Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2877 ggr
Annisangel
0

Kattunge...

En liten fråga jag har:

…hur gammal är en katt när den lämnar sin mamma, innan den är mogen för en annan ägare?

Vad ska man tänka på med en så pass ung katt? Nåt speciellt den ska äta?

Det är så att vi ska ta hand om en katt som precis lämnat sin mamma, därav kommer mina funderingar.

Kram och tacksam för svar!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

Imasy
2

En katt ska enligt lag vara minst 12 veckor gammal när den flyttar från sin mamma, men många uppfödare behåller dem en extra vecka eller två.

Men som sagt, minst 12 veckor gammal ska den vara.

pv60
2

12 veckor ska de vara enligt lag. Även om de har ätit själva i flera veckor och gått på låda mm så behöver de den tiden för att "lära sig" att vara katt. Mamma katt behövs för att lära ut att de behöver för att klara sig bra i livet.

Ge kattungen kattungemat som du köpt i zoo-butik. De behöver mycket fett för att växa ordentligt. Vi började med IAMS kattungemat torrfoder och fortsatte med IAMS 1+, det kan alla åldrar äta. Blötmat bara vid "festligare" tillfällen. Jag tycker att det är bättre för magen + att avföringen inte varierar i fasthet så mycket.

Börja med kroppkontakt tidigt. Pilla på tassarna "i tid och otid" så går kloklippningen som en dans senare. Vaccinering såklart men allt det där får du reda på hos veterinären.

Håll kattungen inne första tiden så att den vet var den bor. Efter ett tag blir den nyfiken på världen utanför men går inte så långt eftersom DU blir tryggheten i tillvaron.

Lycka tillSkrattande

Rumblebee
6

När det gäller mat, så tänk på att katter är köttätare. Undvik spannmål och grönsaker så gott det går. Även socker ska undvikas. Fisk bör du ta det försiktigt med, då katter kan bli allergiska av det, och utveckla foderallergier.
Jag själv tycker att blötmat är bäst (Bozita eller Mjau). Att det innehåller ca 80% vatten är bara bra, då katter har dålig törstreflex eller vad jag ska kalla det. Så då får dom i sig vätska genom maten.
Även om du väljer att ge torrfoder, så se till att även erbjuda blötmat, just för vätskeintaget

När kissen är 6 månader gammal så bör den verkligen kastreras. Vissa veterinärer kan även göra det vid tidigare åldrar.

Vet inte om du tänker ha den som inne- eller frigående utekatt. Jag förespråkar innekatt med kontrollerad utevistelse. Det finns ingen som helst anledning till att riskera kattens liv och hälsa av att låta den springa fritt utomhus utan uppsyn. Klättra runt, jaga insekter mm. kan den göra även i sele Glad
Sedan så riskerar katten inte heller att ta död på fåglar som den knappt äter av. Speciellt inte under en årstid som denna, nr det är en massa fågelungar i farten som riskerar att bli föräldralösa och svälta ihjäl.

viciouscircle
3

När du får hem katten bör du låta den äta den mat den ätit hos uppfödaren. Ett plöstligt foderbyte kan innebära problem för kattmagar.. och i samband med flytt kan det verkligen ställa till det.

Du får blanda ut det gamla fodret med det nya istället och sakta övergå.

Jourhemmet
4

Köp två kattungar för att dom ska må bra. En kattunge ska inte vara ensamkatt. Finns inget katthem som säljer kattungar som ensamkatter så det borde finnas en anledning.

Annisangel
0

Tusen tack för alla svar!

Troligtvis så ska vi bara ta hand om den i två veckor så vi får se hur mycket vi hinner med!!! Men pilla tassar ska vi nog göra och gosnosa!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

annzoo
0

#6 hur gammal är kattungen?

Josefa
7

#6 Ni ska öht inte ta hem kattungen till er, om ni bara ska ha den i 2 veckor. Köp en gosenalle till era barn om de vill ha något att leka med. Varje flytt innebär stor stress för en sån liten kattunge. Hur tänker folk egentligen?

[kakanse]
0

Lägger inte in några värderingar men är mest nyfiken varför den bara ska bo hos er så kort tid?

Imasy
0

Jag tolkar det som att TS ska vara kattvakt i två veckor?

Josefa
2

#10 Kattvakt åt en kattunge som inte är 12 veckor gammal? Varför bara en kattunge och inte mamman och ev syskon också isf?

Imasy
2

Vart i tråden framgår det att kattungen INTE ska vara 12 veckor fyllda? Jag måste ha missat det inlägget isådanfall.

Josefa
0

#12 Det kan man räkna ut om man läser TS inlägg inne på Hittekatter.

Imasy
0

Det enda jag kan läsa från den tråden är att det var en kompis kompis som vill "bli av med" kattungen.

Jag kan ingenstans i den tråden heller läsa mig till att TS ska ha kattungen i två veckor som en leksak. Vad skulle hända med kattungen efter dessa två veckor då?

[kakanse]
3

Finns katter som har det värre än att lämnas 2 veckor hos nån annan även om det kanske är mer önskvärt att katten flyttar till ett permanent hem på en gång.

Men nu kanske detta inte är möjligt.

Tänk om världen var perfekt :)

Rumblebee
1

Fast om TS nu inte tar hand om katten, så vad ska man då göra om ägarna struntar i lagen om 12 veckor?

Visst att det vore bättre om kattungen kunde komma till ett hem där det finns i alla fall en katt som kan lära ut kattbeteenden till ungen. Men är det så att nuvarande ägaren vill ha bort ungen så snabbt som möjligt, så kanske det helt enkelt inte finns tid att hitta någon som kan ta emot ungen. Det kan även vara så att ägaren till kattungen känner någon som vill ha katten, men att denna person inte kan ta sig an katten än, i och med att TS troligtvis bara ska ha ungen i 2 veckor.

Så tycker det är dumt att anta att TS vill ha kattungen som en leksak till sitt barn.

Annisangel
14

Okej…………

Förklaringen och lite mer bakgrund kan ni läsa på Hittekatter iFokus, orkar inte förklara härinne med

Katter är INTE leksaker och jag tänker INTE klä dem i dockkläder eller låta tösen svänga den i svansen…

Jag blir så ledsen, döm inte innan ni fått reda på hur det ligger till

Jag frågade för att jag vill det bästa för katten, inget annat.

men den som känner att den vill ha någon info, kolla mitt inlägg där!

Ta gärna bort vad jag skrivit här om ni vill, det väcker tydligen för mycket känslor..

Jag har själv haft katter och har INTE målat den med vattenfärger eller bollat med dem så dom skrikit. Ursäkta mitt språk men blir så jävla less på att det ska dömas hela tiden… Ingen nämnd så den som uttalat sig får väl ta åt sig eller låta bli……….

Skriver nog inte mer och frågar, det känns som ni vänder på allt och målar upp mig som värsta terroristen i kattvärlden…

Många Goa Kramar

Annisangel

sahar08
0

#17 Du vet själv vad anledingen är till att du ska ha kattungen i 2 veckor och det räcker tycker jag. Ta inte åt dig av sånt som du känner som påhopp utan försök ignorera det bara.

Det finns bra mat på zoo och dom flesta som jobbar där brukar veta hur du ska gå till väga. Jag tycker att du ska köpa kattmat på zoo och inte på vanliga butiker då den maten inte är lika näringsrik. Sen är det ju så klart viktigt att du aktiverar kissen och leker med den mycket :) små kattungan har sjuuukt mycket energi och behöver lekas med ganska mycket. Köp gärna lite leksaksmöss eller gör egna leksaker.

Det första jag gör när jag hämtar hem kattungar är att sätta dom i kattlådan/toan det första jag gör för att försäkra mig om att den gör sina behov i lådan och ingen annanstans :)

Hoppas du har fått lite mer kött på benen nu och lycka till!

Thaeri
3

#18, när det gäller maten ska katten ha det den är van från sen innan, två veckor är det man normalt sett bör vänta innan man börjar mecka med foderbyten efter flytt, och eftersom katten ska flytta då igen finns ingen anledning för TS att byta.

Sen när katten kommit till sitt permanenta hem och bott in sig, då är det dags.

fvanilla
5

#18 Dessutom är inte all mat i matvaruhandeln dålig, om vi då snackar om blötmat som är den mest naturliga kattfödan efter BARF. Mjau är riktigt bra, b.la. Och även ICAs i påsar och vissa i burk. Detta köps i matvaruhandeln och är relativt billig.

Tyvärr är kompetensen oftast dålig i djuraffären. Många går bara efter vad torrfoderbolagsproducenterna säger och vill mest sälja produkterna för att tjäna pengar (naturligtvis). Jag tycker man själv ska läsa om kattens näringslära lite och sen gå efter det.

Thaeri
1

#20, vi kompletterar varandra så bra Flört

fvanilla
1

#21, haha, det verkar ju så. ;)

Annisangel
4

Tack snälla för kommentarerna och tipsen!Skrattande

Många Goa Kramar

Annisangel

sahar08
0

#20 det beror på från person till person vad man tycker om olika matvaror :) alla tycker nog olika och det jag skrev var mitt råd och inte lag.

Jag tycker inte maten i vanliga butiker är den bästa och när det gäller både torrfoder och mjukmat föredrar jag porta 21 som bara finns på zoo. Jag tycker den har bäst innehåll samt mycket billig i jämförelse med andra foder. Men som sagt detta är min åsikt och det betyder inte att det jag skriver är det enda rätta utan det är min åsikt.

Alla har vi rätt till att tycka :)

sahar08
0

Jag bytte även torrfoder på min kisse direkt då den fick whiskas som jag inte vill ge till mina katter och det var absolut inga problem att byta foder :) det gick hur bra som helst och katten mår utmärkt

sahar08
0

Hör ofta att folk som jobbar på zoo skulle vara okunniga men de flesta som jobbar där har djurintressa och har själva djur annars söker man sällan sådana jobb. Tror mer på att folk som inte har samma åsikter påstår att den andra har fel men det handlar bara om okunnighet i att människor är olika och tycker olika och så kommer det alltid vara. Synd bara att tänka att ens egna åsikter är det enda rätta. . .

fvanilla
0

#26 de flesta är okunniga. Jag tvekar tyvärr starkt på att djuraffärer läser noga på alla djurs näringsläror. Och om de gjorde det, skulle de aldrig rekommendera torrfoder där det finns jättemycket forskning och ren logisk vetenskap att torrfoder är INTE bra, artanpassad föda för katter. Vetenskap och forskning är sällan åsikter. Teorier som mest kanske.

Jag tycker personligen man ska läsa på själv och inte lita allt för mycket på vad en affär, som försöker tjäna pengar, säger. Det finns många vetenskapliga resurser och forskning online på internet som man kan ta och läsa.

Annisangel
0

Jag vill gärna att någon vänlig själ tar bort denna tråden, då den inte längre är aktuell…

Förstår att det skapar säkert tumult och frågor, men kattunge och mammakatt mår bra och liten katt stannar hos mammakatt!

Många Goa Kramar

Annisangel

Denna kommentar har tagits bort.
Imasy
0

Vänligen håll er till trådens ämne!

Foderfrågor får tas i en egen tråd, därför är denna tråd redigerad.

sahar08
0

#27 de flesta är okunniga och det har du en forskningsrapport på då eller?? Nu är det ju så att de som jobbar på zoo knappast har mandat att välja vilka torrfoder som ska säljas där sånt bestämmer ägaren. Men fortsätt ni att dra alla över en kamm om det tillfredsställer er. . .

fvanilla
0

#36 du kan visst inte läsa. Jag skriver efter min ERFARENHET. :) Välkommen till internet, här skriver folk sina erfarenheter och åsikter, de kanske inte alltid stämmer överrens med dina, tyvärr. Det får jag beklaga.

Läs också vad #35 säger.

Annisangel
0

Kommer inte att medverka i denna tråd nu då jag fått svar på mina frågor och tråden inte längre är aktuell för min del…

Kram på er!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

Inlägget är låst för nya kommentarer