute istället för i en liten sandlåda där inne. :) Det är väl inte trevligt att vara inne i lådan och skita där det säkert finns ännu kvar lukter från de ggr de pissat och skitit innan. Jag tror inte att det är något farligt med att att vänja dem att gå på toaletten, utan det kan ju också vara trevligare istället för att vara inne i en låda och skita och tvingas dra in alla lukter från tidigare sandlådsbesök.

#4Men det är sant att många katter är väldigt petiga men det betyder inte att det är omöjligt att vänja dem vid den där toaletten. Du ska dock inte inbilla dig om att det är så pass lätt att vänja dem vid något sådant där, då kan du lätt bli besviken.

Så länge du är medveten om att du kanske kastar pengarna i sjön så köp bara den där toalettsitsen och testa dig framåt. Jag hoppas att det fungerar.:)

viciouscircle
1

#4 Katterna använder det till att markera revir osv.. EN katt som inte kraffsar över sin skit visar att den bestämmer och att den är trygg i området.. EN katt som kraffsar över är lägre i rang och vill inte utmana/bli avslöjad..

Detta naturliga beteende och kommunikationsmedel tar du ju bort från katten. Hur snällt är det?

[Devya]
1

#6 De kraffsar på fast det inte skulle finnas någon sand där också. Samma sak vid matskålen, där min katt ibland får för sig att kraffsa över någon osynlig sand.

[Emma--]
1

Jag är också tveksam till det av samma anledning som #6. Känns lättare att hålla koll på deras avföring också. Ungefär hur stor mängd de kissar osv.

[Devya]
0

#8 Hmmm, det är något som låter vettigare i mina öron. Det att man har lättare att hålla koll på deras avföring. Så isåfall skulle det vara av den anledningen att jag har kvar sandlådan (har aldrig ens tänkt på att börja på med att vänja katten vid att gå på toaletten).

Kattsand är inte så farligt dyrt i alla fall.

viciouscircle
1

#7 ja dom försöker väl kraffsa även fastän det inte finns nån sand :P Men dom luktar ju efteråt också för att se om dom lyckats täcka över.. Det är ju fortfarande inte snällt.. eftersom dom uppenbarligen VILL kraffsa.

EN katt som INTE vill täcka över sin skit får ju inte möjligheten till detta md en litter kwitter.

Håller även med #8 Det är bättre att kunna se hur mycket/litet katten bajsar/kissar för att kunna avgöra hälsostatus också.

Och sen om vi ändå ska vara inne och peta på mänsklig lathet.. JAG skulle tycka det var bra mycket jobbigare att behöva hålla koll så inte katten kissar fel och det blir ofräscht på ringen i alla fall :P

[Devya]
0

#10 Mmm, jag har inte läst så mycket in på vad det exakt betyder för dem att kraffsa men det jag har märkt med min katt är att han tycker att det är viktigt. Just då jag har rengjort lådan så ska min katt dit igen för att bajsa och då tar jag bort det direkt men han ska ändå kraffsa och ha sig fast jag har tagit bort det. Så det borde väl säga mig något om hu viktigt det är för en katt, antar jag.

Hehe, jag skulle tycka att det vore lite ofräscht med en katt som använder samma toalett som jag.

Nja, kattsandslådan känns ändå lite behändigare om vi ska börja prata om lathet. Eller kanske det känns så för jag är så van med det?

MrsBex
4

Nä, vad kostar Kattsand 40 till 60:- paketet? Jag brukar byta ut helt en gång i veckan, 160:- i månaden är inte så farligt. Blir dock 17 600:- på tio år. Snålt, tja… Om nu katten har så stort behov av att kraffsa, kommer den ju inte att gå med på att använda toaletten. Är det något jag vet efter tio katter är, det faktum, att de inte gör ett skvatt, om de inte vill. Som någon sa, så krafsar gärna katter runt matskålen när de ätit färdigt också. Är det då verkligen snällt att inte lägga kattens mat i jord, så att de får utöva sin naturliga instinkter? Ska vi förneka dem det? Om man köper en katt, är den domnestiserad. Man låter inte hundar skita inne heller, de måste hålla sig tills matte/husse vill gå ut. En katt är en familjemedlem, fast också ett husdjur. Hur naturligt är det att förneka dem att para sig, att hindra dem från att gå ut och att bestämma när vi tycker att de är för gamla för att leva? Jag ställde några enkla frågor, är inte intresserad av vad ni som inte har testat, tycker. Om katten vill, så vill den. Annars skall jag spendera mina 160:- i månaden. Det är inte mycket pengar, men det är pengar.

fvanilla
2

Du kan ju försöka PeeWee? Antingen köp en sådan låda eller gör en själv. Köp bränslepellets i säckar i en byggaffär eller något sånt. Kostar nästan ingenting i månaden. ;)