Problem vid fodervärdskap
Hej!
Jag har fått problem med mitt fodervärdskap. Jag känner mig otroligt utnyttjad och ligger ute med 10.000 kr för en kull kattungar som fötts och växt hemma hos mig, varav överlåtaren/uppfödaren bara tänker betala 3500 kr. Uppfödaren har varit mycket oseriös och vi står nu med olika tolkningar av fodervärdskontraktet. Har någon liknande erfarenheter? Vet någon om det finns någonstans man kan vända sig för att få hjälp med detta? Eller har någon tips på en bra jurist eller erfarenheter av huruvuda det lönar sig eller ej att dra in jurist i relation till vad en sådan kostar osv?
Men står du och betalar för det som hör till aveln? Det låter ju inte alls rätt :/ Som fodervärd står man väl för sin egen katt, mat och försäkring osv. Och uppfödaren står för alla kostnader för kullen? Men vad står det på erat avtal?
Det är avtalet som gäller. Men allting kring kullen brukar normalt betalas av ägaren inklusve kostnader i samband med förslossning. Även vetbesiktning, chipmärkning och vaccinationer betalas av ägaren. Får du katten när det hela avslutas och är det helt eller halvt fodervärdsskap?
I kontraktet står att överlåtaren står för alla kostnader som uppstår vid aveln om ej annat överenskommits, tex att fodervärden har kullen hemma hos sig. Så det kan ju tolkas som att vi ska stå för alla kostnader kring kattungarna eftersom vi gick med på att ha dem hemma hos oss. Men hon sa inget i förväg om att vi skulle stå för alla kostnader utan har tvärt om gett oss intrycket att det är hon som står för allt och vi bara behöver gosa i princip. Dumt att vi inte stred mer för att skriva ett separat kontakt när vi skulle ha ungarna hemma hos oss. Men jag kunde aldrig ens drömma om att hon skulle kräva att vi skulle betala allt utom vaccinationer och chip. Men nu vill hon att vi ska betala självrisk på över 3000 kr för honan som blev sjuk i samband med förlossningen, plus mediciner, avmaskning, foder för 2000 kr, veterinärkostnader för en kattunge som blev sjuk mm. Allt som allt ca 6500 kr. Dessutom har hon ångrat sig och menar att kattungen vi skulle få köpa till reducerat pris för 3000 kr nu kostar oss 6500 kr att köpa. Jag är otroligt ledsen för att vi nu tvingas lämna honom till henne.

#3 Står hon fortfarande som kattens ägare? Vem är det som står på försäkringen på katten? Om det är hon som står på både låter det ju märkligt att ni ska behöva betala självrisken på katten.
Jag vet att det är många som har haft problem med fodervärdsavtal, mkt pga att de inte är juridiskt bindande. Jag vet att SVERAK inte står bakom fodervärdsavtal, just pga av alla problem som finns, och har därför tagit bort avtalet från sin hemsida.
Hon vill alltså att ni ska stå för alla kostnader som hör till kattungarna (förutom hälsotester?) men att hon ska få samtliga intäkter? Så får det ju inte gå till! Har du något skriftligt på att ni skulle få köpa kattungen reducerat eller någon annan skriftlig konversation på villkoren för fodervärdsavtalet förutom just avtalet? Tex mailkonversation?
Jag har inte så stor erfarenhet av fodervärdsavtal förutom det jag har läst på forum. Då är det oftast uppfödaren som har problem med fodervärden. På kattforum.se finns det många uppfödare med just fodervärdar och jag tror att du kan få bra hjälp där om som är korrekt, rent juridiskt.
Kan bara tolka de på ett sätt. Hon har blåst dig.. Dett tar oxå bort de rosa skimret över ras katter..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

#6 Det där var väl lite väl onödigt.Bara för att en uppfödare beter sig illa innebär det inte att alla gör det.
Sen har jag aldrig sett något rosa skimmer över raskatter ,har du det?
Stolt ägare till tre La permer
TS, vill du skicka ett pm till mig med uppfödarens uppfödarnamn samt vilken ras det gäller?
#7 håller med, väldigt onödigt. Vilket rosa skimmer undrar jag med - för att det finns några få idioter bland raskattsuppfödarna (något som ingen har nekat)? Idioter finns ju överallt (tyvärr!).
Hoppas det löser sig för TS, detta är ju helt sanslöst galet!
#6 Kand du precisera hur du menar? Skulle detta vara gällande för de flesta raskattsuppfödare?
Ja de var onödigt. Förlåt TS jag hppas att de löser sig för dig.
Till er andra jag ska precisera de men i en nannan tråd senare i dag
är nyvaken nu..
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Undrar också var det rosa skrimret över raskatter finns?
Tack allihop för era svar. Och ja, uppfödaren vill att vi ska stå för allt utom vaccin och chip medan hon får ca 25.000 kr för kattungarna när hon säljer dem.
Hon står fortfarande som ägare men vi har stått på försäkringen hela tiden. Tyvärr har jag inte skriftligt på att vår lilla skrtt skulle kosta 3000 kr. Man har ju någon typ av tillit på andra människor och va de säger men n har jag lärt mig att man absolt inte kan ta sådant för givet.
Från början skulle hon betala självrisken för mammans veterinärkostnader också, men hon ändrade sig när hon blev sur för att jag inte ville stå för resterande utgifter (ca 6500 kr)
Är det alltså så att fodervärdsavtal inte är juridiskt bindande?
Personligen så tycker jag det låter som att ni föder upp kullen till henne med både arbete och kostnader, medans hon glatt tar emot pengarna från försäljningen.
Låter ju helt vansinnigt att ni ska betala för katter som inte är era egna. Och att ni ska stå för självrisken för en katt ni egentligen inte äger.
Jag vet inte hur pass man kan blanda in konsumentköplagarna i detta. Men när jag läste juridikkursen så fick vi lära oss att en näringsidkare kan inte göra ett avtal som är så pass negativt för kunden.
Sedan kan man ju diskutera om uppfödaren kan räknas som en näringsidkare.
Hade jag varit du så hade jag helt klart luskat vidare med tex konsumentvägledaren eller en jurist inom köprätten.
Nej, situationen är lite absrd.
Tusen tack för tipset om att kolla upp konsumentköplagarna! :)

Kontakta uppfödarens klubb för att få hjälp.
#14 "Men när jag läste juridikkursen så fick vi lära oss att en näringsidkare kan inte göra ett avtal som är så pass negativt för kunden."
Syftar du på just detta fall, eller foderavtal i stort?
Avtal/köpvillkor i allmähet.
#18 Nej, menade så här:
Jag vet att det inte går avtala negativa ting i köpeavtal. I ditt citerade lät det som att du anser detta foderavtal ELLER alla foderavtal vara av negativ art för fodervärden. Undrade om det var så du menade?
Sedan är väl foderavtal mer ett låneavtal än ett köpeavtal.
Exempel: Lotta köper en sax av mig. Jag kan INTE avtala att hon endast får klippa tyg med saxen, vill hon klippa papper är det fritt fram.
Lotta lånar sagda sax av mig. Jag måste nu kunna avtala att hon endast får klippa tyg.
Nej, jag menade inte detta specifika avtale ELLER just fodervärdsavtal i allmänhet, utan som vilket avtal som helst, oavsett om du köper en katt eller kanske ett kylskåp.
Jag har tyvärr inte den boken kvar hemma där detta står i klartext. Jag ska se om jag kan hitta något i de böcker jag har kvar hemma vid tillfälle.
#20 Inte för min skull :) Vet som sagt om detta, missförstod bara och trodde du menade specifikt att fodervärdskontrakt alltid skulle vara negativa. Dock undrar jag om de verkligen faller under det, då det kan ses mer som utlån eller försäljning.
Jo det är ju det som blir lite av problemet, huruvida uppfödaren också ska räknas som näringsidkare eller ej.
Jina,
Jag tror att det kan vara lite missvisande att se på fodervärdskap som utlån (Det fodervärdskap som vi katt- och hundmänniskor talar om i alla fall. Sedan finns ju t ex hundar som skall bli tjänstehundar som är ute på foder/utlån under bestämd tid för att sedan lämnas tillbaka.). Lånar man ut något innebär det (oftast) att man inom en viss tid förväntar sig att få tillbaka det man har lånat ut. Förväntar man sig inte att få det tillbaka är det mer att betrakta som gåva. Ingetdera är ju fallet när man har ett foderavtal. Då betalar man ju "in natura", så att säga. ;) Man tar har katten och låter uppfödaren ta en eller flera kullar/parningar istället för att betala kontant.
Men, foderavtal är en riktig rejäl sumpmark rent juridiskt då de hamnar lite i en gråzon - det är inte köp fullt ut, det är inte lån fullt ut och det är inte gåva fullt ut. Jag vet att SKK, som ändå har ett någorlunda genomtänkt avtal, inte heller är så väldigt förtjusta i fodervärdskap p g a detta och att det ibland leder till missförstånd och tvister.
Det var väl också därför SVERAK skrotade att rekommendera fodervärdskap och att ha ett förtryckt avtal, tror jag. Det å andra sidan, har ju tyvärr lett till att det finns en massa "hemmasnickrade" avtal - på gott och ont.
Jag tror dock att det är så att om det skulle gå till tvist och det finns luddigheter eller oklara formuleringar i avtalet så brukar rätten gå på vad som är praxis. Och inom katt- och hundvärlden är väl praxis att uppfödaren står för alla kostnader - förutsedda och oförutsedda - som gäller själva avelsbiten. Från parning till leverans av kattungarna. Rätta mig gärna om jag har fel då jag själv inte har mycket erfarenhet av fodervärdskap, men det är den uppfattningen jag har fått.
Imasy,
Att uppfödare räknas som näringsidkare kan man nog räkna med. :)
Däremot är väl kruxet i vilken position fodervärden står till uppfödaren och vilken lag man då skall följa. Man skulle, något förenklat - eller ganska mycket förenklat ;), kunna sammanfatta de båda lagarna som: "Jämbördiga parter=Köplagen. Ojämbördiga parter=Konsumentköplagen."
Jag, personligen, ser det som att fodervärden betalar sin katt med en tjänst på ett slags avbetalning istället för med pengar. Problemet med foderavtal i det hänseendet är ju att äganderätten fortfarande ligger hos uppfödaren oftast med något förbehåll om återtagande och då skulle det kunna vara konsumentkreditlagen som träder in istället, så lätt är det definitivt inte. :)
Utlån av sax och köp av sax är närmaste liknelse jag kan finna. Katten är fortfarande min, helt enkelt.
Sedan detta med näringsidkare: stör mig fortfarande på att uppfödare är det, medan katthem inte är det?? Att döma av avtalen de kommer undan med.
# 25 Men är det någonsin gjort en rättslig prövning av ett avtal som ett katthem skrivit?
#26 Nej, tycks inte så? Fast jag är sååå sugen på att "tvinga" nån att köpa en och sen bryta mot avtalet ;)
Hej igen!
Tänkte bara meddela hur det har gått hittills!
Kattungarnas foder tog slut och vi ville inte köpa uppfödaren en ny säck så vi sa att hon antingen fick ge oss pengar för mat eller så fick hon hämta kattungarna. Hon svarade inte på det sms:et (jag har bara velat kommunicera skriftligt eftersom jag inte litar ett smack på vad hon säger muntligt). Tillslut började jag ändå att ringa och ringa och ringa… Inget svar. TILLSLUT svarar hennes kompis… Jag njuter lite av att hon inte vågar prata med mig. Hon vet att jag har rätt, om inte fullt ut juridiskt så åtminstone rent moraliskt. Jag och hennes kompis bestämde iaf att hon skulle hämta kattungarna dagen därpå. Uppfödaren och jag bestämde sedan via sms att hon skulle ta med pengar för vaccinationer och ID-märkningar, hon ville nämligen betala kontant. När vi sedan möttes upp visade det sig att hon hade tänkt att lura oss även på dessa pengar eftersom hon inte hade kontanter med sig!! Jag blev otroligt upprörd eftersom jag vet att det hade varit omöjligt att få pengarna i efterhand. Efter diskussion lyckades jag ändå få henne att åka och ta ut pengar. Så vi har fått 3500 kr och "endast" 6500 kr kvarstår. Och framför allt, vår älskade kattunge som vi tvingades lämna ifrån oss.
Medan vi stod där och diskuterade hann hon säga emot saker hon själv sagt tidigare ett flertal gånger och jag kände bara hur otroligt opålitlig och oseriös hon är. Jag är så sugen på att gå ut och varna andra potentiella fodervärdar eller kattungeköpare för den här uppfödaren.
Det var det!
#28 hur gamla var kattungarna då du lämnade över dem till uppfödaren?
Tycker helt klart du kan gå ut med en varning för denna uppfödare :(
TS Gud så hemskt! Jag själv hade funderingar att bli fodervärd till en bengal, men nu ångrade jag mig och efter att ha läst vad du skrev så känns det rätt bra… Hoppas du får tillbaka dina pengar! Hemskt hjärtekrossande med kattungen ni skulle behållt! Usch… :'(
#32 Fast självklart är inte alla människor på det viset då skulle inga vara fodervärdar. Har man otur o träffar på fel person i vad man än ger sig in i så går det dåligt. Jag tycker visst du kan fundera på att vara fodervärd men kanske kolla med andra fodervärdar till den personen mm innan.
Det gäller att ha ett väldigt välskrivet kontrakt er emellan är ju nummer ett o sedan kanske be flera läsa o komma med tips vad ni ska skriva in.
Höll också på att bli lurad vid ett fodervärd senare köp vid häst men jag hade skrivit in en bra sak så det löste sig för mig den gången.
Jag har också träffat på människor man önskat man aldrig träffat men så är livet. Jag vill inte sitta o vara rädd hela livet. Jag brukar tänka att pengar är bara pengar men värre när det blir känslomässigt, går ju aldrig att ersätta enligt mig.
#33 Ja, det är ju sant
Får se i framtiden hur det blir, men nu vet jag i alla fall att det är supervitigt att se till att kontraktet är tydligt. Många kloka ord från dig, tack 
ör tillfället valde jag istället att ta hand om en hemlös kattunge istället för att bli fodervärd. Men vad framtiden har att erbjuda får vi se 
#34 Inte fel det heller o kissen är nog väldigt nöjd 
tar hon 25.000 för kattungarna e det knappast skogisar 
S*Winsnes Wilda
#36 syftar du på mig? Tyckte det stod att fodervärden skulle få reducerat pris ifrån 6500kr.
#36 25.000 var väl för alla kattungarna?
Jag är rätt säker på att uppfödaren jag "råkat ut för" är ett undantag. Att vara fodervärt går säkert mycket bättre i de allra flesta fall fast det är en rätt konstig situation att en är ägare i praktiken och en på pappret, så se till att ha precis ALLT skriftligt i kontraktet. Och ligg inte ute med några pengar som du inte skriftligen försäkrat dig om att du kommer få tillbaka. Jag fick ett mycket gott intryck av uppfödaren de gånger vi hälsade på henne innan vi bestämde oss för att bli fodervärdar och jag tyckte kontraktet var bra, men det räckte inte. Det bästa är att vara på sin vakt på alla sätt, tyvärr.
Jag skulle tro att uppfödaren får ca 25.000 eller lite mer för de fyra kattungar hon ska sälja, en behåller hon själv. Kattungarna var 15 v gamla när hon hämtade dom. Det gäller inte Sibir eller Norsk skogskatt :)
#39 Tack då vet jag.
Ja allt ska stå på pappret för man kommer ihåg olika vad man kom överens om.