Tankar...
Tankar och tankar som snurrar runt i huvudet…
Jag har tankar på att byta ner till en mindre lägenhet. Min lägenhet är nu på 2rok ca 67 kvm + innätad balkong som är som ett extra rum.
Tankarna på att byta ner till en mindre lägenhet är då pga jag får mycket mindre pengar i månaden nu (hade fk förut, men blev utslängd och går på soc nu), jag måste nog inse att jag inte har råd att bo i den här lägenheten längre (som jag har gjort sen -07). Så tankarna går att byta ner till en 1a.
Men då är det ju så att jag har 3 katter och 1 kanin. Jag har lagt upp annonser om katterna här och där nu redan ut i fall att något bra skulle dyka upp. Men jag vet inte om jag skulle klara av att säras ifrån dom pga flera annledningar. Jag kommer ändå om några år att säras ifrån dom då jag åker till Japan och pluggar (jag måste även pga det byta ner till mindre för att spara ihop pengar). Men vet inte om jag klarar av att säras ifrån dom nu redan. Så frågan är om man ska vara självisk och tränga in alla 3 katter i en 1a som är kanske runt 30-40kvm. Med fantasi i en lägenhet så går det att fixa en massa ex att näta in balkong så det blir som ett extra rum, sätta upp hyllor efter väggar mm. Så det går väll… Men frågan är om jag själv hinner bli knäpp innan djuren, eller om katterna blir det.
Minsta kvm tycker ni att 3 katter kan leva på?
Det är just inte bara ytan på en mindre lägenhet. Är just det att jag måste spara in på minsta lilla slant, och katter är inte gratis. Plus att jag kommer börja och plugga igen i augusti. Det har det inte varit nå problem med tidigare, men jag funderar även på att söka jobb. Studier och jobb, jag kommer nog inte vara hemma så mycket. Så på det viset vore det inte rätt heller.
Så frågan är vad man ska göra med katterna. Kaninen kommer vara med ett tag till, då hon kostar minst och tar minst plats. Och jag skulle inte klara av och vara helt djurfri direkt (dock kan det se annorlunda ut om jag skulle få jobb).
Har levt med djur i hela mina 26 år, aldrig levt utan djur. Så det skulle bli tomt. Jag har haft flera sjukdomar genom livet, en hel del depressioner och panikångest bland annat. Och de har alltid varit där djuren. Katterna har stor betydelse för mig. Speciellt en utav dessa 3 katter har, tråkigt o säga detta - känns lite dumt mot för dom andra, men hon har en stor betydelse för mig. Så fort jag gråter eller mår dåligt så märker hon av det och kommer direkt, även pojkarna kan göra det, men jag vet inte. Det är något speciellt med henne. Hon känns inte som katt.^^ Hon och jag har en speciell kontakt. Om jag är borta en helg så äter hon knappt, så jag vet inte heller hur hon skulle klara av att säras ifrån mig då hon är så mammig. Men hon betyder extremt för mig med. Dom andra två pojkarna betyder mycket för mig med, som är speciella med på sina vis, men dom två har varandra. Dom är bästa kompisarna& halvbröder, så jag tror de skulle klara sig bättre. Fast de är väldigt mammiga dom med. Men man kan verkligen inte sära på dom två. Jag hade kunnat omplacerat pojkarna (känns så elakt o tänka så, menmen) och haft tjejen kvar. Men hon kommer nog kanske få flytta ändå tids nog då jag ska till Japan om ca 2 år. Så jag hade ju helst velat att hon flytta med dom två då, så hon blev kvar i gänget typ. Och om jag skaffar jobb så blir hon en massa själv. Men som "kattmarknaden" ser ut nu för tiden, hur lätt är det verkligen att hitta ett seriöst och ett bra hem? Där de vet vad de håller på med. Även om jag är väldigt noga vart de hamnar, men folk ljuger lätt och visar lätt en annan sida. Får ångest och illa mående bara tanken på att de skulle hamna i fel hem och händer. Plus att jag verkligen inte vill att de ska flytta mera sen, de ska till livslångthem isåfall. Men så svårt och hitta bra hem.
Så vore nästan bättra o tränga in dom i en 1a istället för att chansa de hamna i fel hem…
gha. mycket tankar, och väldigt förvirrande inlägg. Ajja… Det är som det är, får försöka klura ut på något vis.
Om någon hängde med i mitt inlägg, kanske någon har något förslag eller något?
Katterna: http://aichan.weebly.com/katt.html
Kan nämna att de är ju inte kattungar längre heller.
Som det låter bör du väl fortsätta leta hem åt dom hur som helst eftersom du verkar planera att flytta utan katterna? Sen kan jag personligen tycka att ytan blir lite väl liten för dig och alla djuren om du byter till en mindre lägenhet.
Jag tycker du ska fortsätta söka nytt hem till dem! Förstår att det är jätte jobbigt. Men eftersom du om några år ska till Japan utan dem, så är det nog bäst att dem får ett hem. Jag har tre katter och vi bor just nu i vår ny köpta stuga på 40 kvm. Men då har vi väldigt stor inhägnad till dem också, så dem springer ut och in som dem vill! Och det är bara över sommaren vi bor så litet! Utan inhägnaden tror jag inte mina katter hade trivts lika bra som dem gör nu. Igår bara regnade och regnade! Och dem blev rastlösa och ville bara ut. Det blev några skutt ut i regnet men annars bara satt dem och tittade ut eller sov. Jag busade med dem inomhus, men det räckte inte märkte jag! Och stugan är ändå så pass bra planerad att den är uppdelad på fyra rum allt som allt på dessa 40 kvm. Men hade vi bara haft stugan och inte inhägnaden hade nog katterna klättrat på väggarna till sist. Men det finns säkert katter som anpassar sig bra att bo i mindre också.

Men har du inte ute dina igelkottar på foder för att du skulle åka till Japan nu?
#3 Jo, jag kommer att resa utan dom. Vill inte utsätta dom all stress med flyg och sånt. Och jag vet inte hur mycket tid jag kommer att få över till dom.
Ja, det känns inte rätt att tränga in dom på en sån liten yta, får hoppas att man hittar något bra hem.
#4 Låter mysig er stuga. Ja, jag får fortsätta kolla runt lite. Som tur är så är det inte panik än. Men så svårt att hitta bra och seriösa hem åt katter.
#5 Hade en igelkott som jag sålde för några år sen, pga Japan och en del annat. Men måste plugga först så jag kan få hjälp av CSN. En del saker dök upp mellan så allt har blivit uppskjutit.

Blandade ihop dig med en annan person. Var precis en som lämnade bort sina igelkottar för att plugga i Japan ett år. Kändes så ovanligt så jag tog för givet att det var samma.
Fel av mig, sorry.
Inga problem =)
Fast om du får hjälp av soc så får du ju inte mer pengar att leva för om du flyttar till en mindre lägenhet. Eftersom hyran är billigare för en etta än en två så kommer du ju också få mindre hyrespengar av soc.
Soc kan dock ha som krav att du ska sänka din hyra för att du ska få behålla försörjningsstödet. När jag fick försörjningsstöd för flera år sedan var ett villkor att jag skulle byta lägenhet. Jag ensam bodde i en 3:a vilket (med rätta) ansågs vara för kostsamt för en ensamstående så jag fick 3 månader på mig att hitta en billigare lägenhet.
Jo så kan det ju vara. Tolkade dock som att TS ville byta ner sig frivilligt för att förbättra sin ekonomi, inte att det var ett krav från soc.
Dom har krav att jag ska ha mindre lägenhet, dom betalar inte hela min hyra nu. Plus att om jag börjar jobba så försvinner soc antar jag. Och då kan jag få mera pengar över.

Börjar du jobba beror det på hur myckt du tjänar, når inte lönen upp till normen täcker soc upp för resten.
Jo, det är ju så.
Men måste ändå byta ner mig. :(
Har idag satt intresse anmälningar på två lägenheter allafall.