Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1568 ggr
[Allergi1]
0

Operation?

Kan man göra en operation för att ta bort foder allergi? :-/ För min katt får kliande var tredje vecka och då får hon spruta men veterinärerna säger att om hon får sprutan hela tiden så kommer hon inte leva så länge så vad ska man göra finns det något man kan göra? Snälla är tacksam på en massa svar ifrån er!

[Emma--]
0

Vad är katten allergisk mot?

[Allergi1]
0

Äntligen ett svar! Katten är allergisk mot foder

Lusthan
1

Nu beror det ju kanske på vad katten är allergisk emot men prova att sluta ge det till katten kanske underlättar. Skulle nog inte tro att man kan operera bort en allergi. Det man kan göra är att sluta utsätta djuret för det ämnet och då borde katten rimligtvis slippa sprutan också.

[Allergi1]
0

Min katt äter gräs,blötmat,kattunge mjölk, sen en massa olika foder i sitt liv. så inget verkar ju bra för henne så vad ska man ge till henne om hon bara får en massa sår och kliar sig hela tiden?..

[Emma--]
1

Du måste försöka reda ut vad katten är allergisk mot :) har inte veterinären nämnt något om det? Vad äter katten nu?

[Allergi1]
0

Jo att det är foder allergi och dom tipsade veterinärens foder men det funkade tyvär inte det heller min katt får äta samma mat som mina illrar och det är royal canin kitten kattunge mat.

Lusthan
3

Min katt är allergisk emot fisk och fisk finns i de flesta foder. Därför ger jag henne antingen rått kött eller blötmat mjau kalkon och kött. Där vet jag att det inte är fisk i. Hon kliar sig också och tappar pälsen om hon får fisk. En katt kan också vara allergisk emot spannmål. Vete exempelvis, det finns i nästan allt torrfoder du kan hitta. Mjölk tål de oftast inte heller. Då är det antingen laktos eller mjölkproteinet de inte tål så sluta med det. Det tar cirka åtta veckor att se ifall det hjälper om man slutar med det som man tror katten är allergisk emot. Om jag vore du skulle jag köpa mjau blötmat, vilken sort som helst förutom de det är fisk eller skaldjur i. Fiskolja är okej. Jag skulle sluta med mjölken och sluta med sprutorna. Fungerar inte det så skulle jag ge katten mat utan kyckling i. Har för mig att mjau kalkon är utan kyckling. Då skulle jag prova den en period för att se om det hjälper. Gör det inte det skulle jag gå över på barf (rått kött), kolla barfifokus, och ge enbart vilt. Funkar inte nått av det skulle jag testa katten för andra allergier än födoämnen. Det kan vara damm och kvalster eller något annat.

[Allergi1]
0

#7 Okej gräs då? hon är ju ute varenda dag och äter gräs.

Lusthan
0

Gräs är okej då det hjälper de med matsmältningen. :-)

[Allergi1]
0

Okej :-) då kan man hålla sig lugn,

annzoo
0

#6 du har alltså inte testat fodret som veterinären tipsade om? har du inte tagit bort fodret som katten reagerar mot kan ju allergin inte försvinna. Jag vet många katter som reagerar på rc kitten

[Allergi1]
0

Jo jag har testat det men det hjälpte inte :-(

MonicaLagerquist
0

#12 Hur länge testade du.Det tar minst 8 veckor innan man kan säga något.

Jag skulle Barfa katten och på så sett veta exakt vad katten fick i sig.Det bästa är då att BARFA med ett slags kött som katten inte har ätit tidigare.Tex lamm.

Stolt ägare till tre La permer

[Allergi1]
0

Fast jag ska börja prova med Mjau Kalkon för jag kan inte få tag på barf mat och sen äter hon helst flugor!

annzoo
0

#12 vilket foder testade du och hur länge gav du de. hade du strikt kost dvs inget annat till katten under den tiden..inge godis, inge blötmat mm

MonicaLagerquist
0

#14 Barfmat finns i din vanliga matbutik det är inte någon specialmat utan man köper vanligt "människomat"

BARF GRUND:
60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso

Under tiden du testar så uteslut ägg och keso yogurt.

Stolt ägare till tre La permer

[sakring]
0

Men om katten vistas utomhus så har du ingen koll på vad den äter.

[Allergi1]
2

Jo för hon går bara i koppel hon får inte springa själv