Sväljer luft
Man kan hur enkelt som helst urskilja vilken av mina två katter som dricker vatten, den enda är tyst och tar det lugnt medan den andre nästan hetsdricker och sväljer enormt med luft.
Det härs högt och tydligt att han inte dricker normalt utan det följer med en massa luft - vad kan jag göra åt det?
De får såklart fri tillgång till vatten så det är inte det att han är vrål törstig utan han dricker helt enkelt så, detta medför också att han har luftmassor i magen konstant vilka han fiser ut.
Han ger inga tecken på smärta i buk eller mage, dock gillar han inte att bli klappad på magen men detta kan lika gärna vara för att han är förvildad och inte accepterar all beröring men det går ju självfallet inte att utesluta smärta för det - han bryr sig dock inte mer om man klämmer på magen än om man bara stryker försiktigt som man brukar.
Vad ska jag göra?
I övrigt är han ganska lugn, inga stress symtom.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Det enda jag kan tänka mig är att öka mängden blötmat (förutsatt att det är möjligt) så katten får i sig mer vätska via maten och därför behöver dricka mindre vatten. Vad tror du om det? :)
#1 Han äter näst intill ingen blötmat även om jag plockar bort torrfodret helt och han är redan innan ganska nätt i kroppen (ej mager) så jag vet inte hur mycket jag vågar göra så då han nyligen fått finare kropp efter ett par månaders jobb då han tidigare var väldigt smal även om han inte var mager.
Han drack så där även då jag plockade bort helt med torrfoder och gav enbart blöt, jag har ingen aning om varför han dricker så. Han dricker ofta också så det går inte för lång tid mellan drickningarna heller (dock ej överdrivet ofta).
Leker, äter och går på lådan som vanligt.
Han har även väldigt konstig päls, han har nästan som vilddjurs päls (tänker främst på älgens päls), lite torr aktig och hårdare strån. Tänkte först att det berodde på torka men om man tar i skinnet och drar upp lite och sedan släpper så åker det tillbaka på sin rätta plats direkt utan fördröjningar och det tyder ju på bra vätskenivå i kroppen - annars skulle det ju ta tid för att skinnet skulle vara på plats igen.
Så jag vet inte jag, han är lite skum men veterinären hittade heller inga fel på honom vid genom gång. =/
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg