Furminator
Hej!
vet någon om jag kan använda furminator på brittisk korthår? 
mvh
Victoria
Varför skulle man inte kunna det? Katt som katt. Tänk bara på att inte kamma på samma ställe för länge för då blir det en kal fläck.
Du bör vara riktigt försiktig.. Men korthåriga husis fick ett parti på ryggen där pälsen var betydligt glesare.. Det syntes verkligen.. Och då borstade jag ändå inte jättemycket. Så jag tror det där om att den enbart tar sådant som sitter löst är bullshit.
Har även hört att den lämpar sig bättre på långhåriga katter än korthår. Och blandat om att utställningsfolk gärna undviker den eftersom den förstör pälsen. Men ja, jag vet inte.
Jag har inte vågat använda den på min maine coon än.
Jag använder den ofta men märker inte att dom tappar hår utan tvärt om. Furminatorn tar bort hår men mina katter slutar inte fälla hår för det och jag kan ta bort otroligt mycket hår men det känns som om håret aldrig tar slut :(
#2 det var en brittuppfödare på kattutställningen som sa till mig att jag inte ska använda furminator på en britt. därför köpte jag inte furminator.
och därför undrade jag om det var nåt speciellt med just denna kattras när det gäller furminator…
men som #3 skriver många är mycket nöjda med den.
det har gått flera år nu och jag ställer inte ut min katt längre och nu fäller han päls så jag tänkte testa kanske furminator för den ska användas just när de fäller…
om den tar bara bort lös päls…
han har så fin päls, jag vill inte förstöra den
Furminator tar bara bort lös päls så som jag har märkt iaf men man ska bara vara försiktig och inte ta i för hårt. Men prova en gång så får du själv avgöra den kanske fungerar olika bra på olika katter och hårkvalite :)
Lycka till
tack
jag ska ta och testa
OM din katt inte är rädd för dammsugaren så kan du tesa dammsuga dina katter om de hårar mycket. Mina katter är inte rädda för den så här hemma brukar jag göra det :) den ena tycker om det till och med.
#7 han är inte rädd när jag dammsuger hemma men jag märkte att han håller sig undan när jag kommer "fär nära"
så att jag tror inte att jag kan lyckas att dammsuga honom, men tack ändå för tipset