Är detta normalt?
Jag är nu stolt ägare till en katt flicka på 1.5 år, hon är tyvärr skygg och vill gömma sig hela tiden. Jag har aldrig tagit över en vuxen katt och behöver lite råd. Katten är en Ragdoll och kom till mig på foder, hon har växt upp hos uppfödaren och många andra katter, hos uppfödaren var hon den som ställde till med bråk enligt öppfödaren var det för att on inte gillar andra katter, hon var vad öppfödaren kallade för en äkta "BITCH". Nu har hon varit hos oss i ett dygn och hon är inte rädd bara lite skygg, hon gillar när man klappar henne och hon kurrar när man borstar henne.
Men hon vill inte komma ur buren och hon vill inte äta inte ens lax, skinka eller korv och hon har inte drukit eller varit på toaletten på ett dygn.
Är detta normalt?
Sätt henne i ett eget rum med låda, mat hon fick från uppfödaren och vatten. ibland behöver de komma ut och undersöka i sin egen takt.
Är hon ensamkatt hos dig? är lådan nära buren?
Hon är ensamkatt vi är två vuxna och två barn på 18 och 17 år gammla, så det är en lugn miljö. Kattlådan står ca 2 meter från hennes bur och matren står ca 1 meter från buren.
Eget rum som sagt och stäng dörren så att hon får landa. Det är fullt normalt. Och ge inte fisk då det är högallergent. Endast den mat hon fick hos uppfödaren då flytten i sig är mycket stressande för katten, annars kan hon få diarrér.
Du skrev i en annan tråd att du köpt en pewee, är katten van vid de eller med annat lådmaterial. Är den van med sand måste du nog ha de som altenaiv till kissen