Fastnat i flugfälla
När jag kom hem för en stund sedan kom en haltandes märkligt prasslandes kise och mötte mig skrikandes i dörren.
Ett sånt där superklibbigt flugband jag hade hängandes i taket då vi fått mycket flugor, hade lossnat och trillat ner, och såklart har han lagt sig på det.
Det satt fastsnurrat runt benet, upp på magen och runt på sidan, med andra ord rejält fast.
Jag drog loss det, tillsammans med en himlans massa päls, men nu är han såklart väldigt kletig.
Jag vet inte huruvida detta klibbet är giftigt? Om jag bör bada honom på något vis, eller om han kan få tvätta sig själv?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Efter att ha googlat så har jag fått reda på att det finns flugtejp med gift. Jag har dock ingen aning om hur farligt det är för katter. Har du kvar förpackningen så kanske där står om det är giftigt eller ej. I vilket fall som helst hade jag badat katten. Det kanske får bort lite av kletet iaf.
Jag skulle klippa bort det som går. Med en kam mellan kattens hud och saxen.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag är tveksam till om ett bad biter på klistret. Klippa låter bättre, på det sätt #2 skrev.
Klippa låter väldigt bra, men jag hade nog valt att bada också. Jag tror ju absolut inte att man kan få bort mängder med sådant klister med ett bad, men jag tror iaf att det blir ett renare slutresultat om man badat också.
Jag försökte först raka honom med en trimmer, men trimmern bet inte igenom klistret.
Så nu har jag badat en helt hysteriskt katt som inte badat på säkert 10 år, och fick bort mycket, men som sagt inte allt.
Nu är frågan om jag ska försöka klippa det när det är blött, för annars kommer ju han tvätta sig torr och därmed äta upp det klister som finns kvar i pälsen.
Nu har jag klippt honom så mycket det bara gick, fick loss flera enorma klistertovor, men tyvärr får jag inte bort rubbet. Jag hoppas inte det är skadligt att han tvättar sig nu, och jag hoppas han kan lösa upp de minsta tovorna själv. Annars får jag försöka med ett nytt bad.
Klipp bort det värsta med sax, men med en kam emellan, sedan kan du og inte göra mycket mer. Stackars kisse, en traumatisk dag…
#7 Ja jag fick bort det värsta. Kunde dock inte hitta någon kam, provade att använda munstycket till trimmern som kam men den var för bred för att komma emellan tovorna.
Drog tovorna försiktigt uppåt och tack vare att han var blöt kunde jag se skinnet under, och fick klippa minimal hårtuss åt gången.
Stackarn fick jag ha invirad i en handduk mellan knäna och som han grät.
Nu går han omkring med lätta höga bakben och ser väldigt rolig ut, han måste varit helt hysterisk innan jag kom hem med den stora klibbiga remmen fast överallt. :(
Hoppas det räcker nu, ska se hur det ser ut när det torkat.
Det står dock ingenting på förpackningen om att flugbandet är giftigt, det står att limmet är sammansatt för att effektivt fånga insekter. Så jag tror inte att det är någon fara med det lilla som sitter kvar nu.
Står det inte att det är giftigt så är det nog ingen större fara om du fått bort det mesta. Men du kan ju vara uppmärksam på om han kräks, blir dålig i magen eller på annat sätt inte verkar må bra iaf. Men jag tror nog inte det är så farligt.
Jag var iväg ca en timme och när jag kom hem nu hade någon av katterna kräkts ett enormt lass "fast kräk" (trevligt. ;)) på badrumsgolvet. Osäker på vem men det bör ju vara han?
# 11 Är det en hårboll, så är det nog lugnt.

Har också haft katt som fastnat i sån där, de är inte glada direkt.
Anledningen till att han kräkts (om det var han) kan ju också bero på stressen av att bada, bli klippt, sitta fast osv.