Navelbråck
Jag och min sambo har tingat en liten tjej från ett jourhem. de hörde av sig idag och berättade att vår katt, och hennes syster har båda fått något som kallas för navelbråck.
Hon sa att det inte är farligt och att det går att fixa i samband med steriliseringen när hon blivit äldre.
Vad vet ni om navelbråck? Är det något man bör hålla uppsikt över? Vad kan det kosta?
Om det inte är ett stort ett skulle jag tro att man inte gör en speciell operation för det utan tar det vid kastering av honan.
#1 Är det något som bör hållas koll på? Vad är det som gör att de får navelbråck?
Är de stort eller litet? Har haft en hona med ingen anmärkning på navelbråck vid 13v ålder men vid 1.5 år ålder hade hon ett stort som en tummnagel..bråck kan växa och även läka ihop så att tarmar stryps åt. Kan inte jourhemmet kastrera innan leverans.
#3 Jag pratade med henne från jourhemmet idag och hon sa att veterinären sa att det inte var någon fara utan att de skulle vänta tills hon ska steriliseras. Får hem henne när hon är 12 veckor.
Nej jourhemmet gör inte det. De står för vaccination, avmaskning.
#4 får du veterinärbesiktning innan köpet? om inte begär att få de för veterinären skriver då in om de är stort eller litet..hur gammal är kattungen nu?
Det finns faktiskt veterinärer som kastrerar från 12v ålder, de är få men de finns=)
#5 Katten är nu kollad av veterinären 2 ggr. Hon är 7v ungefär.
Jaså? Visste inte att det fanns faktiskt.
Kräv att få ett som inte är äldre än 7 dagar vid köpet, man brukar veterinärbesikta kattungarna vid andra sprutan vid 11-12v ålder. För katten är väl grundvaccinerad vid köpet eller skulle du gör de senare och de betalar? Om katten redan är kollad 2 ggr pga bråcket(? ) redan vid 7v ålder hade iaf jag funderat varför om veterinären hade sagt att de inte var farligt.. kanske jag är nojig då jag haft ett bråck som gick från inget till en tumnagelsstorlek då hon var 1.5år och då märkte vi de då hon även fick kraftig beteendeförändring pga smärta…
Hon har fått sin andra spruta, så då har hon varit inne två gånger. Det var så jag uppfattade det iaf.
I vilket fall ska jag ta och ta bort det så fort som möjligt.

Min ena hankatt hade ett navelbråck när jag fick honom och det opererades i samband med att han blev kastrerad. Han hade ett ganska stort bråck men hade aldrig några problem med det innan kastreringen (han kastrerades när han var 5 månader). Men jag har hört att det är ofta värre med ett litet bråck för då kan tarmarna komma i kläm vilket det tydligen inte gör lika lätt i ett större bråck. Men jag kollade Frasse hos veterinären när jag fick honom och de sa att han inte behövde opereras före kastreringen eftersom det inte var tarmar som åkte ut genom bråcket. Lite halvläskigt var det när bråcket putade ut emellanåt och man fick putta in det igen i magen.
Idag är Frasse 8 år och hur frisk och pigg som helst 
#8 men du skrev ju att hon var 7v? då har de inte fått första sprutan ens…känns som du håller på att bli lurad…

Ett mindre navelbråck är inget problem det syr man normalt sett ihop i samband med kastrering, absolut ingen brådska för den sakens skull. Däremot är det ju alltid fördelaktigt att kastrera tidigt men det är ju en annan sak :-)
Är det ett väldigt stort navelbråck jag har haft kattungar som haft en bula stor som en golfboll under magen så är det givetvis bra att skynda på det hela lite så att inte tarmar kommer ikläm osv.
Men ett litet är absolut inget att oroa sig för.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#10 Var där idag och kollade på henne och pratade med henne från jourhemmet. 8 v är hon tydligen.
#11 Både våran katt och hennes syster har små bråck som känns på magen. Det ordnar vi i samband med steriliseringen sen.
Vet du vad det kan gå på? Eller kostar det inget extra?
#12 jag vill upplysa dig att fast du hade fel på en vecka så kan katten inte fått sina båda sprutor. Den första sprutan ges vid 8-9 veckors ålder. Om de påstår att den fått båda sprutorna redan så ljuger dem för dig :( den kan max fått en spruta vid den åldern. Om de åkt in 2 ggr pga bråcket så begär veterinärbesiktning på katten.
Är bråcket litet kan de vänta till kastreringen men är det stort/växer kan tarmarna trilla ur eller riskeras att klämmas. Då är det fara för katten och kan bli en dyr operation(som kanske inte täcks av försäkringen då felet fanns vid köpet) därför är det viktigt för dig att veta vilken storlek bråcket är.
#14 nej jag hade fel i de med sprutorna, hon har fått en. Så, katten var inne på vaccination, veterinär hittar bråck. Såg bråcket idag.

Det bästa skulle vara om hon kan få bråcket åtgärdat innan hon flyttar, och då kastreras samtidigt så det slipper bli två operationer. Eller att du försöker få det fixat ganska snart efter att du fått hem henne åtminstone.
Det finns veterinärer som kastrerar från ca 12 veckor, och många som normalt inte gör det kan tänka sig att göra det tidigare än vanligt om det är i samband med att de åtgärdar ett bråck, viket iofs betyder att jourhemmet i så fall skule få behålla henne någon extra vecka så hon hinner återhämta sig innan flytten, men det är det absolut värt. Så slipper du oroa dig över om bråcket är farligt eller inte.

På vilket sätt menar du att de ljuger när de säger att katten fått två sprutor redan?
I besättningar med högt smitttryck eller där man misstänker smitta kan man ge tre vaccinationer, vid 6, 8 och 12 veckors ålder.
Nu var det ju inte så i det här fallet, men det är ju lite dumt att anklaga ett jourhem för att ljuga när det mycket väl kan vara så att katten faktiskt fått 2 sprutor redan.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!