Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3687 ggr
cBrodin
0

Katt som kissar på mattor.

Jag sitter fast nu och och behöver råd om jag kan ha missat något…

Vi bor i en villa, är 4 vuxna personer och 5 katter. 1 katt på 16år och dem andra 2-3år. Dem yngsta är en familj hittekatter som nu bor här inne. Men dem 3 yngsta har bott inne sen dem var små, så de är uppväxta som innekatter.

I alla fall till problemet. En av dem yngre är en hane på ca 2år. Han har sen ca 2veckor tillbaka börjat kissa på våra mattor i hallen och på toalätterna. Vi har tagit bort mattorna på toalätterna så nu är den bara hallen, men där kissar han även om vi tar bort matterna. Det är inte lite han kissar utan verkligen jätte pölar!
Vi har ringt både vet och rådfrågat, samt i djuraffären och alla säger Feliway. Vi har nu testat detta i ca 3 dagar men beteendet försvinner inte. Vi ska ringa vet på måndag igen och få be att komma in ändå.
Men kan vi ha missat något annat viktigt? 
Hanen är kastrerad, gjordes vid ca 6månaders ålder. Aldrig haft detta beteendet innan. Vi har inte bytt Kattsand nyligen och kan heller inte komma på några andra förändringar som gjorts. Samma rutiner och samma foder m.m. Men något måste ha hänt eller ändrats som vi missat, för det är orimligt med detta beteendet bara sådär. Dem har till och med två kattlåder i hallen, så det är inte så att dem är flyttade, utan dem har alltid varit där. Samt att dem har en låda på vår toalätt på ovanvåningen…

Någon som har råd om vad vi ska göra eller vad vi kan ha missat?

[Emma--]
0

Kolla så att han inte har urinvägsinfektion eller något sånt. Sen kanske det kan behövas någon fler låda när ni har 5 katter. Vissa säger även en låda per katt + en extra. Men ni kan ju pröva en extra i alla fall :)

plutopellis
0

Och feliway har i alla fall jag hört att det kan ta upp till två tre veckor innan man märker resultat. Men när det är en hane brukar de mest markera revir och då din verkligen kissar kanske du ska kolla upp urinvägsinfektion…

Jourhemmet
0

Boka tid för urin/blodprov. Vad ger ni för foder? Ge katterna blötmat varje dag så att urinvägarna spolas igenom ordentligt, detta minskar risken för urinsten som är väldigt vanligt bland ffa hanar.

annzoo
0

Om ni inte uteslutit urinvägsrelaterade problem med urinprov så är det första steget.

Andra steget är att se över lådsituationen. Testa fler lådor, annan sand och placera lådorna på andra ställen. En katt vill ha mycket sand att gräva i (10-15cm djup), vissa vill ha en låda med huv andra vill ha den helt öppen. Vilket lådmaterial har du idag?

cBrodin
0

Vet trodde inte urinvägsinfektion eller urinsten eftersom han kissar så mycket och bara ca 1-2 gånger om dagen.
(Inte min katt, min brors, så vet inte exakt vad som sas i samtalet.) Men som sagt så ska vi ringa på måndag och be om att få komma in och ta prover/rönken.

#1 Hört själv 1 låda per två katter, vi har 3 låder. Men kanske ska testa med fler. Dock har dem ju alltid haft tre och problemet är ganska nytt… Men det skadar inte att ha fler :)

#2 Det viste jag inte, dem sa på djursjukhuset det skulle ge effekt ganska direkt. Ska be om "manualen" så jag kan läsa vad dem själva skriver.

#3 Dem har alltid tillgång till mjau blötmat, men han vägar äta blötmat. Han gillar ingen blötmat. Samt Eukanuba torrfoder står alltid framme. Men han dricker bra vad vi kan se utan att det är överdrivet.

cBrodin
0

#4 Vi har pussi som Kattsand i två låder, alltid haft. Och Ever Clean i den tredje, alltid haft det i den också. Kan han börja avsky den bara sådär? Han bajsar ju på lådan liksom.
Dem har mycket sand i låderna, det är vi noga med! Och vi rengör dem ofta också.

[Emma--]
0

#5 jo lagen säger så. Men ibland finns det katter som blir kräsna också. :P Vissa vill kissa i en låda och bajsa i en låda osv.

OberonsMatte
0

Är alla katterna kastrerade? Hur är hans förhållande till de andra katterna? Har ni märkt om det har ändrats något den sista tiden? Runt 2 års ålder brukar katter uppnå social mognad vilket ofta innebär att det blir lite förändringar i relationen till andra katter i hemmet. Att markera sin närvaro med urin är ofta en signal riktad till andra katter, men det kan också vara så enkelt att det är lådan som inte är tillräckligt attraktiv att använda.

Är lådorna öppna eller med huv (kanske även med lucka)? Att gå in i en stängd toalett är alltid en extra påfrestning, särskilt om även andra katter använder den. Hur ofta rensar ni lådorna från kissklumpar och avföring? Så fort det finns något i lådan blir den genast mindre attraktiv att använda för en känslig katt (särskilt om det är någon annan katts avföring eller urin som finns där).

Everclean (oparfymerad) och Pussi kompakt är den typ av sand som katter oftast föredrar, så själva sandsorten tror jag inte är problemet, snarare kanske mängden eller renligheten. Eller antal lådor och lådtyp.

Det är också viktigt att ni tar bort alla mattor (och annat på golvet) som katten kan tänkas vilja kissa på, tills ni fått bukt med problemet.

Sajtvärd Katter iFokus

cBrodin
0

#8 Ja, alla katter är kastrerade.
De andra katterna som finns här hemma är: Hane, 16år. Hona, 3år (hans mamma). Hona 2,2år (hans kullsyster). Hona 1,10år (hans syster från kullen efter).
Vi satt och fundera på det lite här hemma igår hur det är med rangen på katterna och vi tror denna hanen har fått en lägre rang med tiden. Innan hade han mer och säga till om, men honorna har tagit mer och mer plats och den ända som är under han i rang nu är hans kullsyster. Troligen kan detta ha något med det att göra? Men hur får man han att acceptera sin nya plats i sonna fall?
De två yngsta honorna flyttar troligen snart (mina katter och jag ska flytta), kan detta hjälpa? Han lär hamna absolut lägst i rang då, men har en mindre över sig.

Vi har alla tre låderna med huv, dock utan lucka. Vi hade en utan huv innan men det var ingen som använde den, så vi bytte ut den mot en med huv, och nu används den.

Den ena lådan rensas morgon och kväll. De andra två rensas på kvällen.  Hade önska de gjordes vid på morgonen också, men jag hinner tyvärr inte och de som har ansvar över dem tycker inte det behövs…
Men dem har alltid gjorts vid på detta sättet, kan han plötsligt i och med ålder eller så vilja ha det renare?
Vi ska i alla fall införskaffa en till låda under dagen, blir nog en utan huv denna gången, dock samma sand. Ska bara luska ut vart han kan tänkas vilja ha den. För där han kissar finns redan låder.

OberonsMatte
0

Ja, katter kan plötsligt känna övermäktig motvilja mot en toalettsituation som de alltid tidigare stått ut med. Särskilt när andra faktorer i miljön utsätter dem för ytterligare stress eller oro. I den här kattens fall skulle jag tro att det är antalet katter som är det största problemet, särskilt nu när flera av dem (inklusiva han sjäv) precis håller att på bli vuxna på alla plan. I en sådan situation är det extremt viktigt att det inte uppstår en konkurrenssituation om en så känslig sak som kattens toalett.

Av det du beskriver är det först och främst lådornas antal och renhet som bör ändras. Har man 5 katter måste man hinna se till att lådorna är tillräckligt många och att de rensas ofta (minst varje morgon och kväll), det går inte att förhandla om det med katter som tenderar att kissa fel.

Sajtvärd Katter iFokus

annzoo
0

#9 _Den ena lådan rensas morgon och kväll. De andra två rensas på kvällen.  Hade önska de gjordes vid på morgonen också, men jag hinner tyvärr inte och de som har ansvar över dem tycker inte det behövs…

_Det är mest troligt där problemet kan vara. Nu vet jag inte hur gammal du är eller hur ni lagt upp rensning av toalådorna men varför kan du inte gå upp 15-30minuter tidigare då hinner du garanterat ta samtliga lådor om ingen annan vill. Att rensa en eller 3 lådor tar inte lång tid

cBrodin
3

Då hoppas jag det hjälper att två katter förhoppningsvis flyttar inom det snaraste.

Och jag får försöka förklara för dem här hemma att låderna måste göras vid oftare.
Är galet trött på människor som inte orkar ta hand om sina djur ordentligt, tagit hand om alla katter här hemma länge nu men då bara två är mina hade det varit kul med lite hjälp från dem andra.
Hoppas vet kan påpeka vikten med hygienen när vi är där också, på dem lyssnar dem lite mer än på mig.
Jag anser också man måste ta sig tid, men jag tar mig redan mer tid än jag borde behöva. Och det är svårt att förklara för andra om dem stänger öronen såfort man påpeka något.
Men super tack för alla tips och råd, tar verkligen åt mig!

Marie_1987
0

Prova att sätta en låda i halen där han kissar =)

Thaeri
0

#12, visa dem den här tråden, så de förstår att "det behövs inte" inte stämmer Flört

mitzerl
0

#5 Vad gäller maten så är det inte konstigt att han inte äter av blötmaten när torrfoder står framme hela tiden. Det är som att låta ett barn välja mellan fiskpinnar och pizza. Torrfoder är parfymerade så att de lockar katter, och katter som är lite kräsna vill då inte ha någonting annat.

Så om du tar bort torrfodret kommer nog katten att äta av blötmaten snart.

Hoppas det löser sig med kisseriet!

cBrodin
0

#13 Vi har redan två låder i hallen. Men vi har nu flyttat en och satt där han kissat sista dagarna. På det andra stället funkar inte, då måste vi hoppa över lådan varje gång vi ska in och ut ur huset.

#14 Ska visa dem den, men de lär tyvärr inte orka läsa hela.

#15 Tyvärr, men inte min katt och jag kan inte göra som jag vill med maten. Hade jag bestämt hade det blivit blötmat till alla. Mina katter föredrar blötmat. Men är man 3st kattägare och alla med olika åsikter får man göra en kompromiss. Och jag anser då Eukanuba är ett helt ok torrfoder.

AgnetaB
1

Eftersom jag gör rent lådorna så ofta så tar det ingen tid. Annars blir det ju en sörja tycker jag o man får hålla på längre o gräva. Ju flera lådor man har ju enklare o städa förstås.

Marie_1987
0

När jag hade en katt som inte trivdes hos mig bajsade hon alltid vid balkongdörren. Så vi fick omplacra henne. Kanske är protest att han vill gå ut? Har ni han ute?

smilax
0

Känner igen det där med kissande på dörrmatten. Min katt Sussie protesterade ett bra tag genom att kissa på dörrmattan eller golvet om ingen matta låg där. Ibland även på skor vid dörren. Hände att hon bajsat mitt på köksgolvet under natten också. Jag var alltid noga med lådorna men uppfattade det som att hon inte trivdes med de andra katterna. Jag hade fyra katter till och hon var den som hade varit hos mig längst. Efter att ha kämpat med detta kiss och bajsbeteende säkert mer än ett år så föreslog jag mina föräldrar att hon skulle få flytta till dem. Efter att hon flyttat dit och blivit ensamkatt har hon aldrig mer gjort något utanför lådan. Hon trivs som fisken i vattnet och är uppassad som en liten prinsessa hela tiden. Nu har vi också möjlighet att ge henne hennes bantningsfoder utan att någon annan äter upp det. Inte för att hon verkar gå ner i vikt men hon mår bra av det och trivs med livet.

cBrodin
0

#17 Ja, det tar verkligen en evighet att städa lådan när man bara gör det en gång om dagen. Mycket smidigare att ta bort det när man ser det. Men tyvärr så tänker dem inte så här hemma.

#18 Han får inte gå ut, varken lös eller i sele. Lös kan vi inte ha han då vi bor mitt i ett villaområde och min bror vägrar låta han gå ut i sele. 

#19 Jag misstänker denna katt inte heller är så förtjust i att bo med så många andra katter. Har observerat honom och hans beteende mer nog de sista dagarna och han verkar ibland okej med dem andra katterna och ibland som om han vill slippa dem.
Nu bor vi dock väldigt stort, så våra katter kan alltid komma ifrån varandra, men dem är ändå gärna där vi är.
Men sen är ju inte detta min katt, så det lär aldrig komma på tal att han ska flytta, då lär jag få höra både det ena och det andra inte så trevliga. Så jag hoppas det ska hjälpa att två katter flyttar istället.

Ren allmän uppdatering.
Vi flytta den ena lådan till där han kissat mycket samt tog av taket. Jag gjorde även vid i lådorna i morse. Och än har han inte kissat någonstanns… Sist han kissa i hallen var igår morse… så vi håller tummarna.