En ny katt i hemmet, hjälp!
Jag och min man köppte en till katt igår, en kastrerad honkatt på 6 år. som heter Busan. Hon har tidigare bott som ensam katt. Vi har redan en annna katt hon är också kastrerad och är 1 år och heter Melwa.
Nu undrar jag om det finns något jag kan göra för att lära dem känna varandra, eller ska jag bara låta dem vara?
Busan ligger under vår säng i ena hörnet och Melwa beter sig som vanligt så länge som hon inte ser Busan. När jag "sammanför" dem, alltså sätter någon av katterna närmare den andra så börjar de att fräsa och morra åt varandra. Om det är Busan jag kommer med och Melwa ligger i soffan eller liknande så är det Busan som vill där ifrån och båda fräser och morrar i början men efter ett tag slutar Melwa att bry sig och tysstnar och lägger sig till rätta igen, medan Busan fortsätter att morra. Men om det är Melwa som jag bär fram och Busan ligger på "sin" plats under sängen är det Melwa som vill iväg och båda fräser och morrar.
Vad ska jag göra, finns det något jag kan göra? Någon som har något bra tipps?

Ha dom lösa tillsammans med låt dom bestämma själva när dom vill närma sej varandra. De kommer bli lite fräs. Låt dom sköta de själva så länge dom inte börjar SKADA varandra. Det kan ta några dar till några veckor innan dom tycker om varandra, med dom vänjer sej i allra flesta fall! :) lycka till!
Håller fullständigt med Crazy-y låt dom vara tillsammans så länge dom inte skadar varandra. Jag har 4 katter och låtit dom bestämma själva hur det ska vara och det har gått jättebra. Som sagt, det kan ta en tid, men låt dom själva ta den tid det tar så går det säkret bra sedan. Lycka till.

Jag var också orlig när vi skafade en katt till jämte vår gamla. Det verkade inte som om de trivdes ihop i början… Men nu funkar det kalas. tnk på att dels behöver de lite tid at vänja sig vid varandra, dels behöver den nya kissen lite tid at vänja sig vid sitt nya hem. Bara vänta ut dem och låt de sköta det själva så ska du se att det går bra sen! Lycka till!
nja jag tycker att man ska ha den nya katten i ett rum så den lär känna lukter av alla som bor i huset. Sen kan man göra så här. du sätter upp ett galler för dörren (kompostgaller,spälsängsida) så kan dom nosa lite på varandra först. Sen gör ju katter upp själva lite fräs å sånt får man räckna med det kan ta tid. När jag har fått hem katter här så gör jag så här, har ett rum som den/dom får vara i först några dagar ser jag att den går normal allså itne betersig rädd så öppnar jag dörren efter 5 tim lr så. Sen så visar jag att det redan finns en katt så den itne blir en chock för båda, vissligen så känner dom varandras doffter men dom räknar itne med att den andre som gå omkring. Sen är det bra om man har 2 matskålar o vatten på 2ställen en bit ifrån men ändå att som kan se varandra om dom äter samtidigt. Det brukar itne vara några problem men bra om man gör det lite smindigare. Om jag ser att katterna (båda) innan man öppnar dörren ser rädda utt så är det bra med galler dom kan då spana mera på vad den andre gör. Leka är alltid bra att göra vid gallret så den ena leker o andre kicka det kan inleda till gemensam lek o intresse. :) jag är lite larvig tar det hellre lite försiktigare än får bråk. Vi har nu 4 egna katter o en kattunge som ska leta hem sen alla funkar jätte bra ihopp då är det bara 1 som vi haft som liten resten är allså omplaseringskatter, även stödhemskatter gör jag så här med men nu har jag ingen hemma. Men även dom har funkat jätte bra med denna metod bara något fräs sen har det vart lugnt å skönt :D
Hej! Vi verkar ha lite liknande problem, förutom att jag inte skaffat den "andra katten" än, men vill ha tips inför detta.

Tvinga dem absolut inte till kontakt, det kan förstärka det jobbiga de känner när de möts och det tar längre tid för dem att acceptera varandra.
Stäng in den nya i eget rum första dagarna med vatten låda och mat. Var där inne så mycket som möjligt så att hon lär känna er.