Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 12426 ggr
[Allergi1]
5

Har era katter sånt här? Uuh :S

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har era katter sånt här under hakan och vid halsen? och ni som vet vad det är berätta för mig!! för jag själv tycker det liknar små djur Uuh!

[Allergi1]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild då det är på ett papper..

Banankaka320
0

Ser ut som loppor! Lätt att få när de smyger i buskar, åk till veterninär och få stronghold eller nåt annat medel för set utskrivet :)

AgnetaB
1

Titta noggrant så du ser om de rör sig.

Yoda
1

Kan även vara en ganska allvarlig svarthaka som blivit en infektion. Tycker du ska ta och ringa veterinären på måndag, för det där ser inte så trevligt ut för katten.

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[silkesnosen]
0

Tycker som föregående..

Josefa
1

Ser ut som svarthaka som blivit infekterad. Då kan antibiotika behövas. Men tvätta med alsolsprit tills du kommer till veterinär. Om du har Canaural hemma kan du också gnida in hakan med det. Jag skulle nog också klippt pälsen under hakan eftersom den är ganska lång, så att det är lättare att hålla rent.

IceJossan
0

Svarthaka kan behandlas med matolja! Men är det infekterat behövs veterinärkoll och evenntuellt antibiotika.

[Allergi1]
0

okej för mälardalens veterinär säger att att det är vanligt med sånt där på katt och hon fick ingen medecin.. skumt!!!

AgnetaB
0

jasså katten har varit hos vet o de gav ingen medicin då är det ju ej loppor utan antagligen svarthaka.

Om du har plastskålar som vatten/matskålar börja med att ta bort dem o köp typ porslin.Plast är svårt att få riktigt rena nämligen o kan tydligen orsaka svarthaka.

annzoo
0

infekterad svarthaka säger jag. hade inte din katt konstaterad foderallergi? vissa katter kan få svarthaka av vissa foder, smutsiga skålar, plastskålar mm

Josefa
0

#8 Men vad fick du för råd av veterinären?

[Highonbluetomorrows]
1

Ja klipp definitivt pälsen på hakan. Rengör med klorhexidin (kostar typ 35 kr på apoteket) 1-2 gånger om dagen tills det inte längre är sådär rött. Klipp kattens klor så den inte kliar sönder det.

Sedan kan du behandla med aloe vera eller matolja, fett mot fett, det är nämligen acne :).

Jourhemmet
3

Men har en veterinär träffat katten eller ringde du bara? Är det svarthaka så är det det värsta jag sett. Skulle också tro att det behövs antibiotika. OM du varit hos en vett som sett katten så skulle jag vända mig till någon annan för råd.

[Allergi1]
0

Jo vi var till mälardalens hos marianne och lena och dom sa att det är så vanligt att dom flesta katter har sånt och man gör ingeting åt det. så nej inget recept eller antibiotika fick jag. men jag ska höra med fler veterinären om det här!

[Emma--]
1

En av mina katter har svarthaka och i normala fall gör man inte så mycket åt det. Jag försöker förebygga genom att vara noga med skålar för mat och vatten. Och "tvättar" med matolja lite då och då. Men det har aldrig sett sådär rött ut :/ Är det svarthaka skulle jag inte kalla det normalt. Finns det någon fler veterinär du skulle kunna besöka?

OberonsMatte
2

Svarthaka är ganska vanligt, men det är inte normalt med sårig svarthaka som det verkar vara på bilden.

Sajtvärd Katter iFokus

[silkesnosen]
0

Nej, försök hålla torrt där. Min hade när han var liten och jag vet egentligen inte varför det försvann. Jag funderar på om man inte skulle kunna använda eye envy puder där oxå, då det läker fint på andra ställen…..

[Allergi1]
0

Det är torrt där igentligen nu på bilden var det alo vera gele som jag hade på mot kliandet

blondiie
0

måste bara ställa en fråga, vad är svarthaka? :/

Eywa
0

Svarthaka är väl någon typ av kattacne?

OberonsMatte
3

#20 Ja, det är som svarta pormaskar som utsöndras från körtlarna katten har på hakan.

För att undvika svarthaka bör man inte ha matskålar i plast och vara noggrann med rengöring av både mat- och vattenskålar.

Sajtvärd Katter iFokus