Torrfoder till kattunge?
Hej. Vi fick en kull med fyra kattungar för ca 4 veckor sedan, och jag undrar om man kan ge torrfoder speciellt för kattungar till dem.
Enligt kattfodret Purina Friskies for kittens, så säger dem att man kan ge torrfodret till kattungar som är 3 - 4 veckor gamla.
Är det verkligen sant?
När de var 3 veckor så hade inte tädnderna växt klart.. Jag tror att de är för unga för att äta torrfodret.. Blandar alltid torrfodret med vatten.
Är rädd att de är för unga för torrfodret.. Är ingen erfaren kattägare som kan allt.. XS
Jag anser att torrfoder över huvud taget oftast är dåligt, satsa hellre på mjukmat av god kvalitet så de får i sig rikligt med vätska. Mjau och monzita är två bra sorter. Torrfoder kräver att de dricker mycket mer och är mycket mer svårsmält för katter då det innehåller så mycket spannmål.
bonzita skulle det stå.. :)
Tack för hjälpen :)
#2 Bozita tror jag att du menar :)
Jag skulle ge kattungarna blötmat jag också. Och kanske lite rått kött emellanåt.

Ja kika inte på torrfoder i mataffärer, de är ruggit dåliga. Det du ska ge dina katter ska vara så likt som möjligt det de äter naturligt - smågnagare, småfåglar och annat smått och gott som rör på sig. Kolla innehållsförteckningen på de flesta torrfoder och se hur mycket skit det är i. Jämför med Mjau blötmat och se att det bara innehåller två/tre ingredienser: Kött och köttbiprodukter, mineraler. That's it :) Så sånt är det bästa!
Ge ett bättre foder, torrfoder köper man inte i mataffären om man vill ha friska katter. Vill du ge torrfoder så ge Royal Canin babycat som du blöter upp i varmt vatten. Det är mycket populärt hos alla jourkattungar jag får hem. Ge även blötmat då det är mycket bättre än torrfoder. Ställ fram en låg låda vid bolådan också. Alla kattungar börjar äta riktig mat vid 3-4 veckors ålder.
Och det viktigaste: Släpp inte ut mamman förrän ungarna är tolv veckor. Och boka tid för kastrering.