AKUT!!!
Måtte någon vara vaken eller att det här går som det ska…!!!
Lång historia kort: Min grannes katt kom in till mig nu på morgonen vid runt fyratiden. Högdräktig och det har hon varit en tid nu vad jag har märkt. Hon ligger nu i min uppbäddade bäddsoffa och föder.
En kattunge har kommit ut och jag försöker hålla mig så lugn, men paniken sitter inte långt borta.
Vad i hela världen ska jag göra?!
Vad gör jag om något går fel!? Ska jag röra vid den födda kattungen? Väga den?
Jag har aldrig haft katt, jag vet absolut ingenting! Jag var karantänshem/jourhem åt en 12 veckors kattunge förra sommaren i två veckor, men det är allt!
Vid runt 04.25 rapporterade min bästis att vad hon trodde var fostervattnet gick. Runt 04.35 föddes första kattungen, verkar frisk och mamman sköter om och tvättar den jättenoga. Jag sitter här och söker efter hjälp och försöker hålla mig så lugn som möjligt.
Ingen av oss har varit med om något sådant förut.
Vad ska vi göra!? Vi ska kontakta kattens ägare, men… dom har en liten bebis och jag försöker hålla det lugnt och stillsamt runt mamma katt nu, då bäddsoffan ligger precis vid hallen och jag är rädd att massa spring ut och in kan stressa upp under förlossningen!
Ska vi gå över till grannen nu eller vänta tills ungarna är födda? Herrejösses, sån röra…
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
05.16 föddes den andra kattungen nu. Allt verkar bra.
Mamman har tagit bort navelsträngen från första kattungen och tvättar nu den nyfödde..
Vi har gett mamman lite äggula utspädd med vatten för att ge henne lite energi, men hon kämpar på bra och tar hand om ungarna.
Kan tillägga att det är hennes tredje kull, så hon är en någorlunda van mamma.
Du sköter dig bra, låt henne ha det lugnt och så länge hon tar hand om kattungarna och verkar alert så är det ingen fara, om hon dåsar av så är det bara at väcka grannen, informera om läget och fara till vet.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#2 Tack, det gör mig lättad! Jag är livrädd att vi ska agera fel. Det ser så brutalt ut när hon biter av navelsträngen på ungarna… men jag är rätt känslig också och jag vet att det kan se värre ut än vad det är…
Jag tror det kommer fler ungar, mamma katt flämtar en hel del. Men dom två födda ungarna är relativt pigga, andas normalt (tror jag) och diar.
Det enda som jag oroar mig över är att råttburen står precis bredvid soffan och råttorna är vrålnyfikna på vad som händer därute… vilket mamma katt reagerar på av och till och verkar inte gilla. Kunde jag flytta buren så skulle jag det, men det är en Furet Tower utan hjul..
Vi får hålla henne lugn, bara.. Hon blir lugn när vi stryker henne och hon har ingenting alls emot att vi är där och stryker magen för att känna.
Nu har mamma katt legat och flämtat en bra stund. Är det normalt? Är det någon fara?
Dåsar av, innebär det att hon somnar eller verkar svimma?
Vad gör vi om hon blir för trött för att tvätta den nyfödde/ta bort hinnan/bita av navelsträngen?
05.58 föddes tredje kattungen. En väldigt trött kattmamma kämpade sig upp i sittande ställning för att ta hand om den.
Jag har ingen aning om ifall det kommer flera eller inte… magen var väldigt stor på henne innan födseln. När vet man om det är över, så att det inte sitter fast någon därinne?
Vi fick i mamma katt mer äggula och vatten, vilket var en lättnad för mig så hon sett så slut ut. Hon har småkrystat lite, men ingenting rejält. Jag oroar mig för att det kan vara en unge som fastnat…
Min bästis gick över till grannarna nu för några minuter sedan och knackade på. Mannen i huset öppnade och min bästis berättade att deras katt födde. Han undrade då vart katten var och min bästis sade att hon var inne hos oss.
"Bra, vi hämtar henne senare." får min bästis då till svar och sen går han in igen.
Jag är fortfarande rätt mållös. Hämtar henne senare… ungarna då? När får man flytta kattungarna egentligen?
Här sitter jag och min bästis med deras katt och har suttit med henne sen runt fyratiden imorse då hon fött sina ungar och det där är reaktionen man får?
06.36 Fjärde kattungen föddes. Kattmamma tog lika bra hand om den som dom andra, trots att hon är så trött. Lilla missen låter och kravlar, så den verkar må bra också. Lite större än dom andra är den också, om jag inte är så trött att jag ser fel.
Din granne får mig på dåligt humör…
Att den sista kattungen var större kan mycket väl varit det som tog på krafterna. Hon ska inte behöva ha fler kullar….
Du och din kompis har skött er utmärkt, att råttorna är intresserade förvånar mig inte… När jag födde upp så var det en salig tystnad i burarna när en hona fick sina ungar. Det lättade inte på stämningen förrän hon gick och åt eller drack, först då så visste flockarna att ungarna och mamman var ok :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#6 Min granne får oss här hemma på dåligt humör också, kan jag säga… Vi sitter uppe halva natten med deras katt som föder och det där är reaktionen? För att inte tala om så mycket annat uppenbart som är fel med hela situationen…
Jag är osäker på om det verkligen är den sista ungen… Hon har flämtat en del, men inte krystat mer. Hon slumrade till lite, vaknade och tvättade ungarna och nu ligger hon vaken med dom och spinner. Jag hoppas det är alla ute och att det är över.
Nej, hon skulle inte ens ha haft den här kullen, om du frågar mig. Helst inte dom två tidigare heller. Tre kullar i sitt treåriga liv…
Tack, vi är ganska trötta, kan jag säga. Vi hade hoppats sova sen ungefär tre och en halv timme tillbaka. Nu vet jag inte hur det blir med sömn, med tanke på skicket på sängen..
Oj, så häftigt! :) Jag har aldrig fött upp något djur innan förutom salamandrar och där är det ganska annorlunda.
Det är min tur att vaka över kattmamman och ungarna en stund. Jag har ingen aning när grannarna kan dyka upp och hämta katterna. Det "roliga" är att jag är inte ens säker på om dom vet exakt vart jag bor. Det vill säga, vilken granne jag är… spännande.
Ni har gjort ett superbra jobb. Om ni har möjlighet (och lust) så ligg lågt, och behåll kisse med barn. Nyfödda kattungar får inte flyttas förrän de är 2 veckor gamla, fast det kanske inte räknas här eftersom de ska flyttas en så liten bit.

Som #8 ska inte kattmamma och ungar flyttas förrens de är 2 veckor. Kanske tur iochmed er puckade granne. Stackars katt…
Bra jobbat! Ni skötter er jättebra =)
Wow, vilken upplevelse! Snyggt jobbat, vilken tur att ni finns för den lilla familjen
Vilken dum granne ni har… Låt inte katterna flytta tillbaka dit på ett tag!
Har mamman fått ut alla moderkakor? en för varje kattunge.
Tycker ni inte ska lämna ut katten till grannen…btw om detta är honans 3e kull vad hände med hennes dåvarande kattungar?
11# Men så kan man väl inte bara göra? :( Jag tycker inte heller katten bör flytta tillbaka.. men den är ju inte deras så dom kan väl inte bara hålla den.

#12 Som sagt innan så ska inte kattmamma och ungar flyttas de första två veckorna :)
#13 Näe självklart. men håller det verkligen då? jag menar.. om grannen ser det som så att dom stulit hans katt, eftersom dom vägrar lämna tillbaka henne närmste 2 veckorna.
Det är klart man kan inte bör flytta mamman&kattungarna men det finns ju andra lagar att ta hänsyn till också.
Missförstå mig inte nu, jag tycker inte att grannen bör ha katt överhuvudtaget så som han beter sig.. Tänkte bara på vad som kan hända ifall att..
#12 som #13 sa, det är de puckande grannarnas fel som får sin utekatt på smällen och låter den vandra runt högdräktig. Nu har mamman valt att föda hos TS, och så är det bara.
#14 Men det är faktiskt viktigast för kattungarna. Man får INTE flytta på dem när de är så små. Grannen och TS får helt enkelt gå med på något, för nu bör de absolut inte flyttas på. Kattungarnas välmående kommer före.

Är katten id märkt? Om inte kan inte grannen bevisa att katten ens är hans. Jag hade ringt till polis alt jordbruksverk och tagit reda på vad som gäller. Fanns det ett sätt som inte direkt bröt mot lagen hade jag inte lämnat tillbaka katten.
15# Man kan tycka att det är så man borde resonera. men det fungerar tyvärr inte så i verkligheten. Om grannen är, som det verkar, en dum jävel så finns risken att han absolut kommer vilja ha tillbaka katten (bara för att det är hans katt). Utan att tänka på vad som faktiskt ÄR bäst för katterna (Han har ju uppenbarligen inte tänkt på det tidigare eftersom han låter henne springa fertil utomhus).
Om han få anklagar och anmäler TS för stöld så kan det kanske bli konsekvenser! Bryter TS mot några andra lagar genom att behålla katterna? Kommer hon få behålla katterna om han går vidare med det?
Som #16 sa så kan det ju ha betydelse om katten är märkt också.
Det finns ju lagar och då spelar det ingen roll vad vi här i tråden tycker att man borde göra, tyvärr.
Innan TS gör något borde hon kanske kolla upp vad det är som gäller med tex jordbruksverket eller polis.
Tack så mycket allihopa. Vi råkade somna till här hemma, slut som vi var. Kattmamma också, som vaknade till av att vi rörde på oss och såg så nöjd ut så. Spann och kråmade sig på rygg lite.
Det kan hända att vi sovit förbi grannarnas besök, men det är väldigt osannolikt då min bästis har sovit precis vid katten i hallen så ringklockan eller knackningar på ytterdörren borde med all säkerhet ha väckt henne. Som sagt, jag undrar om dom vet att det är jag som har kattmamman (min bästis bor inte ens i samma stad och det var hon som rapporterade till grannarna) och vart jag bor..
#8 Tack, Josefa. Jag får nämna det för grannarna och se vad dom säger. Eventuellt är dom kanske inte supersugna på att ta hand om en kull med kattungar, med tanke på jobb och barn.
Vore det möjligt hade jag gärna behållt mamman och ungarna, åtminstone tills ungarna är 12 veckor och redo att flytta, men tre stora saker är i vägen för det.. Ekonomi, platsbrist och allergi/astma. :(
Om kattmamma verkligen vill och behöver vara här i två veckor nu för kattungarnas skull så går det nog att ordna trots allt. Om grannen går med på det.. Jag går redan på mediciner (katt är inte det enda som jag är allergisk mot) så håller jag dosen hög så lär jag klara mig i två veckor.
Skulle det gå att flytta på mamma och ungarna till garderoben istället för bäddsoffan? Vi pratar om knappt två meter bort. Jag vill gärna tvätta soffans madrass och täcke innan det blir eventuellt omöjligt att få bort blod och gegg från, så jag gjorde ordning garderoben med handdukar, fleecefilt och ett par gamla gardiner som hon kunde vara i. Om så, hur går jag tillväga för att flytta dom enklast?
#9 Tack, vi har försökt vårt bästa. Jag vet inte riktigt hur ägarna tänker och resonerar i kattmammans fall, men jag lider med henne. Hon är en jättestolt mamma för stunden, men födseln såg oerhört jobbig ut…
#10 Ja, det var lite oväntat, kan jag säga. Upplevelsen var mer skrämmande, då jag inte visste hur jag skulle hantera en djurfödsel och var övertygad om att grannarna höll koll på hur kattmamman. Sen var jag bombsäker på att något skulle gå fel, eftersom varken jag och bästisen hade några kunskaper alls om vad vi skulle göra då..
Men allt verkar vara över problemfritt, i alla fall!
#11 Ja, vi räknade och hon både fick ut dom, bet av navelsträngen och åt sen upp dom.. jag läste att kattmamman kanske inte ska äta allihopa (vet inte huruvida det stämmer) då det kan ge orolig mage, men vi vågade inte lägga oss i.
Det vet jag faktiskt om. Åtminstone några av dom. Den första kullen behöll dom två kattungar ur och lämnade bort två till bekanta, om jag inte minns fel. Dom två katterna dom behöll var hanar, okasterade och dom växte upp utomhus där dom umgicks med mig och min hund.
Den ena utvecklade vandrarlust (han brukade följa med mig och hunden på långa promenader) och förra sommaren vandrade han bort och har inte synts till sen dess. Den andra katten bor kvar här, trognare katt får man leta efter. Han vill inte gå in till andra, bara sina ägare.
Den andra kullen var också fyra ungar i, om jag inte missminner mig. Den kullen var flyttklar ungefär samtidigt som deras barn föddes och då lämnades ungarna bort till en släkting. Min bästis tog en av kattungarna som sin egen och den bor hos henne en idag. Lycklig, kastrerad innekatt på ett år som får gå ut på promenader varje dag och leka med sina två äldre kattkompisar.
Hur det gick för dom andra ungarna i den kullen vet jag faktiskt inte. Jag tror grannen nämnde att ett par av dom fick hem och att släktingen behöll den sista, men jag är inte säker.
#12 Vi kan inte behålla katten mot grannarnas vilja, men jag kan argumentera bra för det. Rätt ord, bemötande och tonfall kan säkert övertala. Samt att en kull på fyra kattungar är mycket jobb och dom har ett ungt barn. Kanske dom välkomnar hjälpen?
#15 Det är något jag tänkte på, eftersom kattmamman valde att föda här. Vem tillhör då kattungarna? Egentligen känner jag att det är mamma katt som äger ungarna och eftersom grannen äger ungarna så blir det automatiskt deras och det bör väl vara vad som gäller. Men jag tänkte dra upp det ändå, mest i en undran.
#16 Kattmamman har ingen ID-märkning i örat vad jag har sett. Chip vet jag inte utan att ta hit veterinär eller polis för att försöka läsa av det.
#17 Jag kan alltid prova och ta upp det med polisen. Ägarna har trots allt inte varit över en enda gång för att se hur kattmamman mår (vad vi vet, vi kan ju eventuellt ha sovit igenom det) eller hur många ungar det blev eller hur allt gick..
Om polisen tror att det går igenom kanske jag kan göra en slags anmälan? Trots allt har väl grannarna brutit mot några lagar när det gäller skötsel och tillsyn av djur? En högdräktig katt ska väl hållas inomhus så att hon föder under uppsyn i en trygg miljö med tillgång till veterinärvård om något går fel?
Hoppas att det löser sig för kattmamman och att hon får kastreras och kanske vara inne.. (om ni bor på olämpligt ställe) Du har ingen kompis som skulle kunna ta mamman och ungarna sedan? Om du har kvar ungarna så se till att dem kommer till bra hem så att de inte får ett liv som mamman :) Lycka till!
#19 Ja, jag hoppas det löser sig med på ett eller ett annat sätt…
Jag har inte ett stort kontaktnät och jag vill inte planera i förväg över vad som ska hända ännu, när så mycket är osäkert.
Jag fick alla fyra kattungarna vägda nu, i alla fall. När deras pälsar var torra och deras teckningar mer synliga gick det lättare att skriva ner deras skiljetecken. Skriver ner i ordningen dom föddes.
Kattunge #1: 133 gram
Kattunge #2: 92 gram
Kattunge #3: 122 gram
Kattunge #4 141 gram
Jag vet inte om jag borde vägt dom så tidigt, men jag kände att det vore bättre att ta det säkra före det osäkra så att man har lite koll på vikterna. Oavsett om det blir jag som får fortsätta följa ungarna eller grannen.
Grannarna öppnar inte när jag knackar på…
Antingen är dom inte hemma, eller så ignorerar dom oss bara. Vi har inte hört ett ord från dom sen min bästis var där imorse.
Oj en sån natt du haft! Följer med spänning vad som kommer hända och tycker du och din bästis varit jätteduktiga!
Fortsätt gärna att uppdatera här!
Verkligen bra gjort! Inte ens en id-märkning duger som bevis på att man äger en katt. Behåll du katten i två veckor enligt lagen. Man kan ju när det behövs vara lite fyrkantig.
En strid om vem som äger en katt faller inte under allmänt åtal utan om någon vill driva en sådan fråga måste vederbörande anlita en advokat och stämma motparten i ett civilmål.
Mycket bra att du vägt ungarna på en gång. Du har ju jobbat som en erfaren kattbarnmorska.

Inga problem att flytta kattungarna till garderoben. Ibland måste de flyttas. Min kattmamma flyttade upp ungarna till en korg i en bokhylla, där ville jag INTE ha dem så de fick flyttas med korg och allt till ett säkrare ställe.
#22 & 23 Jag kommer uppdatera, det händer inte så mycket just nu bara. Mamma katt sover med ungarna, vi får inte tag i ägarna, jag har ringt polisen men blivit ombedd att avvakta mer i hopp om att ägarna kommer hem.
#24 Tack så mycket! Jag får se om det ens är möjligt. Jag har noll kunskap över huvud taget och ska dom stanna här behöver dom flyttas från sängen till garderoben, som dessutom måste säkras. Hade jag vetat att ägarna skulle ta så pass lång tid på sig att komma och hämta dom hade jag fixat garderoben och försökt flytta familjen dit redan imorse…
Oj, där ser man! Det är mycket man inte känner till. Låter väldigt komplicerat för mitt trötta huvud. Jag tar upp det med polisen igen om jag behöver kontakta dom igen.
Det var det enda jag hade i åtanke, som jag var säker på att jag skulle göra så snabbt som möjligt om mamman tillät. Även om jag var osäker på hur tidigt. Vi får pilla hur mycket vi vill på henne och ungarna, men vi låter henne mest vara nu och vila. Vi ligger bredvid och stryker henne nästan oavbrutet, då hon är så kelig att hon nästan går ifrån ungarna för att få gosa.
Tack..
Det jag kan har jag lärt mig härifrån, i all ärlighet. Även om jag inte är medlem eller skriver så följer jag en del trådar ibland just för att jag tycker om katter och hoppas på att hitta en raskatt som jag tål någon gång i framtiden.
#25 Hur går man tillväga? Ska jag ta dom i en handduk i en liten plastlåda? (Som en gång var en transportbur)
Jag kommer inte flytta ungarna förrän jag vet mer säkert vad som händer. Det känns dumt att låta mamman göra ordning ett bo för att kanske riskera att bli flyttad redan 10 minuter efter, om ägarna skulle kanske dyka upp.
Ush, så förbannad jag blir på ägaren!
Bra att du redan varit i kontakt med polisen! Tycker det är bra att kattmamman och bebisarna har hamnat hos en som verkligen bryr sig! Väldigt bra gjort trots att du är allergisk!
Polisen bryr sig inte om denna katt över huvud taget och ska inte göra det heller. Men de två veckorna innan man egentligen får flytta kattungarna ger dig lite frist att se vad som blir bäst för missarna.
#27 Det är svårt att inte bli lite arg… Jag menar, hur kan dom ge sig iväg på det viset när dom vet om att vi har deras katt och dennes kattungar hos oss? Utan minsta försök till kontakt över huvud taget?
#28 Jag har rätt bra erfarenhet av polisen när det gäller ärendet katter. Det jag vill göra är inte att be polisen om hjälp eller be dom ta kattfamiljen om ägaren inte hör av sig, utan hålla mig lite uppdaterad hos dom för en eventuell anmälan.
Ägarna får väl säga sitt också, när jag väl får tag i dom. Jag längtar tills allt är uppklarat och utrett så jag bara kan sitta ner och pusta ut…

Bär dit kattungarna i handen efter att du gjort i ordning boplatsen. Hon verkar ju trygg med dig så lukten bör inte störa. Om hon inte förstår att följa ungarna så bär dit henne. Ge henne lugn och ro med bebisarna. Om hon flyttar dem kan det vara för att hon tycker boet är för kallt eller varmt eller otryggt. Inga frotte handdukar till kissarna, de kan fastna med sina små klor.
Sedan tror jag regeln "man får inte flytta kattungarna innan de är 2 veckor" inte är benhård. Man får ju ta med dem till veterinär t.ex. Tror det gäller mer man ska inte sälja/ge bort katt med ungar och sådant. Men naturligtvis måste man få flytta dem från en ohållbara situation om nöden kräver det. Men det behöver inte ägarna veta.
#30 Tusen tack! Så fort jag fått tag i ägarna fattar jag beslutet för flytten in till garderoben. Blir det så hoppas jag verkligen att hon väljer den till boplats. Det är den enda riktigt avskiljda del som finns att erbjuda i den här fulla lägenheten..
Korta avstånd tror jag skulle funka som du säger, men jag gör det endast om ägarna verkligen insisterar och tvingar på det… Förhoppningsvis går det att föra en dialog med dom angående det hela.
Skulle någon här kunna länka till lagparagrafen som säger att kattungar och mamma in får flyttas de första 2 veckorna?
#32 Det vore toppen!
#33 Alltid bäst att ha ordentliga källor att kunna vissa upp om det skulle behövas =)
Det slog mig nu att mamma katt inte varit på lådan någonting alls sen hon kom in hit och förlossningen startade. Jag gjorde om en gammal bur till kattlåda och fyllde med kattströ (toa-lätt, det enda jag har hemma till mina gnagare).
Men hon har inte rört sig från kattungarna alls. Är det något jag borde försöka göra något åt?

Vilken otrolig tur för mamma-katt att hon fick föda bebisarna inne hos dig. Hon kunde ju lika gärna fått föda dem utomhus under en bil och sen blivit överkörd.
Hur kan man ens tänka tanken att låta en högdräktig katt gå lös ute på egen tass? Bara där har man förverkat sin rätt till att vara kattägare tycker jag.

Min hona dröjde också med toaletten, antar att det blir lite stiltje i magen efter en sån genomknådning som en förlossning är. Jag skulle inte oroa mig ännu. Men det är viktiga att hon äter och dricker. Blötmat är bättre då hon även får i sig lite vätska.
Honkatter kan koncentrera urin länge när de fått ungar. Se till att kattan får vätska i någon form men hon kanske vill äa heller men kanske lite köttfärs skulle passa och om det behagar kattan kan du blanda köttfärs med lite vatten.

äggula som du redan gett är också jättebra. Ang köttförs, så inte från gris (eller blandfärs). Ko, får eller kyckling ska det vara!
# 39 Är det risken med pseudorabies som du tänker på beträffande gris?

trikiner tänkte jag på, det fick jag lära mig förr att det kunde finnas. Det var därför man aldrig lät fläsk vara lite rött.
pseudorabies vet jag inte vad det är.
Sedan finns ju alltid risk för salmonella (även i de andra färserna) men butikerna ska ju göra stickprover för att upptäcka sånna partier.
Allt svenskt kött ät besiktigat bl a för att upptäcka trikiner så ur den synvinkeln är nog griskött riskfritt.

Ingen fara med svenskt griskött =)

ok, får lära om:) Fast griskött är kanske ändå inte det bästa du kan ge. Det innehåller ganska mycket urinämnen.
Men blandfärs innehåller ganska mycket fett vilket är bra om man vill få en katt att gå upp i vikt och den ska förstås inte äta enbart griskött.
#17 det är därför det är viktigt att man trycker up lagarna i ansiktet att de små inte bör flyttas runt på. Plus är det sällan polisen bryr sig om katter (tyvärr!). Även med ID-märkning är det inte alltid det hjälper. Katten måste stanna där i två veckor med sina ungar. Sen om grannen så gärna vill ha tillbaka dem, så får de väl ha dem tillbaka sen. Men nu har ju katten fött där hon har. Jag ger för mig att man bör hålla en högdräktig hona inomhus? Har inte läst allt ang det. men man har skyldighet att övervaka vid födsel.
Hoppas kattmamman och ungarna får stanna i lugn och ro ett tag. Hoppas honan kastreras också, eftersom ägaren verkar inte kunna bedriva avel öht. Hoppas allt går bra för TS och kattmamman!
Sådär, nu är det hela över.. Åtminstone för vår del.
En jätteupprörd matte kom för bara en liten stund sedan och hämtade både mamma och kattungarna. Hon var så ledsen och upprörd att jag blev lite ställd och hade med sig korg med filtar i till mamma och ungarna.
Kattmamma blev jätteglad att se matte och reste sig upp för att hälsa. Det var första gången hon stod upp ordentligt efter förlossningen, så det gjorde mig lite glad. Innan dess hade kattmamman fått lite mat i sig (Mjau blötmat) och verkade glad och nöjd.
Jag erbjöd att låta katterna stanna i ett par veckor, men det var inte intressant alls. Mamma katt verkade nöjd över att få komma hem och det gör mig glad också, då hon trots allt inte var riktigt hemmastad hos oss. Matte har även tagit med sängkläderna som smutsades ner under förlossningen för att tvätta.
Även om det här var vad jag delvis hade hoppats på så känns det lite konstigt nu i efterhand ändå. En del av mig känner som att jag inte gjorde rätt, trots att en annan del av mig säger att jag gjorde allt rätt enligt lagens och samhällets syn på det hela…
Hade jag tiden, orken, platsen, pengarna och möjligheten att ha dom kvar så hade jag kämpat för att få ha dom kvar. Men med allt emot och matte som var så uppriktigt ledsen för det hela så dog kämparandan ut lite.
Jag vill tro att det som hände var bäst för alla inblandade parter egentligen. Kattmamman som fick komma hem i trygg miljö, matte som fick oro stillad, jag för ekonomin och både jag och min bästis för astman och allergins synvinkel..
Men hela tiden sitter ett litet "men" och gnager i bakhuvudet.. suck…

jag ger griskött utan problem till mina katter och de prima :)
46# Skulle vara bra om du kunde länka till den lagen som säger att man absolut inte får flytta kattungarna och mamman.. för jag kan inte hitta någon.

#47 Gott att hon hade vett nog att vara upprörd. Men vart fanns de kännslorna när de släppte ut den högdräktiga katten? Var de upprörda för kattens situations skull eller för hur det fick dem att verka? morr..
TS: Du kan ju med all rätt gå och hälsa på kattan och ungarna då och då.
Kattan kommer att löpa igen om två veckor och släpper de ut henne då blir hon dräktig igen. Hon har nog haft en kull i början av mars i år också. Undrar var de kattungarna är nu?
Man måste ha tillstånd om man tar mer än två kullar per år.
Om jag fick bestämma skulle jag ge kattan p-piller när ungarna är två veckor och sedan fortsätta med det tills ungarna är avvanda för att då kastrera henne bums och förstås ingen utevistelse så länge kattan har bebisar och inte är kastrerad.
Du kan göra en insats till här genom att hålla lite koll på dessa kattägare.
Toppenbetyg till dig i allt som du gjort för dessa katter.
#50 Jag misstänker lite av båda delarna. Hon sa att hon ville inte att vi skulle tro att hon var en dålig kattägare. Flera gånger. Så jag tror hon mådde dåligt och skämdes. Min förhoppning är att hon lärde sig något av det här.
Jag hade en diskussion med henne om P-piller och kastrering. Kattmamman hade tydligen gått på P-piller innan och jag berättade att det inte var en bra lösning på lång sikt och att hon ändå riskerar att bli dräktig trots piller. Matte verkade verkligen lyssna och sa efteråt att hon inte visste det.
Så… jag vill tro att allt går bra från och med nu. Trots allt som hänt.

#51 P-piller kan göra att hon slutar ge di. Bättre att hålla henne inne!
Inne ska kattan vara tills hon kastrerad utan undantag.

Ett stort BRAVO till dig och allt vad du har gjort. Tur att mamma katt gick till dig.
Undrar hur folk tänker egentligen och varför en del har djur.. Jag undrar också över om man nu är upprörd för det som hänt varför kommer man inte tidigare och hämtar katten och ungarna???
Hoppas att dom har koll nu på kattfamiljen och att dom kastrerar mamman efter detta.
#51 Det kommer jag nog göra, jag blev rätt fäst vid dom. Det jobbigaste kommer väl vara att hålla sig borta från deras lägenhet i början av oktober, tror jag det blir. Annars sitter jag väl här med två av kattungarna i slutändan, vilket inte blir bra alls.
Det är jag inte säker på… kanske hon haft en kull till, men under den perioden gick hon som sagt på p-piller. Hon kanske hade tur under den tiden?
Matte kommer över imorgon igen med sängkläderna, så jag ska ge henne rådet du skrev direkt! Jag tror det är en lösning hon kommer acceptera. Jag har redan ställt upp på att hjälpa henne med katterna om saker och ting blir för mycket. Samtidigt bad jag matte hålla koll på minstingen, som bara vägde 92 gram, så att den går upp ordentligt.
Tack så mycket, för alla dina råd och stöd! Samt för alla andras råd och stöd!
#53 Kan det? Kanske bäst att bara hålla mamman inne, men jag tror att risken finns att dom låter henne gå ut om hon blir tillräckligt störig, då dom har ett litet barn som behöver sova middag och sova på nätterna..
#55 Tack. Det var bland annat det första jag frågade matte också. Vart dom varit och varför dom inte kommit tidigare.
Det här kommer väl orsaka ett ramaskri, men… hon glömde. Familjen hade tydligen en fullspäckad dag med massa planerat och i röran så glömde dom bort kattmamman… Det var åtminstone vad matte sa.
#58 Ja, hon glömde..
Åh gud, stackars lilla kattunge! Attackerade mamman den!? Eller vad hände med lillmissen?! 

#57 Jag saknar ord..
Önskar att detta var ett extremfall, men tyvärr händer sånt här ofta. Det är ju dyrt att kastrera och så gulligt med kattungar! X(

Här kan man läsa om reglerna om transsport av katt.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/transporter/katter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html
Honkatter och kattungar
- En katthona som löper ska transporteras åtskild från hankatter.
- En dräktig katthona får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad födsel av ungarna. Katthonan får inte transporteras tidigare än en vecka efter att hon fött ungar.
- En kattunge måste vara minst en vecka och naveln ska vara helt läkt för att du ska få transportera den.
Stolt ägare till tre La permer
#61 Där var det, klart och tydligt..
Den enda trösten är väl att det lilla avståndet som katterna transporterades var ungefär som att gå från nedervåningen till övervåningen på en tvåvåningsvilla. Inte värre än att jag skulle ha flyttat in dom i garderoben..
61# Fast det där gäller ju riktig transport i fordon. Resan i sig liksom.. Tror det kan bli svårt att applicera det på att flytta kattfamiljen från ett hus till ett annat på samma gata (?) och en "resa" på ett par minuter?