Små bölder
Hej!
Det är så att vår drygt 1år gamla bondkatt Akilles har fått några "bölder" som vi först trodde var knott/myggbett, men vi är inte lika säkra längre efter att ha kollat runt lite.
Det är som små bölder, några är blodiga då han kliar sig, som sitter bakom öronen, där han har fästet till sina "ögonbryn" (morrhåren som sitter ovanför ögonen) och några spridda på huvudet och halsen.
Han är en utekatt och är kastrerad.
Vi ska ringa och rådfråga veterinären, men de har endast telefontid vardagar mellan 8-9.
Någon som vet vad det kan vara? Är rädd att det kan vara någon sorts virusbölder eller nåt.
När kameran är återlämnad så ska jag ta ett kort och lägga upp, så ni ser hur det ser ut.
Löss, skabb? Har du tittat noga i öronen? Nytt foder?
Ingen aning, men kliar inte det mycket? Han kliar inte så mycket, men han kliar.
Han har inga i öronen och vi har inte bytt foder sedan vi skaffade honom. Han får mjau torr och blötmat.
Boka tid hos veterinär så att stackarn får hjälp.
Jo, ska göra det på måndag eftersom de bara har jourtelefon på helger, och de tar inte emot bokningar, bara akutfall.
Kan katten ha haft fästingar som lossnat? Min katt som får vara ute får små svullnader med skorpa ibland efter fästingar.
Jag tror vi har för få fästingar för att det ska bli så mycket som han har.
Vi bor i södra lappland och har knappt sett en fästing här, så jag är tveksam om det är dem som ställt till det, men tack i alla fall! :)
Veterinären trodde som vi trodde först, att det var knottbett :) Nu ska vi på apoteket och köpa en salva och kleta på honom så att det inte kliar så mycket.