Handmata kattunge
Får hem en kattunge på cirka en vecka som behöver handmatas. Jag har inte jättestor koll på hur det ska gå till. Har googlat en massa och läst lite men hittar inte så mycket konkret. Jag har vuxna katter som älskar kattungar så jag behöver nog inte oroa mig för uppfostran och skötsel av den lilla men maten behöver jag stå för. Den kommer snart och de som hittade den har med sig mat och hjälpmedel för matning. Så mina frågor är hur ofta och hur mycket? Hur mycket bör den gå upp på ett dygn? Andra bra tips är välkomna. Jag gör vad jag kan för att den ska få en chans. Har tiden då jag pluggar hemma och när det är dags för jobb äter den vanlig mat och då jobbar jag bara två dagar i veckan ändå.
En så liten ska ha ett par ml en gång i timmen till varannan. Kattungen bör gå upp 10-15g/dag. Du måste även dutta i rumpan med en blöt bomullrondell efter varje måltid så att den kissar och bajsar. Ungen ska vara lätt framåtlutad vid matning då den lätt får ner mjölken i lungorna. Jag rekommenderar KMR som finns på apoteket.
Tack! Vi har KMR här. Dock bara en spruta och ingen flaska. Fast det kanske inte spelar så stor roll i nuläget. Han är inte helt pigg just nu men jag vet inte om det är för att han är trött. Han har varit vaken sen kompisarna hittade han vid tre. Han har ätit tre gånger sen dess några ml varje gång. Nu verkar han ha somnat. Jag trodde att han var på väg att gå bort men han andas ordentligt. Lär bli att vara vaken mycket inatt. Jag hoppas att de stora katterna kan hjälpa till med närhet.
Köp en flaska så att den får snutta samtidigt. Det är inte bara inatt du får vara vaken
Det är ett jättetufft jobb med att handmata. Se till att den lille nu kissar och bajsar.
Hur mycket väger den lille?
Guldstjärna till dig som tar dig an kissen! Men är lillen hittad ute? Har dina kompisar kollat runt i området, tänk om det finns fler ungar där ute? : (

Tänk på att du inte får mata honom om han är kall.Då måste han värmas upp innan matningen.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror tyvärr inte att han överlevde… Han hann inte mer än komma hit och när det var dags att mata lite betedde han sig konstigt, började rossla och bli kall om tassarna. Nu tror jag inte att han andas längre. Han väger 192 gram och verkar ha hyfsat okej hull och han ser ren ut. Ögonen är öppna men han kunde inte gå så han är väl inte så gammal. Jag skulle säga mellan en och två veckor bara. Även om det skulle vara jobbigt så hade jag alla gånger gjort vad som krävdes för att få han att överleva men det lär inte gå nu. Däremot får jag lära min tioåring att hantera sorg av djur…
Ånej…
Stoppa honom i bh:n och gnugga honom försiktigt.
Han är stel nu så jag kan nog inte göra så mycket. Han låg i bh:n när han dog… Han slapp frysa ihjäl hungrig i alla fall. Det är ju ett plus. Nu sitter jag dock här med två burkar ersättning och inga kattungar… Frågan är om jag kan skänka bort det eller om det finns nån kull ungar jag kan hjälpa. Tiden, engagemanget har jag, kunskapen kan jag läsa mig till. Trist när de dör. Det skulle ha blivit en fin katt…
Tror du inte det fanns flera kattungar där han hittades??
Men vad hände med kattungen? De dör ju inte bara sådär .
Jag är intresserad av ersättningen, fick en stor kull och den ena går inte upp som han ska alls. Du kan nå mig på marlee@live.se!
Det fanns inga fler såvitt jag vet. De letade efter fler. När han hittades var han kraftigt nedkyld och hungrig, de fick upp värmen på han och i han lite mat men det verkade inte räcka. Han vägde cirka 192 gram och var nära två veckor. Skulle gissa att han var en aningen liten i jämförelse med eventuella syskon. När jag tog han så rosslade han och lät konstigt. Han lät inte som kattungar ska göra. Skulle gissa att det berodde på luftvägarna eller lungorna. Han var nog inte frisk.. Jag kunde inte göra något i alla fall. Det kändes tungt. Tyvärr har ersättningen redan fått flytta…
Då har han troligtvis fått mjölkersättningen ner i lungorna.
Vad tråkigt alltihopa o förstår det känns jobbgt.
Kan han inte ha haft lunginflammation kanske i detta regnväder.
192 g är normal vikt för en två veckors. Tror också på ersättning i lungorna.
Usch vad tråkigt 
Tänkte också att det kunde vara ersättning i lungorna i efterhand. Jag hann inte mata han något förrän han redan mådde dåligt. Då blev han matad av hon som hittade han. Kan man göra något om det hamnar ersättning i lungorna? Tänker på eventuella framtida kattungar som behöver stödmatas. Jag vet att när ungarna föds så kan man behöva rensa på fostervatten. Det vet jag hur man gör, kanske kan man göra något liknande? Vet att det kan leda till lunginflammation om det händer. Det var i vilket fall som helst synd att den inte finns kvar längre. Jag såg fram emot att få hjälpa den få ett bra liv.

Stackars liten :'( Var det den lilla ifrån Lillkyrka som My och André ringde om? De ringde till katthemmet när jag var där. Skönt att han fick värme och kärlek sista stunden i alla fall, det är ju en liten tröst åtminstone…
Det var dem. :-) Har ni fler ungar så är det bara att hojta. Jag har lyckats få med sambon på att hjälpa till med kattungar eftersom att de oftast är lättare att bli av med än vuxna katter… Dessutom är de lättare att vänja när man har en jättekanin och att vi redan har fyra egna katter hemma. Stackars Thore som bodde här en kortis innan jul trodde nog att han hamnat på ett dårhus.. ;-)