Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3121 ggr
Sackum
7

Helt ofattbart..!

Läste om en gård som har ett gäng okastrerade huskatter som regelbundet skaffar ungar till deras "uppfödning" helt utan kontroll (pappa okänd står det efter varje kattunge). Dessutom är alla förutom en av dem "skeppskatter" och de verkar se det som sin inriktning att föda upp så många skeppskatter som möjligt - "Alla kattungar från Vallegården har nära släktingar som är långhåriga Skeppskatter, vilket betyder att det kan ligga dolt och dyka upp i framtida kullar." Egentligen borde väl deras uppfödning vara förbjuden med tanke på att det ju är olagligt att avla så djuren kan få smärtor, hittar dock inte den gällande paragrafen.

Det värsta är att gården har lägerverksamhet för barn - det är alltså sådan här djurhållning de lär ut. Skrikandes De växer upp utomhus och de är endast avmaskade vid leverans…

Fast när jag tänker efter är detta kanske inget ovanligt fenomen bland lantgårdar som har små barnläger… Ofattbart i vilket fall, jag ska maila dem och fråga hur de egentligen tänker..

Sackum
0

Här är blocket-annonsen: *länk raderad*

[Emma--]
1

Det där borde faktiskt gå att anmäla eftersom man medvetet avlar på en defekt som kan innebära besvär för vissa katter. Det kan ju innebära operation också. Och dom har redan 2 kullar detta år och kan säkert snabbt bli fler. Jag blir rätt så arg när jag kollar på deras hemsida.. Och vallegården har alltså sommarläger/djurläger? Undra vilken bild det ger ungarna.

Sackum
0

Ja, jag tänker så med! Det lär väl inte bli något av det men förhoppningsvis kan det få ägarna att tänka till lite.

Ber om ursäkt för att jag bröt mot skrivreglerna. Om någon mer vill maila dem eller anmäla, PM:a mig.

[Emma--]
0

Dom har ju 3 generationer med skeppskatter. 4 av deras 5 honor är släkt. Undra om dom har många hanar att välja mellan eller om risken är stor för inavel också. Nä detta kan väl inte vara okej? :/

Sackum
0

Och att de tar 250 kronor för en korthårig kattunge, men 750 för en kattunge med defekt och lång päls, och endast för en avmaskning. Där får de ju enkelt in en vaccinering också, men det får väl gärna tjänas så mycket pengar som möjligt på de här katterna..

Nu har jag skickat mailet och försökt hålla så god ton som möjligt för större chans för svar. ;) Tänk om de inte ignorerar budskapet, vilken succé!

EddaM
0

Det är ju så att inavel ger dessa extra tår. Var på en gård på Tjörn för många år sedan och de hade kattungar med upp till 8tår på varje tass, de var dessutom snuviga och inte speciellt friska =(

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Julle-A
3

Det borde gå att anmäla idioten, eller?Förvånad

AgnetaB
5

Det är såå ofta man hör kattägare vara stolta över sina sk skeppskatter. De verkar tro att det är en ras. De vill inte lyssna då man säger att de har en huskatt med en defekt.

Sackum
1

#8 Stämmer nog, såhär beskrivs de: "Förutom fötterna så brukar Skeppskatterna ha ett speciellt lynne. De är väldigt sociala och mer hundlika än vanliga kattter. De är även ofta väldigt bestämda och tycker att alla ska följa deras regler vilket inte alltid uppskattas av andra katter i hemmet." Det finns det väl knappast några belägg för? Annars används det säkert som ett argument: "men det är värt den risken, de får ett så härligt temperament!" …

Ang. anmälning så skriver jordbruksverket såhär: "Hundar och katter får inte användas i avel om

• de har en sjukdom eller ett funktionshinder som kan ärvas
  • parningskombinationen utifrån tillgänglig information ökar risken för sjukdom eller funktionshinder hos avkomman."

Det står inget om defekter så det är väl lite av en tolkningsfråga. Obestämd

moses12
0

Svårt att komma åt juridiskt. Men de kommer aldrig att godkännas hos SVERAK.

_Charlie
1

Jag hade aldrig hört talas om skeppskatter innan och fick kolla på wikipedia.

"Det händer ofta att kattungar födda från skeppskatt får olika men, såsom magbrock och tarmproblem, där operation kan bli nödvändig. Lynnet kan ofta bli instabilt."

Ja en sådan katt vill man ju gärna avla på! Förvånad De verkar inte ha svårt att få sålt sina kattungar, undrar om nya ägarna vet om ovanstående.

fvanilla
0

Detta förvånar mig inte. Jag har varit med om ställen där det är typ fritidsverksamhet för barn, ridskolor osv. där det avlas för fullt på okastrerade katter och kattungarna ges bort vid några få veckors ålder. Däremot de alla andra djuren sköts såklart exemplariskt och väl, kastrerade/sepererade mellan kön, får inte en massa ungar och ges inte bort som pyttesmå. Sådant lär man ut barn minsann!

fvanilla
0

Och ja, jag skulle anmäla. De föder upp på en defekt och har de ens tillåtelse för alla kullar?

[Sniff]
2

Skickar ett mejl jag också. Så här får de ju inte fortsätta!

Boston89
1

Oj, jag blir alldeles chockad när man läser på deras hemsida. Det är ju sjukt.

Är det nån som har fått något svar på mail?

[Sniff]
0

Jag har inte fått något svar änObestämd

fvanilla
1

Hittade också hemsidan nu. Man blir ju riktigt mörkrädd! Besläktade katter som parar sig utan någon som helst koll (de skriver ju att honorna väljer hane lite hursomhelst.), dessutom på en defekt som kan ge hälsoproblem och funktionshinder, plus hittar på en massa fakta om s.k 'skeppskatter' (att de är mer hundlika osv. var finns de beläggen?). Dessutom 750kr för en "långhårig skeppskatt" som är endast avmaskad. På allvar? De måste ju tjäna en massa på detta. De lägger väl knappast ned något på föräldradjuren, t.ex hälsotester och annat. Jag förstår att katthem säljer långhåriga katter lite dyrare, för att få in pengar att täcka omkostnader. Här är ju inget gjort förutom lite avmaskning och ingen anledning till att sälja dem dyrare om de råkar ha extra-tår och/eller är långhårig?

Undrar också om någon har fått något svar.

Sackum
1

Jag har inte heller fått svar, det verkar som de väljer att ignorera. Och det var väl väntat, varför ändra på ett vinnande koncept när de nog tjänar bra med pengar på sin "uppfödning"… Fattar inte hur man har mage att ta ett sådant överpris endast p.g.a. större efterfrågan på de långhåriga, och lägga den femhundringen direkt i fickan istället för att låta den gå till vaccinering…

Själv har jag nästan telefonfobi, men är det någon som kan ringa dem och fråga? Det kanske är att gå lite långt men jag är så nyfiken på om detta beror på stor okunskap eller om de rentav skiter i sina katters välmående, trots att de ju ska lära ut god djurhållning…

[Ai-chan]
0

Lite glädjande i det dåliga är att kattugarna säljs när de är minst 12 veckor och inte 8 veckor…

Vixxen
3

Anmäl till Länstyrelsen Rynkar på näsanSkrikandesFörvånadFoten i munnen

fvanilla
0

#18 ibland är jag rädd för att gissa på det sista. Som jag har nämnt, har varit på praktikplats på ett liknande ställe. Där var det så illa att kattungarna gavs iväg knappt tre-fyra veckor gamla! För kattungarna skulle "bort så snabbt som möjligt". Och detta lärde man minsann ut till barnen alltså…

Jina
5

När jag får barn hoppas jag på en med 7 fingrar. Ju fler destå bättre, eller hur var det nu?

fvanilla
0

#22 och de lär ha en särskild speciell personlighet med p.ga sina sju fingrar också?

Jina
0

#23 Det hoppas jag!

[Look on me]
1

Vart är länken? Jag vill se den :d

Vill se den, och mejla ägaren o att det är skandal. ( Eller ja, att man inte får göra så.)

Boston89
0

Länken är borttagen, men i första inlägget finns gårdens namn. Google is your friend… :)

[sakring]
0

Såg en annons om ett par honkatter som såldes dräktiga. De var långhåriga och de hade parats med långhåriga hanar. Man utlovades ett pris på mellan 2-3.500 kr per kattunge.

fvanilla
0

#24, :D

#27, seriöst??

Zandrama
0

Jag mailar också dessa minsann! Med en länk till Wikipedia där det står om defekten och vad som kan komma för problem…

Inte ok >_<

//Belinda aka Zandrama

[sakring]
0

# 28 ja dessvärreGråter

Det var också en annons med skänkes i rubriken som jag anmälde trots att det sedan stod 100 kr. Ser de inte att det står skänkes i i annonsrubriken så undrar jag vad de ser.