BOZITA kattunge
HEJ
kan jag ge min kattunge Bozitas mjuk mat (kattunge)?
Han är drygt 3 mån gammal.
På RC Kitten instinctive (påse) i doseringstabellen står åler 4 mån (inget annat) - betyder detta att man börjar med mjukmat vid 4 mån ålder? och uppåt så klart.
att det står så på RC påse för kattungar gjorde mig osäker
Passar på och bifogar bild på solstrålen
BARF, blötfoder, etc. kan du börja i vilken ålder som helst. I det vilda får ju inte direkt kattungar något annat än kött. ;)
Kör på med vilken blötmat du vill! BARF/blötmat är ju bäst för katter. Och en sådan söt katt! :D
#1 Oh tack så mycket! Nils är en sockerbit och buse
han kom hem till oss i söndags.
och tack för svaret!
Riktigt mysigt! :D Fint med röda katter tycker jag, och han verkar redan trivas mycket.
Inga problem! Om du behöver mer hjälp med blötmat sedan så knåpade jag ihop ett tag sedan en liten blötmatsguide med blötmat man kan köpa i matvaruhandeln (att ta med alla i djuraffärerna vore ett för stort projekt). ;) http://www.kattstatus.se/sida108.html Får ta och uppdatera den igen snart med nya och fler sorter.

Tänk på att han bör äta det han är van vid i ett par veckor till, en flytt är tillräckligt stressande för en kattmage, så foderbyte är inget man ska ge sig på på en gång.
Och sen introducera den nya maten långsamt, så du märker i tid om katten verkar ha svårt att tåla maten och kan avbryta utan att den kraschar helt. Mellan olika torrfoder bör det ta minst en vecka, mellan olika blötmatssorter skulle jag nog säga minst två veckor, och från torrfoder till blömtat minst en månad, men helst två.
#4 jag tänker inte byta foder utan vill bara lägga till lite mjuk mat
han forts att äta RC BabyCat som han är van med

Det som händer rent praktiskt är att du byter ut en del av kosten, så du bör gå tillväga likadant som om du hade bytt ut den helt, förutom att du stoppar när du tycker att det är lagom då.
Vänta tils minst två veckor efter flytt gäller oavsett alltså. Så gott som alltid gäller det även mellan olika sorter inom samma märke dessutom.