Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2393 ggr
Millchan
0

Lite frågor

Hej alla kattvänner!

Jag har två st norska skogskattshonor på 8 månader hemma som trivs jätte bra tillsammans, vi tog dom när dom var 12 veckor gamla och dom kom till oss med 2 dagars mellanrum!

När katt nr två kom till oss så fräste dom lite på varandra dag ett men sen blev dom riktiga bundisar och är riktigt goa med varandra och busar och äter samt sover ihop!

Nu för två dagar sen skaffade vi oss en skogskatts hane på 12 veckor och den ena honan verkar vara rädd för honom, hon fräser, morrar och när hon paserar honom så går hon med svansen mellan bena, den andra honan är mer nyfiken men vågar sig inte riktigt fram till honom!

Så nu är min fråga, ungefär hur länge kan det ta innan dom tre kan umgås och busa, äta, sova tillsammans?

Tar tacksamt emot svar Glad

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Jourhemmet
0

Mycket individuellt. Dina honor är väl kastrerade? Den lille kan bli könsmogen från fyra månaders ålder så se till att det är gjort.

Millchan
0

Tack för svar!

Mina honor är inte kastrerade då vi vill ha kattungar framöver, därav skaffade vi hanen!

Veta att det finns folk som är emot att folk vill ha ungar men vi kommer att ta någon kull och honorna kommer där i mellan att gå på p-piller för att det inte blir kullar för tätt in på varandra!

Visste dock inte att hanen blir könsmogen så tidigt utan vid ca 6-9 månaders ålder, men man lär sig alltid nya saker!

Tack än en gång!

annzoo
1

#2 Har haft hanar som börjat para vid 15v ålder och honor som börjat löpa då de var 5 månader. Så i ditt fall är det bara att börja ge honorna p-piller tidigt (p-piller är inget skydd mot dräktighet då hanens hullingar framkallar ägglossning hos honan) och/eller ha hanen separerad från honorna tills honorna blivit 1 år.

Vissa katter tar längre tid än vanligt att vänja sig med varandra..som längst har det tagit 7 månader med en egen uppfödd kattunge att komma sams med sin egen mor.

Ett tips om aveln. är alla katter köpt i samma komun eller har du köpt dem i olika delar av sverige? Om det är skogSkatter (=långhårig huskatt) du menar och inte Norsk skogkatt(raskatt med stamtavla). Om det är förstnämda du menar och tex köpt i samma komun kan katterna vara nära släkt med varandra.

AgnetaB
3

Folk är nog ej emot kattungar generellt utan om det sker strukturerat på rasrena djur så man ej bidrar till all huskattavel så är det nog ok.

Vilka katterier ha ni köpt era  ifrån?

Jag föder också upp bla skogkatter o har haft i 16år.

Jourhemmet
5

Jag tar för givet att det är huskatter eftersom det är skogskatter. Huskattsavel är inte populärt på något kattforum. Och vet du hur farligt det är med p-piller? kraftigt ökad risk för juvertumörer, är det värt det när huskattsmarknaden är översvämmad av katter?

Rumblebee
4

Frågan är ju som andra sagt, vad är det egentligen du har? Är det renrasiga Skogkatter (utan S) som har stamtavlor, eller är det SkogSkatter utan stamtavla du har?

Som andra skrivit, är det skogskatter du har, så snälla, avla inte på dom. Det finns redan så otroligt många huskatter redan som är i stora behov av hem.

Sedan, du är medveten om allt som bör (ska) göras innan du avlar på katterna? Hälsotesta föräldrarna, näringsrik mat till honan och ungarna, kattungarnas veterinärsbesök innan dom är redo att flytta?

IceJossan
0

Håller med föregående talare, men som svar på din fråga så är det mycket individuellt. Kan gå bra från första stund, vara lite fräs i några veckor och det kan skita sig så att det inte funkar alls.

Millchan
0

Hej allihop!

För det första tack för alla tips!

Katterna är huskatter då dom inte har stamtavla, våra katter är vet besiktade och vaccinerade, dom är köpta i olika kommuner så dom borde inte vara släkt med varandra!

Våra katter får Royal Canin torrfoder, honorna går ännu på kitten och lill pojken går på baby cat!

Dom får också blötmat!

Vi kommer självklart vet besiktiga kattungarna och vaccinera dom innan dom säljs till sina nya hem!

[Highonbluetomorrows]
11

#9. Men varför ska ni avla överhuvudtaget? Varför köpte ni en katt bara för att kunna avla på .. huskatter? Du utnyttjar dina katter på ett mycket fult sätt. Avel är något man sysslar med när man har ett MÅL för att FÖRBÄTTRA en ras. Vad gör dina huskatter bättre än alla andras? För ja, de flesta katter är söta och snälla.

Varför skrev du ens att du hade skogkatter? För det har du ju inte. Och nu har du köpt en hane bara för att avlas på, trots att du uppenbarligen inte vet någonting alls om avel.

Det var inte vad du ville höra, men det är vad du förtjänar att höra. Mycket pinsamt av er.

AgnetaB
3

Oj varför då skriva att du har Norska Skogkatter? Det kan ju bara vara det om du har en stamtavla som säger det för annars har du ju huskatter.Det är ju lurendrejeri!

Såg du avlade på Chinchillor el kanske det är marsvin….

Rumblebee
9

#8 Då det ''bara'' är ''vanliga'' huskatter, så är det inte norska skog(s)katter. Även huskatter kan ha lång päls, och det har man ju sett på blocket, folk som säljer katter som dom påstår ha t.ex norsk skogkatt i sig bara för att den har lång päls, medans det kanske inte ens finns ett uns spår av norska skogisar i katterna.

Frågan är ju vad vill du ha ut från 'aveln'? Och tänkte du ta en, eller flera kullar på båda honorna? kanske en fräck fråga (ber om ursäkt då), men har du råd med det isådanafall? För bara en kull ungar kan ju bli dyrt, och i värsta fall tidskrävande om dom skulle behöva nappas upp. Det kan ju bli så att ena honan kommer att behöva ha kejsarsnitt.
Hur länge är det tänkt att katterna ska äta p-piller? Du vet om att det ökar risken för juvertumörer?

Vad ska du göra med kattungarna när dom är 12 veckor? Sälja dom? För hur mycket då, och vad ska du ''marknadsföra'' dom som? Dom är ju i grund och botten huskatter som sagt.
Och säg att båda honorna får 4 ungar var, varav varje unge kommer till ett eget hem, så innebär det ju att det finns 8 hemlösa katter som måste vänta längre på att få ett hem.
Dina katter är säkert jättetrevliga och dina ögonstenar, men om alla skulle tänka så och ta ungar av bara den anledningen så skulle situationen med alla hemlösa katter vara ännu värre.

Det är otroligt gulligt med kattungar, eller andra ungar för den delen, men om marknaden är mättad så är det otroligt själviskt rent ut sagt att föda upp fler djur som det kan vara svårt att hitta hem till.

Det händer ofta att folk säger ''men jag vet jättebra hem som ungarna ska/kan flytta till när dom blir gamla nog''. Men VAR finns då dessa jättebra hem som så många ''backyard breeders'' känner till? Om dom hemmen är så bra, varför inte tala om för dom att det finns hemlösa katter som har betydligt större behov av ett hem, än några kattungar som inte ens existerar än?

Millchan
1

Ok jag förstår vad ni menar, vill ju ingen illa varken reggade uppfödare eller hemlösa katter!

#10 ja jag har chillor men avlar inte på dom ännu!

Om jag har råd till kejsarsnitt och eventuella andra oförutsägbara saker så är svaret ja, jag har ett välbetalt jobb, ett stort sparkonto!

Jag skulle inte skaffa djur om jag inte skulle ha råd att ta hand om dom!

Valde ändå att köpa dessa djur jag har och har betalt +3000kr/katt.

Hade verkligen hoppats på trevliga svar men känner mig inte alls glad nu, jag förstår absolut vad ni menar och jag är inte glad att det finns så många hemlösa katter och beundrar dom som tar hem katter från djurhem!

Inte för att det spelar nån roll men ena honans mamma har stamtavla dock köptes hon mamman alltså i mellanhand och då fick dom inte med stamtavlan trots tjat och förra ägaren lovade att skicka den!

Kan ju berätta i allafall att katterna alla tre har börjat umgås mer tillsammans och nu äter alla tre från samma matskål och ena honan och hanen sover ihop nu!

Vill tacka er för att ni har tagit tid med att svara mig!

Vixxen
7

# TS Kastrera dina huskatter!

Ta kontakt med en uppfödare inom en ras du uppskattar och förklara att du vill lära dig mer om avel och uppfödning! Då kan du få hjälp och lära dig mer och kanske bli fodervärd till kanske en Norsk Skogkatt med stamtavla så småningom!

[Emma--]
4

#12 du kan ju meddela att det kan gå att få ut stamtavlan ändå. Eller det ska gå i alla fall. :) vet dock inte exakt hur det går till. Det kan finnas en risk att dina katter till största del inte har skogkatt i sig om de inte har stamtavla. Tyvärr tror många att lång päls= skogkatt. Så om du avlar på dom tycker jag du ska sälja dom som huskatter :) Och gör hälsotester på dom innan parning, samt vaccinera, idmärk, avmaska vid behov och besikta ungarna innan leverans. Så gör du ett sånt bra arbete som möjligt. Men fundera lite extra eftersom det finns så många huskatter :) det är ju något man måste anpassa sin avel efter också. Kanske kan det räcka att avla på en av honorna dessutom? Men som sagt, fundera lite extra eftersom det är mer eller mindre omöjligt att ha ett tydligt mål med sån avel. Något du som blivande chinchillauppfödare antagligen tänkt på :) Och till din fråga så tar det olika lång tid för katter att komma överens. :) det är inte heller alltid dom ligger och sover ihop.

OberonsMatte
3

Mitt råd är kort och enkelt: Kastrera samtliga katter så är chansen stor att du får en harmonisk kattgrupp som kommer att ha stor glädje av varandra under de närmaste 15-20 åren.

Även om det skulle vara renrasig, seriös och registrerad avel du tänkt ägna dig åt innebär det alltid stor risk för urinmarkeringar, osämja i kattgruppen och höga veterinärräkningar som kan leda till en massa elände, både för dig och för katterna.

Sajtvärd Katter iFokus

AgnetaB
3

Om du betalade så mycket som 3000kr/st kunde du ju ha väntat o spart lite till o lagt till ca 2000kr/katt så kunde du fått en renrasig skogkatt idag. Tom ännu billigare om du köpte 2 ifrån samma ställe.

Läste nu på FB om någon som frågade om en uppfödare som sagt hon hade skogSkatter (alltså huskatter)till salu o hon ville absolut hon skulle hämta den nu(8v) o hon visste det var för tidigt så därför frågade hon på FB. Den uppfödaren hade tydligen varit väldigt påstridig men nu blev iaf köparen upplyst INNAN vad som gällde o kunde ta ett beslut. Tror tom uppf hon sålt någon vid 6veckor .

Detta tar liksom aldrig slut så uppfödare sälj aldrig era katter som ska gå till sällskap okastrerade för då skulle detta luredrejeri/djurplågeri  aldrig kunna utvecklats så enormt som det gjort!  Spar dem hemma någon vecka längre kanske.

Internettan
4

#9:

Men varför ska ni avla överhuvudtaget? Varför köpte ni en katt bara för att kunna avla på .. huskatter? Du utnyttjar dina katter på ett mycket fult sätt.

All avel är att utnyttja djur. Har man raskatter är det väl pengarna som styr eller sitt kattintresse? Inte är det katternas intresse man har i åtanke i alla fall. Alla som avlar på katter gör det för sin egen skull. Tror du annat så lurar du dig själv. Bara för att man har raskatter och är "finare" så gör man ju precis detsamma med djuren. Föder upp och säljer för sitt eget nöjes skull.

Priset avgör väl sen hur rädd man är om katterna. Och huskatters öde är hemskt men när man låter huskatter få ungar så är man inte en sämre människa än en raskattuppfödare. Allt beror på var katterna hamnar sen och det kan ingen veta i det enskilda fallet. Det är bra att ge rådet att tänka sig för eftersom huskatter är de som ofta råkar illa ut pga att de behandlas som slit-och-släng-varor. Men för den sakens skull kan man inte skälla ut en person som låter sin huskatt få ungar. Man kan inte lasta den enskilda människan för andra människors synder och ta för givet att alla är likadana. Ge råd och lämpliga varningar är jättebra men då får man vara lite ödmjuk också.

Själv blev jag utskälld här när jag lät min huskatt få ungar trots att jag behåller alla ungarna själv. Inte ens det dög här på forumet. Hur tänker man då? Man tänker inte på katternas bästa utan man prioriterar att få skälla ut folk och ställa någon - vem som helst som verkar passande - till svars. Det kanske är bättre att ställa sig i skogen och skrika i så fall, om man har sådant behov att få ur sig sin ilska och sin förtvivlan för katternas skull? Människohat hjälper inte mot kattmisshandel. Hat överhuvudtaget föder hat.

Avel är något man sysslar med när man har ett MÅL för att FÖRBÄTTRA en ras.

Man kan ju föda upp djur utan att syssla med avel. Det ena är inte bättre/sämre än det andra om man är ansvarsfull.

Varför skrev du ens att du hade skogkatter?

Det gjorde hon ju inte…

#11:

Och säg att båda honorna får 4 ungar var, varav varje unge kommer till ett eget hem, så innebär det ju att det finns 8 hemlösa katter som måste vänta längre på att få ett hem.

Även avel på raskatter bidrar med fler katter som gör att hemlösa katter blir utan hem. Det är ju inte så att det finns olika människor och att vissa bara kan äga raskatter medan andra bara kan äga huskatter. Viljan är väl det som styr här? Man kan ju inte bara skälla på vissa kattköpare/kattuppfödare. I så fall kanske man kan skälla på de som föder upp eller köper hamstar också? De är ju rätt vidriga som inte tar hand om en hemlös katt istället för att köpa en hamster. Eller - ve och fasa - varför inte ge sig på alla människor som blir gravida och skaffar barn? Med så många hemlösa barn i nöd i världen så är man ju en skam för mänskligheten om man dristar sig till att bli förälder. Ännu bättre - man kan ta hand om en hemlös katt istället för att skaffa barn.

Ni som skriver så här är förstås totalt felfria? Ni är förstås alla veganer eller alternativt köper bara kött från små gårdar där alla djuren garanterat har det bra. Och köper kläder som producerats på ett sätt som inte förgiftar natur (och oskyldiga djur). osv (Eller är det bara katter det är synd om? Och är det bara huskattuppfödare som är grymma och dumma oavsett hur de behandlar sina katter och andra djur?)

Alla som skriver här på forumet ska självklart tåla att bli korsförhörda och eventuellt utskällda för alla synder som någonsin ha begåtts mot katter? Spelar ingen roll om just den personen är skyldig eller inte till allt - bara man gör ett litet fel så får man ta straffet för alla andras synder?

Handlar det här forumet verkligen om katter eller borde namnet vara huskattägarhat.ifokus?

"Every point of view is a view from a point."

Rumblebee
9

#17 Men aveln på raskatter  bidrar inte på samma sätt som avel på huskatter gör. De som köper raskatter är ju ute efter något speciellt hos katterna. Allt från utseende, till beteende och allergivänlighet. Så visst, det är ju viljan som styr, liksom med mycket (allt?) annat som människan gör. 
Och jag tycker det samma inom alla djurarter, att om det finns dröser med djur som redan är i behov av hem, så är det dumt att avla fram fler.
Varför ska någon som vill ha en hamster skaffa hemlösa katter istället? Det är som att säga åt någon som vill ha en orm att skaffa en fågel då det finns så många fåglar som slussas runt då dom inte är vad ägarna förväntade sig.
Vill någon skaffa sig en ardennerhäst så kan vi ju tipsa om hundar som är knappt ett år och säljs pga ''tidsbrist''.. Som du själv skrev så är det ju viljan som styr vilket djur man köper. Och vill man ha en viss art/egenskap hos djuret, så köper man ju den art/ras som stämmer in på ens kriterier.

Tycker det lite som att du verkar tycka att det är humoristiskt hur tvättäkta kattmänniskor är ställda gentemot huskattsavel när jag läser ditt första stycke.. Och ärligt talat, inte för att det har med tråden att göra, men ja, jag tycker att människan skulle kunna börja adoptera lite fler barn och inte skapa egna, ett barn är ju ett barn och även om man adopterar en kinesisk flicka så kan hon bli lika mycket av en dotter som ens biologiska barn kunde bli (förutsatt DNA skillnaden då).

Nej, vi har aldrig påstått att vi är felfria? Varför undrar du det, abra för att vi är emot huskattsavel? Du kan ju inte vara insatt alls i hur många hemlösa huskatter det finns, och helt enkelt tycka att vill man föda fram fler huskatter som blir konkurrenter om dom hem som finns, så ska man alltså få det? Utan att bry sig om hemlösingar alls?

Nej, alla som skriverh är ska inte behöva bli korsförhörda och utskällda för det som har hänt mot katter i historien. Visserligen är det lätt hänt att det hettar till här inne då vissa här är jourhem åt hemlösa katter och jag misstänker att dom lätt kan tappa tålamodet när dom läser ett inlägg från någon som vill ta ungar på sin huskatt. Men de som tar kullar på sina huskatter bidrar faktiskt till att problement med alla nuvarande hemlösa katter går back.

Om 10 olika personer tar varsin kull med huskatter, varav varje kull har 3 ungar, så resulterar det i 30stycken ungar om jag inte räknat fel. Och dessa ungar ska då hitta egna hem, och då kanske mer än hälften av dessa hamnar i dåliga hem som låter katterna vara okastrerade och bidrar till ännu fler kattungar.

Huskattsägarhat.ifokus? What the **** rent ut sagt. Varifrån har du fått att vi hatar huskatter? Ingen här hatar någon typ av katt. Det vi ogillar är dom som avlar på huskatter, speciellt dom som inte ens bryr sig om att förbereda allt på rätt sätt innan parningen.

OberonsMatte
6

#17 Här är det verkligen ingen som hatar varken huskattägare eller huskatter! Att man öht tar sig tid att avråda från huskattavel är snarare ett bevis på att man verkligen bryr sig om huskatter och därför vill få ett stopp på det elände och lidande för enskilda katter som överskottet på dem för med sig.

Vill man ägna sig åt avel på katter bör det ske under kontrollerade och registrerade former där omsorgen om hur aveln och uppfödningen går till förutom djurskyddslagen även styrs av ett kattförbunds regelverk.

Registrerade katter med stamtavla som kostat både uppfödaren och köparen åtskilliga tusenlappar i uppfödningskostnader och inköp hamnar väldigt sällan på gatan eller på katthem. Om katten och uppfödaren har extrem otur kan den dock hamna hos en oärlig kattungeköpare som ser sin chans att tjäna pengar på "sin fina raskatt" genom att utnyttja katten i oregistrerad skumraskavel (minimala kostnader, men stora inkomster). Det är otroligt beklagligt eftersom all oregistrerad avel alltid innebär huskattavel och att huskattöverskottet därmed fylls på med ytterligare individer.

Sajtvärd Katter iFokus

Thaeri
8

#17 Jo, det finns de som bara kan äga raskatter men inte huskatter, allergiker kallas de, den grupp av dem som enbart tål vissa raser eller åtminstone inte reagerar lika starkt.

Det finns också de som aldrig skulle köpa ett djur som inte föds upp på ett seriöst sätt, och däri ingår för många att man har koll på kattens härstamning så man kan kartlägga ärftliga sjukdomar, och vet hur det ser ut med inavel. Hade inte raskatter funnits hade de helt enkelt valt ett annat husdjur.

Dessutom går raskatthållningen före resten av katthållningen, utan raskatter hade vi med största sannolikhet inte haft alls samma möjlighet till försäkring till exempel, veterinärvården vad gäller katt hade varit eftersatt då huskattägare generellt är mindre benägna att lägga större summor på veterinärvård, och ja, det här med att veta hur de olika genetiska sjukdomarna nedärvs hade ju varit omöjligt att få svar på.

Raskattuppfödare blir man inte heller för pengarnas skull, jag känner inte till en enda seriös raskattuppfödare som inte går rätt mycket back på det hela. Det är blandrasuppfödarna som tjänar de grova pengarna, och blandrasuppfödning är ju huskattuppfödning.

Och visst, du behöll ungarna, men om du inte hade fått den kullen, hade det inte funnits en chans att du skaffat kattunge någon annanstans ifrån istället? Nu kanske du inte hade skaffat katthemskatt, men allt hänger ihop, så i slutänden hade en hemlös katt fått komma in, eller åtminstone så hade någon katt sluppit att avlivas eller överges.

Vad hade du gjort om det inte fungerat att behålla dem, det är inte helt sällan en kattmamma inte accepterar att bo ihop med sina vuxna ungar, och alltså finns inget val. Då hade dina katter garanterat tagit hem från andra.

Plus att raskattuppfödningen inte gör varken till eller från, det föds så oerhört många huskatter varje år att om alla raskatter försvann i ett svep och precis alla av dessa ägare hade kunnat ta in lika många hemlösa katter ögonblickligen hade vi blivit av med det problemet i några månader, inte mer. Efter fem år eller så hade vi varit tillbaka där vi är idag, men utan raskattvärldens statushöjande effekt.

Sen kan inte alla som har raskatt ta hand om hemlösa katter, dels för att många är skygga och inte alls passar i samma hem som för en raskatt som vuxit upp på ett tryggt sätt bara är stimulerande, och de tama hemlösa katterna är betydligt färre än raskatterna så för många finns bara skyggisar kvar. Andra saker som gör det omöjligt i praktiken är dels att det kan ta månader eller till och med över ett år att fånga in en hel koloni, och dels det här med allergier.

Bara huskattägare kan göra något åt problemet med hemlösa katter, och det genom att kastrera dem innan de fått ungar.

Nej, jag är inte raskattuppfödare, jag har aldrig ens ägt en raskatt. Jag och exet hade däremot två fd. hemlösingar adopterade från ett katthem, vi var jourhem åt ytterligare tre, den ena av dem flyttade sedan hem till mina föräldrar ihop med en hona som existerar enbart för att hennes mammas ägare tyckte att det skulle vara gulligt med kattungar och de ville ha en katt till, och jag väntar på svar från ett katthem ifall jag kan bli jourhem igen.

Jag är med andra ord en av dem som hjälper till att städa upp skiten huskattuppfödare ställer till med genom att ta kullar trots att det ser ut som det gör.

----------

TS, jag hoppas vi inte skrämmer iväg dig, och jag förstår om du kan tycka att våra svar är lite bitska, plus att vi nu svarar #17 och inte dig. Men jag hoppas du läser ändå och förstår varför vi tycker som vi gör, och varför det är en dålig idé med huskattavel punkt slut men inte raskattavel så länge den bedrivs på ett bra sätt.

mitzerl
4

Internettan, du verkar inte så kunnig om kattavel,hör jag. Du vet inte ens vad det är överhuvudtaget. Avel betyder fortplantning av djur. Så din kommentar:

"Man kan ju föda upp djur utan att syssla med avel." blir ju verkligen pinsam. Du gör ju bort dig lite grann här. All uppfödning av djur är avel.

Sen tror du att raskattsuppfödare avlar på djur för pengarnas skull. Bara genom det visar du att du inte födde upp din kull seriöst. Du verkar inte ha lagt särskilt mycket pengar på vare sig katthona eller ungar och verkar inte ens veta om att det KOSTAR PENGAR att föda upp en katt seriöst och ansvarsfullt.

Det är inte ett dugg konstigt att folk avrådde dig från att ta din kull. Folk som inte kan något om avel eller är beredda att göra det seriöst och ansvarsfullt skall inte syssla med avel.

De flesta huskattsavlare kallar sig själva för "seriösa" och "ansvarsfulla", men gränsen för att kalla sig detta verkar ligga väldigt lågt. Många verkar tycka att det räcker med att älska sin katt och ge den mat för att kunna kalla sig "ansvarsfull"

Denna kommentar har tagits bort.
[Emma--]
3

Den här diskussionen får ni ta privat eller diskutera i särskild tråd. Finns bland annat en diskussionstråd om avel för och emot. Den här tråden handlar inte om huskattavel vs raskattsavel.

Denna kommentar har tagits bort.
Internettan
0

#21:

Jag kommenterar en del av ditt inlägg här.

"Every point of view is a view from a point."

Millchan
0

Vart är inlägg #17

Millchan
0

Nu såg jag den, den saknades nyss!

Millchan
2

Har läst alla inlägg, tar åt mig era tips och förstår vad ni menar!

Om jag ska gå tillbaka till vad tråden från början handlar om så har katterna nu accepterat varandra och busar en hel del tillsammans och vi har fått många goa skratt här hemma!

Visst är det ju lite tråkigt med många som hoppar på en med neggativ inställning mm, MEN jag förstår vad ni menar och tar det ändå på ett possitivt sätt!

Vill tacka er för många bra råd!

mitzerl
2

Skönt att höra att katterna börjat acceptera varandra nu och verkar ha blivit goda vänner. Ibland tar det kortare tid, ibland längre. Kan tänka mig att det är mycket bus och upptåg med tre kattungar hemma. Glad

Det gläder mig även att läsa att du åtminstone verkar beredd att ta till dig vad vi skriver om dina avelstankar.