Handmata kattunge
Får hem en kattunge på cirka en vecka som behöver handmatas. Jag har inte jättestor koll på hur det ska gå till. Har googlat en massa och läst lite men hittar inte så mycket konkret. Jag har vuxna katter som älskar kattungar så jag behöver nog inte oroa mig för uppfostran och skötsel av den lilla men maten behöver jag stå för. Den kommer snart och de som hittade den har med sig mat och hjälpmedel för matning. Så mina frågor är hur ofta och hur mycket? Hur mycket bör den gå upp på ett dygn? Andra bra tips är välkomna. Jag gör vad jag kan för att den ska få en chans. Har tiden då jag pluggar hemma och när det är dags för jobb äter den vanlig mat och då jobbar jag bara två dagar i veckan ändå.
En så liten ska ha ett par ml en gång i timmen till varannan. Kattungen bör gå upp 10-15g/dag. Du måste även dutta i rumpan med en blöt bomullrondell efter varje måltid så att den kissar och bajsar. Ungen ska vara lätt framåtlutad vid matning då den lätt får ner mjölken i lungorna. Jag rekommenderar KMR som finns på apoteket.
Tack! Vi har KMR här. Dock bara en spruta och ingen flaska. Fast det kanske inte spelar så stor roll i nuläget. Han är inte helt pigg just nu men jag vet inte om det är för att han är trött. Han har varit vaken sen kompisarna hittade han vid tre. Han har ätit tre gånger sen dess några ml varje gång. Nu verkar han ha somnat. Jag trodde att han var på väg att gå bort men han andas ordentligt. Lär bli att vara vaken mycket inatt. Jag hoppas att de stora katterna kan hjälpa till med närhet.
Köp en flaska så att den får snutta samtidigt. Det är inte bara inatt du får vara vaken
Det är ett jättetufft jobb med att handmata. Se till att den lille nu kissar och bajsar.
Hur mycket väger den lille?
Guldstjärna till dig som tar dig an kissen! Men är lillen hittad ute? Har dina kompisar kollat runt i området, tänk om det finns fler ungar där ute? : (

Tänk på att du inte får mata honom om han är kall.Då måste han värmas upp innan matningen.