Är han sjuk?
Hej!
Har en liten kille på ca 12 veckor som jag haft i ungefär en vecka.
Han har kräkts 3-4 gånger under denna tiden och märkte lite blod i hans avföring men tror det kanske kan bero på att han är lite dålig på att tugga torrfodret, tycker dock inte riktigt han äter och dricker så mkt som han borde eller så är det jag som bara inte märker det.
Hoppas verkligen inte det lille killen är sjuk redan :(
Vad tror ni?
Om du haft honom i ca 1 vecka så hoppas jag att han är ca 13v det är enligt lag att man ej får sälja kattungar under 12v.
En kattunge blir lätt uttorkad och då han kräks, har blod i avföringen och inte äter och dricker som han ska är väl valet ganska enkelt att en veterinär ska kolla på katten. inget av de du räknat upp är normalt för en kattunge.
Är katten avmaskad och vaccinerad innan han kom till dig? Detta kan också spela in.

Ta kontakt med uppfödaren och hör efter om de andra katterna i uppfödarens hem mår bra.
Blodiga avföringar ska små kattungar inte ha.Ta katten till en kunnig veterinär.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tog honom en vecka tidigare för att han mamma hade börjat stöta bort dom helt, så då gör en vecka inget.
Blod såg jag bara en gång har undersökt och inte sett nå mer så tippar att det var på maten han åt som inte var hans utan min andra katts. Han verkar inte det minsta sjuk ärligt talat och nu äter han och dricker som han ska så avvaktar ett tag till.
Den veckan kan göra väldigt mycket. Att mamman stöter bort ungarna är en del av utvecklingen, som kattungarna behöver gå igenom.
#3 jo de gör en hel del… det är naturligt att mamman stöter bort avkomma, det är ju en del i dess uppfostran att bli en självständig individ. Ni båda har gjort fel då ingen verkar bry er om lagar…hoppas de snart kommer bli ett kännbart straff då man bryter mot djurlagarna
Lag är lag, kvittar vad "ursäkten" är för att bryta den så har man gjort fel. Förhoppningsvis sista gången du tar en katt för tidigt, och du nu vet bättre.
Hoppas det ordnar sig för katten och att den bättrar på sig!
/Fridaybrew
Jag vet redan bättre och jag vet redan om lagen men han som hade kattungarna som jag för den delen känner ganska väl vill det bästa för katterna men med tanke på att dom var tvungna att göra om huset också så kände han att det var bäst om dom inte var där då.
Gjort är gjort och han är helt självständig, har haft katt hela mitt liv så jag vet.
Så sluta gå till "attack"
Ansökte han om tillstånd då? :) Känns inte som att det är för katternas bästa dock. Eftersom den sista tiden med mamman är viktig. I övrigt kanske det är bäst att ta katten till veterinär. För säkerhets skull. Var katten vaccinerad?
Dumt att han skildes från mamman för tidigt.. :( Jag skulle tagit honom till en veterinär! Är han inte vaccinerad eller chippad kan du göra det samtidigt. Jättesöt kille! <3
Som sagt så klarar han sig fint och den sista veckan där så ville dom itne ha mkt alls med mamman att göra utav ville klara sig själva.
Jag ska självklart till vetten med honom snart men mest för att vaccinera honom och allmänt kolla så att han är helt frisk :)
Men han kräks och har blod i avföringen. Är inte det ett skäl att åka in?
#10 det kan ju finnas delar i kattens uppfostran som vi människor missar. Men det är trots allt minst 12 veckor som gäller, för katternas bästa. :) http://www.kattstatus.se/sida67.html http://kattstatus.se/sida40.html Hoppas din katt är frisk :) farligt söt är han!
Blod kom det bara en gång och tror det var pga att han åt min andra katts mat och han är inte jätte bra på att tugga dom stora bitarna.
och kräks gör han inte längre och verkar sjuk gör han verkligen inte, springer runt och muppar sig hela tiden.
Om jag märker att han kräks igen eller ser mer blod i avföringen så får jag självklart åka in med honom.

De betéendeproblem en katt kan få av att tas för tidigt från mamma och syskon dyker oftast inte upp på en gång, utan senare, när katten börjar bli vuxen. Tyvärr är det få som kopplar dessa problem med att katten fick flytta för tidigt i och med att det gått såpass lång tid emellan.
Du måste vara väldigt försiktig så att han inte äter torrfodret för det är nog inget vidare för honom.
Sen att han kräks kan bero på att han har mask. Men jag skulle nog ta honom till veterinären för att få honom ordentligt undersökt.
Blod i avföringen är inte ett bra tecken alls, låter i alla fall väldigt oroväckande i mina öron. Jag vet inte om det kan bero på fodret eller något annat.
Jag tycker att du kan ringa veterinären och fråga om anledningen till att det fanns blod i avföringen kunde bero på att han åt av fodret.
För det första låter det som att du TS ursäktar att du tagit katten för tidigt. Först är det för att det var bäst för katten, sen är det mamman som ändå stöter bort dem så det gör ändå inget, sedan är de ivägen för en husrenovering. Men gjort är gjort, nu har du ju kattungen hos dig redan. Synd att du som har haft katt hela livet inte kan förstå hur viktig den sista veckan faktiskt kan vara.
Lämnar man bort kattungarna innan de är 12 veckor då de är ivägen för husrenovering - då vill jag hävda att man inte har kattens bästa för ögonen.
Sen förstår jag inte varför du inte åker in till veterinären? Du rabblar själv upp flera saker som INTE är normalt. Och tydligen har de varit såpass allvarligt att du börjar ifrågasätta om det stämmer och frågar på ett forum. Men när du får rådet att åka in, då vill du plötsligt inte? Jag förstår inte riktigt varför du ens skrev från början då.
Det verkar som din katt inte ens är grundvaccinerad, beställ en tid för undersökning och vaccinering tycker jag, så får veterinären göra en bedömning. Är du rädd för att det ska kosta pengar eller är det jobbigt att ta sig dit? Hellre åka in en gång för mycket än en gång för lite tycker jag, RING iaf och rådgör med en kattkunnig veterinär!
(Ja, jag låter visst lite brysk, men jag bli irriterad. Blod i avföring och upprepade spyor är allvarliga tecken.)
Ge katten blötmat istället för torrfoder. Det blir lätt att den överäter av torrfoders som sedan sväller i magen som gör att katten kräks. Vilken blötmat som helst duger bra. Mjau och Bozita är ett par exempel. Lägg heller inte upp mer än vad katten äter åt gången.
Vilket torrfoder har du till katten? Det finns nog inget ute i daglighandeln som är tillräckligt bra men på fackhandeln hittar du Eukanuba.
Beställ en veterinärtid och be dem kolla så att katten är frisk och se till att få den vaccinerad och chippad.
Torrfoder ger jag enbart utblandat med våtfoder! (Så att det suger åt sig en del av vätskan.) Min katt ville enbart ha torrfoder - men p g a känslig mage (förvildad och övergiven katt) så tålde hans mage inte torrfoder särskilt bra.
Hälften torrfoder, hälften våtfoder är dock ofta ett bra 'recept' - annars föredrar jag våtfoder i första hand. Men torrfodreet har sina fördelar, gentemot tänder och tarmar…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Jag blöter torrfodret men har även köpt mjau blötmat.
Har avmaskat honom och ska snart vaccinera honom.

Bra att du ta tag i saker och ber om råd, men du måste förstå att du får reaktioner. Det finns inga som helst ursäkter att bryta mot lagen vare sig från din eller uppfödarnas sida.
Lagarna finns där av en orsak, definitivt dags för betydligt skärpta straff för dem som bryter mot lagen.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
Om du blöter upp torrfodret så låt det inte stå för länge. Blötmat är bättre oavsett vilken sort.
Om du avmaskat så kan det vara detta han kräktes av. Vilke medel använde du?
Använde axilur men det var innan det som han kräktes men det gör han inte längre så vad det än var så var det nog inget farligt :)
#18 hur är torrfoder bra gentemot tänder och tarmar?
Låt inte blötlagt torrfoder stå ute för länge. Max några minuter, då bakterie- och mögeltillväxten börjar fruktansvärt snabbt.
Mitt tips är att du skippar torrfoder helt just nu till kisse blir större. Du har fått bra tips på bra mjukmat.
Mjau och Bozita är bra mjukmat att ge och Mjua finns ju i vanlig butik både på burk och i tetra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Sen är det ju som det är nu med kattens ålder och då får man ju göra det bästa av saken. MAn ska ju inte ranta tillbaka med katten för några dagar heller. Har han nu funnit sig tillrätta, så är ju det bra, men ett vetbesök är ju absolut på sin plats, där man samtidigt vaccinerar, märker och kastrerar. Så är den biten klar. Då är det bara en vaccinering kvar om 4 veckor.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....