Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2374 ggr
[The One]
1

Stamtavla..

Hej alla kattälskare!! =)

Är det någon som har sin katt i TICA?
Undrar lite hur det är när man köper en kattunge som är registrerad där. Vad får man med om katten är en raskatt och båda föräldrarna har stamtavla.

annzoo
0

om jag minns rätt får man med en slipp/reg.numret vid köp av katt och man beställer stamtavlan själv..har för mig att de har 2 register också..en för avel och en för sällskap

[The One]
0

Vet du vad stamtavlan kostar att beställa? Kan man betälla den när som eller har man till en visst tidpunkt på sig.

Någon som vet varför man inte för med stamtavlan vid köp?

Quincy
0

Min ena katt är registrerad där, men jag fick stamtavlan av uppfödaren, det var inkluderat.

vilken ras är din kattunge?

Quincy
0

vad konstigt att du inte fick med det på köpet?

[The One]
0

Jag ska få en stamtavla, men man kan beställa en laminerad sen? Vet inte vad skillnaden är på den jag får med och den jag kan beställa sen.?

Jag ska köpa katten som sällskap, men om jag senare (vilket jag inte i min vildaste fantasi tror) vill avla på henne och hon är registrerad som sällskap. kan jag inte ändra det i registret då?

Quincy
0

jag har fått en laminerad (plus nån papperslapp som sitter fast) av uppfödaren där står det också "not for breeding".

vet tyvärr inte hur det fungerar med att ändra i registret. kan du inte fråga uppfödaren?

UlrikaD
2

#5 Köper man en katt som sällskap specifikt så brukar katten kosta några tusen mindre än om man skulle köpa den till avel.

Så att gå in och ändra i efterhand är nog inte aktuellt.

Vill du eventuellt köpa en katt till avel så bör du vara tydlig med det från början.

[The One]
0

Jaha fick du laminerat från första början? Jag skulle få beställa det själv om jag ville ha det.. Undrar vad jag får för stamtavla :S

Dem jag köper av säger att jag ska få stamtavla och ägarbeviset som dom säger är värdehandlingen i tica.

Nej jag vill inte avla på katten, men jag har läst på andra hemsidor, och vissa skriver att man kan komma överens senare om man tex skulle vilja avla på katten.

annzoo
0

#5 endast uppfödaren kan ändra i registret. är du intresserad av avel kostar katterna mer

[The One]
0

Jo jag vet att dem kostar några tusenlappar mer då :) Jag var bara nyfiken att veta hur det var med registreringen, då jag inte visste att det fanns olika att rigister.

viciouscircle
0

Det där med att katterna skulle kosta mer om man ska ha dom till avel stämmer inte alltid. Finns dom som säljer dom för samma pris ändå :P

(Fast det kanske är nåt speciellt som gäller just TICA? :P)

Rosenlind
0

TICA har jag aldrig hört talas om. Vad skiljer det från sverak?

Quincy
0

Det är en internationell organisation

http://www.tica.org/

Jina
0

SVERAK är en del av FIFe

TICA är en helt annan organisation.

Silvestris
0

Vad du får med beror på uppfödaren. TICA har ingen regel som kräver att kattungar säljs med reg-bevis eller stamtavla. Jag säljer sällskapskattungar utan stamtavla men med reg-bevis eftersom min erfarenhet är att sällskapsköpare inte bryr sig om stamtavla. Vill de kan de beställa en stamtavla för 25 USD.

[The One]
0

Silverstris: Är du med i TICA? Varför finns både reg-bevis och stamtavla, alltså varför är det inte allt-i-ett?

Hur mycket är 25 USD i SEK?
Om jag vill ställa ut min katt sen, måste jag då ha stamtavla i TICA?
Vad har stamtavlan för funktion annars. Står det info på den som inte finns i reg-beviset?

Silvestris
0

#16 Jag föder upp inom TICA. Inom CFA, TICA och GCCF skiljer man på stamtavla och registreringsbevis. Reg-beviset är värdehandlingen som visar att katten är registrerad och i vilket register den är registrerad (om den får avlas på eller ej). Stamtavlan visar endast härstamning. Varför man gjort så vet jag inte, men sett globsalt är det normen. Valutakursen variera men 1 USD brukar väl ligga mellan 6 och 7 kr. Vill du ställa ut kan du behöva registrera om katten. SVERAK har stängt ut både WCF och TICA från sina utställningar.