Hur vänja utekatter vid nytt hem?
Hejsan,
Mina två kära katter, 2 år gamla, skall inom kort flytta hem till mina föräldrar ute på landet där de får ett eget hus med kattlucka att dela med mina föräldrars 16 åriga mycket trevliga katt.
Jag tänkte själv vara där under den första veckan för att se att de trivs (då de blir så himla ledsna när jag inte kan vara hemma under dagarna och släppa in och ut dem som de vill och prata med dem så jag hyser inga tvivel om att livet på landet kommer att passa dem som handen i handsken där det dessutom inte finns några grannar som de kan riskera att störa). De har varit hos mina föräldrar vid tidigare tillfällen och trivts bra så de borde inte bli alltför uppstressade över den nya miljön.
Min fråga till er extra kattkunniga gäller hur man bäst acklimatiserar dem till ett nytt hem så att de ska bli så lite stressade som möjligt: det kan ju vara lite nervöst att lära känna gammelkatten som ju är van vid att vara drottning på gården så att hälsa på henne lugnt genom sina burar först och sen bara på avstånd innan de släpps lös i sitt hus kanske är bra?
För att de inte ska få spatt och försöka hitta tillbaka till sitt gamla hem, är det bäst att blockera kattluckan de första dagarna för att låta dem känna sig fram i sitt nya hus innan man släpper ut dem genom luckan?
Tacksam för all hjälp som kan få dem att må så bra som möjligt i sitt nya hem!
MVH
/Villetrix
Mitt råd är att hålla dem inne tills de känner sig hemma i huset och sedan ha kortare övervakad utevistelse tills de känner sig hemma även i närmiljön. Först när man märker att de vet var de hör hemma skulle jag våga låta dem gå ut själva.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag förstår inte riktigt. Kommer katterna inte att få vara inne hos dina föräldrar? Katterna måste hållas inne första veckorna och då måste dom ju få vara inne hos dina föräldrar?
Jourhemmet: Tack för ditt svar, katterna kan inte vara inne i boningshuset, men de har ett eget hus (alltså en riktig husdel, inte en hundkojja eller dylikt) med sov/mat och lekplatser med tillhörande kattlucka. Där tänkte jag vara med dem under dagarna den första veckan/veckorna för att vänja dem vid deras nya bostad och lekkamrat. Då det finns möjlighet att stänga igen kattluckan tillfälligt för att hålla dem inonmhus i början så undrar jag alltså om detta är att föredra (det är vad jag har läst mig till för att de skall vänja sig och inte springa iväg), och hur länge man borde vänta innan man släpper ut dem för att de skall bli så lite stressade som möjligt?
OberonsMatte: Tack för ditt svar!
MVH
/Villetrix
Är de vana att gå i koppel är det ju ett bra sätt att gå runt med dem på sitt nya revir.