Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 893 ggr
wiskas84
0

kissande hon katt

jag har en honkatt 1 år (okastrerad och innekatt) som börjat kissa inne.

jag har en tid på torsdag då jag ska kasterera henne. innan har hon bara kissat på haddukar o kläder, men nu har hon kissat även i soffan.

jag ränsar lådan hela tiden dagligen så det kan inte vara att det e för mycket i lådan.

hjälper en kastereing eller kommer hon fortsätta med kissandet?

vad har ni för erfarenheter av sånt här.

tacksam för alla svar

Jourhemmet
0

Självklart kommer en kastrering att hjälpa. Katter bör kastreras från sex månaders ålder just för att man ska slippa revirkissande. Se till att öronmärka henne samtidigt, behövs även om hon är innekatt. Är hon inte vaccinerad så gör det samtidigt också.

wiskas84
0

ja jag hade tänkt o öronmärka och vaccinera henne samtidigt. då hon ska få gå ut sen.

Jourhemmet
0

Bor du kattvänligt till då?  Inga vägar runt om?

dagdrivarn
2

Jag skulle rekommendera dig att även fortsatt ha henne som innekatt att hon kissar nu beror med största sannolikhet på att hon revirmärker vilket fertila honor och hanar gör. Men markera revir är också något som oftast de mest osäkra gör, ju säkrare och stabilare psyke desto mindre risk att de markerar revir.

Alltså är din tös inte någon av de tuffaste individerna och kan lätt bli stressa av att leva som utekatt och då kan hon fortsätta alt. börja om att markera inne för att säkra upp sin "trygga" miljö så att säga.

Att ha en katt gående på fri fot är också helt onödigt ser att du har en hund på din bild så kanske har du hund också?

Inte låter du väl hunden löpa fritt utan uppsikt så varför då göra så mot katten?

Tänk också på att efter en kastrering tar det upp till ett halvår innan alla hormonsvängningar lagt sig, vilket gör att hon kan mycket väl sluta kissa omedelbart efter kastrering, men det kan också ta några veckor alt månad. Var noga med att få bort ALL doft där hon kissat så att hon inte känner sig triggad att gå dit igen. UrinOff alt. PissOFF fungerar mycket bra.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!