Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1326 ggr
Starfall
0

Ormbett

Min katt Lucas kom hem och haltade för ca 2 veckor sedan. Åkte till veterinären med honom och veterinären misstänkte ormbett men för att vara på den säkra sidan valde jag att man skulle ta en röntgen också, så ingen ta var bruten eller så. När röntgen såg normal ut stärktes vet´s misstanke om att det rörde sig om ett ormbett. I övrigt mådde Lucas bra så han fick följa med mig hem med strikt order om vila i minst en vecka och behandling med antibiotika + smätstillande i en vecka. När svullnaden gått ner efter några dagar syntes två märken efter ormens huggtänder, så nu är det bekräftat att det verkligen var ett ormbett.
Lucas fick medicin i en vecka och fick vara inne ytterligare några dagar. Sedan fick han komma ut igen några timmar varje dag. Tassen ser helt normal ut, är inte det minsta svullen längre. Däremot har Lucas ont precis mid ena klon, där en tand gått in. När han springer kan han ibland halta till litegrann, för att sedan springa vidare på alla fyra igen. Hönsmamma som jag är undrar jag om detta är något att oroa sig för? Han mår väldigt bra i övrigt.

Tacksam för svar!

Mvh
Caroline

Hultan
0

Jag hade nog avvaktat. 2 veckor är inte så lång tid. Undersök noga i området så att du inte ser ngt, kan ju vara en annan skada, som inte har med det att göra. Om du inte ser ngt så skulle jag rek avvakta. Om det är likadant efter 4 veckor så skulle jag ringa vet och höra efter vad dom tror.

Med sunt förnuft kommer man långt!