Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1776 ggr
Lynxkissen
0

Anmäla?

Nu är det såhär att jag har ångest över att jag inte anmälde redan för länge sedan. Eller jag anmälde i samband med annat som var, då till polisen. Men de har inte gjort ett skvatt av den saken, eller ens tagit upp det för de klantade till det ordentligt med allt som var just då och allt för min del förvärrades pga det, så jag har inte orkat tagit mig igenom ännu en anmälan efter det. Och jag är rädd att om jag gör det så vet jag inte vad som kommer hända helt ärligt…

Detta gäller min mamma och styvfar som har katter och hundar för tillfället. Hundarna är guld värda. Men inte katterna.

Nu har ju detta pågått när jag bodde hemma, och mycket är ju även sedan jag var liten med. Jag har inte varit ute på gården på ett år nu..

Ett uttdrag i vad de gjort är;

- Slagit till/kastat ut katterna om de hoppat upp på bänken eller om de råkat rivas eller så

- Tvingat ner kattens nos i bajset efter denne bajsat fel

- Låtit katterna haft öronskabb utan behandling (någonsin vad jag vet)

- Låtit katterna få ha loppor eller löss, för det "smittade ej hundarna"- så ej veterinärvård där heller

- När vi var på semester så lät de katterna vara ute hela veckan utan att någon dagligen kollade till dem

- Matar dem med matrester, hundmatstorrfoder av lägsta kvalitét samt mjölk direkt från kossorna

- Slagit ihjäl vuxna katter med en spade ist för avlivning hos veterinär

- "Självbehandlat" en katt som hade extrem förstoppning utan veterinärkontakt. Hon smörjde baken med olja…

- Kastrerat en katt med kökskniven hemma- sövde med eter

Nu till frågan- Ska jag anmäla till länsstyrelsen?

Anledningen till att jag tvekar är att mycket är rätt gammalt så de kanske inte gör något. Dessutom sa jag en del till polisen när jag gjorde polisanmälan- men de tog som sagt inte ens upp hälften av vad jag sagt utan påbörjade utredning utan att jag fått berätta klart…Även om jag anmäler anonymt så vet de att det är jag. Och jag vet att hon/dem är kapabel till det mesta, så lite rädd för det är jag samtidigt… Jag vet att två utav dessa katter i dagsläget är döda…

Usch, jag kan knappt beskriva hur allt känns, svårt när det varit så mycket.. men vad tror ni?

Kan länka ett facebook- inlägg med där jag diskuterar detta med morbrors flickvän som tagit en katt som hade löss därifrån…

http://www.facebook.com/jenny.nyman.50#!/photo.php?fbid=10150825271157675&set=a.10150247982477675.339335.612132674&type=1&theater

Läs gärna igenom det…

[Madlene]
0

Kastrerat en katt med kökskniven hemma- sövde med eter?

Anmäl. Hur kan du ens skriva det här och vänta?

Hade de varit min mamma, hade jag tagit ALLA katter därifrån, behandlat de alla. sen lämnat de till ett omplacerings ställe!

Lynxkissen
3

#2 Snälla- visa lite respekt med mot mig tack. Som sagt- jag är jätterädd att de inte kommer göra något? Tror du de kommer det? För polisen gjorde inget…Bästa skulle varit om jag anmält direkt. Tyvärr är det många år sen och jag bodde hemma så då var det inte mycket jag kunde- eller visste att jag kunde göra.

Men som sagt, kommer de ta itu med detta, eftersom denne katt dog förra året så blir det ord mot ord?

[Madlene]
2

#2 Jag tycker du ska visa respekt för djuren, och hjälpa de istället för att skriva på ett forum. Jag tror att de kommer göra något, de nästan måste göra något om du skriver allt det här till de.

Polisen är skit, de gör inte någonting när det handlar om djur som jag uppfattat det, mer än att skjuter "aggressiva" hundar 15 ggr innan de lyckas döda de stackars djuret.

Jag tycker du tar telefonen NU och ringer och anmäler hos din länsstyrelse.

Niiinah92
0

TS anmäla kan du ju alltid göra sen är det upp till dem att ta i tu med det, ser det fortfarande likadant ut så lär de ju göra något. ^_^

Förstår att situationen är jobbig men för katternas skull så anmäl fortast möjligt och ge dig inte förren de har hjälpt katterna.

Solitaire
4

Till Lynxkissen: flera av de saker du nämner är direkta lagbrott och skulle sannolikt föranleda djurförbud omgående. Polisen är fel instans; bättre då att anmäla till Länsstyrelsen, så kan de göra en oannonserad inspektion och omhänderta djuren. Varför tror du att de ska kunna lista ut att det är du som anmält om du anmäler anonymt? Det måste väl finnas andra människor som varit där och sett hur dåligt katterna har det? Om du är rädd att anmäla själv kanske du kan be en kompis göra det istället?

[Devya]
0

Anmäl det. Och om inget görs så kanske du kan försöka hjälpa katterna på något vis??

Lynxkissen
0

Klart jag vill hjälpa katterna (djuren). Jag har alltid mått dåligt över hur de behandlats där. Dock är jag samtidigt väldigt rädd att anmäla mamma eftersom jag vet vad hon är kapabel till och vad jag själv varit med om efter allt. Hon är mycket duktig på att "fuska" undan saker för omgivningen och har alltid varit. Faktiskt så har jag ingen som kan hjälpa mig med att vittna om vad som varit därute. Det räknade jag med sist eftersom släkten visste en del då jag senast anmälde, men de höll käften, vände mig ryggen och därifrån är ingen kvar hos mig. Det var enklast att skita i mig och sanningen helt enkelt. Så jag står själv i detta.

Kan man "ringa" anonymt? Tar de en verkligen på allvar då? Eller bör jag maila?

#5 Anledningen till att jag vet att de kommer veta att det är jag är att jag anmält dem innan, i vintras. Allt har varit så komplicerat. Hon har folk hit och dit som alltid får reda på ALLT. Ja, det kanske låter konstigt. Men det räckte att efter jag skrivit det där på FB (som jag länkade) så 20 min senare hade hon skrivit på sin status; "om vissa inte ser sig över axeln så kan detta bli riktigt otäckt…" Jag VET att det var riktat till mig och att hon sett vad jag berättat. Det räckte till att jag skulle bli aningen skrämd för att göra något igen, men försöker hålla modet uppe. Men som sagt, jag vet att hon kommer veta att det är jag som skickat dit inspektörer…

Tack så jättemycket för alla råd och tips.

Jag har alltid varit den som försökt "skydda" katterna sedan jag var liten, nu bor jag ju inte hemma sedan ett tag tillbaka, vilket jag är glad för. Dock ville jag ta katterna med mig, men det fick jag inte. Inte ens den som var "min", den som hon avskydde mest. Idag vet jag inte om han lever..

[Madlene]
0

Fick? fråga inte, bara ta dem och gå! ta med några vänner och ta de! det hade jag gjort utan tvekan! släpp ut de! vad som!

[Madlene]
0

de har slagit katterna, slagit IHJÄL KATTER, låtit katterna svälta när de åkt på semester, använt kniv på katterna, Låtit de ha skabb utan vet hjälp, det borde vara droppen.

Rumblebee
0

Tycker helt klart du ska anmäla, för det är ju verkligen vidrigt det dina föräldrar sysslat med. Och sedan även att de släktningar du hade räknat med att få hjälp av ändrade sig i sista stund.

För det är ju helt klart djurplågeri det dina föräldrar har sysslat med, och kanske fortfarande sysslar med. Så om katterna verkligen betyder så mycket, så ta mod till dig och skicka in så många anmälningar som behövs, och prata inte om katterna på FB eller med någon annan som du inte litar fullt ut på.

Det är möjligt att inget görs, men frågan är då, är det bättre att strunta i att försöka anmäla av oron att inget kommer att göras, eller att anmäla och hoppas på det bästa?
Alternativt får du nog göra som #8 föreslår. Ta med dig några vänner och stjäl katterna, visserligen kan ju du råka ut för en anmälning då.

Lynxkissen
0

Madlene- Det är ju inte så att jag suttit på arslet och inte gjort någonting! Som sagt- jag har berättat allt i ett förhör med polisen. Försökt att prata med folk som kanske kunnat hjälpa men efter allt det jag gått igenom äntligen vågade göra något och säga ifrån och berätta om allt och sen att de bara la ner allt utan någon utredning överhuvud taget så gick jag in i väggen totalt och kände att jag verkligen inte orkat någonting mer! Syster skulle med behövt komma därifrån- men det gjorde de inte heller något åt. Jag har haft ett rent helvete med att försöka göra det som är rätt och att få det att hända något åt rätt håll.

Jag kan inte åka ut dit och stjäla dem- det kommer jag bli anmäld för- garanterat. Och de kommer skaffa nya, så det är om länsstyrelsen kan göra en koll- det skulle ju vara bra. I alla fall om den var oförberedd- är de det?

#10 Du har rätt- bättre att anmäla än att låta bli, absolut. Hoppas innerligt att de kan- och gör något till skillnad från polisen som "lovade guld och gröna skogar"- men inget hände. Hoppas på att de åker dit och katterna får ett bra hem, för det förtjänar dem.

En anledning till "tvekandet" har också varit att polisen inget kunde göra pga att jag inte hade några bevis. Inga bilder. Och att det var så länge sedan. Och det har jag ju inte nu heller. Men ska i alla fall försöka, vart hittar man såna uppgifter?

Denna kommentar har tagits bort.
Lamina
7

#12 Vad ger dig rätt att dömma henne? Vet du möjligen vad hon har varit med om? Vad hon har fått gå igenom och hur hon känner det? Har du möjligen själv varit i samma situation? Med tanke på ditt agerande så tvivlar jag på det…

Hon försöker ju uppenbarligen göra rätt, men vågar inte riktigt. Antagligen med all rätt, folk som beter sig så mot katter är troligen inte så snälla mot människor heller. Tror du på fullaste allvar att ditt otrevliga beteende kommer hjälpa då..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Alexej
5

Tar kontakt med en djurskyddsinspektör på Länsstyrelsen personligen. Vet inte var du bor men kräv ett personligt samtal. Berätta om allt och då kan ni tillsammans hitta en lösning. Du kan kräva att ditt namn inte förekommer i undersökningen fast LS vet ditt namn.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hesat
8

#12 Nu får du allt ta och ge dig. Hon har ju polisanmält detta tidigare utan resultat så varför så aggresiv och hetsig? Om Lynxkissen är rädd för vad som kan hända vid en ny anmälan och inte någon annan i släkten ens vågar ställa upp så låter det inte direkt som en lätt situation att hantera. Visa lite respekt är du snäll.

Lynxkissen: Jag håller med dig om att det är en mycket dålig idé att storma in och ta katterna. Som vi har diskuterat i en annan tråd så är det brottsligt att göra så (kallas "olovligt förfogande"). Du kan verkligen förstöra både för dig själv och katterna om du åker dit för ett sådant tilltag. Jag har inte varit i en liknande situation gällande katter men har haft att göra med min beskärda del av labila människor och sett vad sådana personer kan hitta på.

Jag tycker att det är starkt av dig att våga anmäla dem till Länsstyrelsen efter ett nerlagt polisärende och jag håller tummarna för att allt ska gå bra.

#14 Jättebra råd.

Medarbetare - Halloween.ifokus

AgnetaB
6

Usch vilken jobbig sits du har hamnat i o ännu en gång så borde verkligen alla inte kunna skaffa varken barn el djur.  Man märker ju tydligt att du har koll o vet vad du borde göra men är ju inte som att anmäla vem som helst i detta fallet. Eran uppväxt kan ju inte heller ha varit den bästa o borde inte någon ha anmält om er.

Jag skulle inte ha kunnat bara lämna det utan tror jag hade ringt o rådfrågat o konkret hört vad som händer om du anmäler. Om du ej har några vittnen el bevis kan det kanske bli svårt o hundarna skötte de ju. Jag skulle sagt att jag blev besviken sist då inget gjordes mm.

Ring iaf till länsstyrelsen o fråga alla frågor du har o ta ett beslut utifrån det.

Lynxkissen
1

Lamina, Alexej, Hesat och AgnetaB tack så jättemycket för era goda råd och erat stöd. Känns mycket bättre när man kan diskutera med andra om hur jag kan göra. Jättebra råd, ska absolut höra med dem och hoppas på att de kan göra något.

#16 Allt har varit en enda röra. Men som sagt tror jag att det kommer bli svårt för dem att göra något eftersom det inte finns bevis och hundarna sköts ju väldigt bra om man jämför… men ska absolut försöka ocgh hoppas på det bästa.

Blev extremt besviken sist när inget gjordes varken åt djuren eller resten av det som var. Har ingen aning om vad hon sa i förhöret, men hon har alltid varit duktig på att slingra sig ur saker på ett eller annat sätt. Ett enda förhör behövdes sen var fallet nedlagt i brist på bevis vilket ledde till att jag fick släppa allt just då, vilket var hemskt jobbigt. Men nu kan jag försöka igen och hoppas på att de åker dit och tittar..