Orolig!
Nu när jag kastrerat Lisa och hon fått ett halvband (operationen gick på 700 mer än räknat så jag hade inte råd att chippa/tatuera just då) men jag glömde skriva nummer i halsbandet! Nu har hon varit borta i över 6 timmar och hon brukar alltid titta in en gång i timmen i varje fall när hon e ute och bara vara på uteplatsen eller precis i närområdet. Alla de sämsta scenarierna spelas just nu i mitt huvud :(
Hur kan operationen diffa på 700kr? du fick väl ett pris innan och hade du gjort chippningen då hade de blivit billigare än senare. Jag hoppas du inte släppte ut henne på en gång utan att minnst 10 dagar gått för annars kan hon likaväl fått komplikationer av operation och inte normal försvinnande.
200 kr för vaccinering som hon lyckades sälja till mig och en extra operation pga att hon hade ett främmande föremål i tunntarmen.
Snälla, jag fick såklart hem med information om allt sådant. Inte så att jag kom hem och det första jag gjorde var att släppa ut henne!
Det är kontraproduktivt att det första man gör för en orolig människa man inte känner att ifrågasätta såna saker. Jag sitter nästan och gråter av oro och det enda du kan svara med är att undra hur sjutton min vet-räkning kunde gå till och mer eller mindre fråga om jag e dum i hela huvudet som eventuellt släppte ut henne vind för våg med ett eventuellt öppet operationsärr.
Som moddare på råttor i fokus har vi länge jobbat för att sånt här inte ska hända och vi har lyckats. Att det första man gör att frågasätta en person som uppenbarligen behöver hjälp är dålig kutym.
Kan tyvärr inte hjälpa dig mycket för jag skulle aldrig släppa ut mina egna katter. Men jag vet många som hittat sina katter när dom gått ut nattetid och ropat.
#4 Hon valde det själv. Eftersom jag har stor uteplats var planen att hon skulle få hänga där, men hennes törst för att vara ute blev större och större, så jag tänkte att hon kan fritt få vara ute eftersom hon hela nätterna annars jamar och skrapar på altandörren. Så jag fixde ihop pengar till kastrering så hon inte skulle komma hem med en massa ungar och trivas med sitt liv (jag bor på 22 kvadrat, så att hon är utekatt tror jag hon egentligen mår bäst av). Hon brukar som sagt hålla sig i närheten men jag har varit ute och ropat flera gånger nu.
Du verkar inte bo kattvänligt i ett bostadsområde med biltrafik. Då kan tyvärr mycket ha hänt. Inlåst, överkörd, någon tagit in henne…
#6 Det är i varje fall en 30-väg utanför eftersom det finns dagis, lekande barn och många andra katter i området. Jag kan helt ärligt inte tvinga henne att vara inne, låta henne jama i timmar och hålla mig vaken om nätterna. Trodde det skulle fixa sig när jag kastrerade henne, men längtan att gå ut var densamma.
Och nu är jag trött på att höra vilken dålig kattägare jag är.
Hormonerna sitter kvar flera veckor.

Mina föräldrar hade en hankatt som blev kastrerad vid ett års ålder då han kom till oss då. I sinnet förblev han väldigt mkt hankatt och aldrig riktigt tam. Han kunde försvinna i 1-2 veckor och sedan komma hem, han var kvarterets slagskämpe och var en mästerjägare.
Och just därför så finns bara positiva saker med att kastrera vid sex månaders ålder.
Gå en liten runda och ropa på henne. Gör det så ofta du kan.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Jourhemmet, det va inte så lätt då jag fick henne närmare året.
Jag har gått flera timmar och ropat nu.
#12 Okej då har jag tyvärr inga tips. Men är hon inte tillbaka innan du gått och lagt dig så kanske du kan lämna ett fönster öppet eller ja något så att hon iaf kommer in om hon kommer mitt i natten.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#12. Förlåt jag syftade på #9:ans inlägg.
Introducerades hon för utemiljön fort eller? Hur länge har hon gått fritt? Tyvärr har jag inte goda råd att ge, men hittar hon inte hem är det väl bäst att börja efterlysa henne. Tycker jag. Många med utekatter brukar ju kunna vänta dagar, men när det finns ställen som kan få tillåtelse att avliva katter redan efter en vecka tex tycker jag inte man ska vänta. Men hon hittar förhoppningsvis hem snart. Skulle tänka mig att nattetid är smart som #4 skrev. Då brukar det ju vara lugnare ute. Ifall katten har blivit rädd för något och inte vågar fram.
Hon är hemma igen!
Jag hörde en liten bjällra när jag rent random gick ut på uteplatsen för att jag saknade henne så, så hörde jag hennes desperata jamande och skrek LISA! MAMMA ÄR HÄR! Och hon kom rusande, jätteglad!
det här var hennes första dag ute, varav jag var så orolig. Tror att det är helt omöjligt att jag ska ha henne som innekatt, hon håller mig vaken om nätterna.
Men för er skeptiker, även om det ligger en väg precis utanför så är det en återvändsgränd som är så packad att det är som en enda trång fil och endast boende på gatan och deras gäster åker förbi, som mest i 30 km/h. Precis bakom grannhuset är det kilometervis med skog. Det skulle vara vägen som inte är kattvänlig, men nu när hon fått prova på livet ute så ser jag inget alternativ mer.
Hon fick vara ute på uteplatsen 3 månader innan hon hoppade ut. Innan har jag haft stenkoll, men efter operationen kände jag att jag inte längre behövde gå med henne ut och passa henne kl 4 på morgonen som hon ibland kunde väcka mig på. Varav jag köpte halsbandet, men jag hittade ingen bra penna att skriva mitt tel-nummer innan hon pep iväg.
#2 Man vet inte hur folk tänker då jag ej känner dig men jag tyckte de var konstigt med 700kr extra saltad räkning än vad du trodde innan. Sedan tycker jag att om man har tanken att göra den till utekatt är det nog viktigare med id-märkning än vaccinering. Men då båda opperationerna gjordes samtidigt bör väl försäkringen tagit en del?
Såg nu att det är ca 2,5v sedan katten kastrerades/opererades, då vet jag inte när du börja släppa ut henne och hur du hann vänja in utevistelsen på den korta tiden efter stygnen hade tagits bort. Operationssår ute i sommarvärmen är ju inte helt riskfritt. Vet katten vars den bor? har du knackat på hos grannarna är ju de första man ska göra.
Hoppas hon kommer hem iaf
#17 Om du läser tidigare inlägg så skrev jag att hon varit på uteplatsen i 3 månader innan. I 2-3 dagar har jag låtit henne hoppa över staketet men hon har alltid kommit tillbaka efter en stund.
Men jag tycker fortfarande att du har en väldigt dålig attityd och svarar klandrande innan du har alla fakta. Jag blev väldigt upprörd och sånt här gör att jag och kanske andra inte vill skriva här mer.
Och grannarna bryr sig inte ett piss om katter eftersom allas uteplatser ändå e fulla med andra katter.
Nu är jag trött på att försvara mig, katten är hemma och jag tänker inte låta det här bli en tråd då jag måste berätta allt om hur jag bor, hur jag och katten är eller hur jag sköter den, så kan Sajtvärd vara vänlig att låsa tråden.
Tror det kan vara bättre att vänja katten sakta och vara med i början. Gå i koppel. Se hur hon reagerar på omgivningen osv :) Sen kan jag ärligt säga att jag tycker det låter som en olämplig miljö också. Tätbebyggt och katter tycker jag inte hör ihop. Av säkerhetsskäl för katten och av hänsyn till andra djur och människor. Hoppas allt går bra med katten!
#20,Beklagar hur du upplevde det som skrevs, menade inget illa med det.