vaccinering
Jag undra hur många vaccineringar och vad dom är emot man måste ge till innekatter? :)
När kattungar är små så är det två sprutor. Mot kattpest och kattsnuva. Finns lite olika vaccin men kattsnuva vaccineras årligen så vitt jag vet. Jag åker och vaccinerar mina varje år :) Innekatter behöver också skyddet för man kan dra med sig saker in med sina skor t.ex. Och för att försäkringen ska gälla fullt ut :)
När kan man ge dom dom sprutrorna, vilken ålder? :) Och kan man ge dom båda samtidigt? Ger man dom bara kattpest en gång?
Tror uppfödare brukar ge första vid 8 veckor och sen den andra sprutan 3-4 veckor efter. Det vaccinet mina får skyddar mot kattpest i 3 år. Men har inte ni en kull kattungar nu? Tänkte om ni har kollat upp något om detta? Dom bör också idmärkas, och besiktas innan de flyttar till sina nya hem. Men det kan ni ju boka tillsammans med veterinär :) de brukar kunna ha speciella paketerbjudande på vissa ställen :)
Grundvaccineringen 2 sprutor får kattungarna vid ca 8-9v ålder och andra sprutan vid 11-12 veckors ålder. Sedan ska de ha kattsnuva årligen, kattpest är olika beroende på fabrikat. Jag vaccinerar mina katter årligen
Jo vi ha kattungar nu. Därför jag frågade, de va bara vaccinering jag undrade lite om :)

När man vaccinerar mot båda får de bara en spruta, det är ett kombinationsvaccin.
Att de ska vaccineras två gånger första året är för att skyddet ska sätta sig ordentligt eller vad man ska säga, kattungar kan ha lite antikroppar från modersmjölken som gör att de inte bildar egna i den mängd som behövs, och därför behövs två sprutor så man vet säkert.
Sen brukar man ge även vuxna katter två sprutor för säkerhets skull om de inte varit vaccinerade förut, och för att vaccintillverkarna rekommenderar det, vilket i sin tur gör att om man bara ger en kan försäkringsbolaget börja bråka om katten trots allt blir sjuk.
Schemat bör se ut så här:
År 0: kattpest + kattsnuva, två sprutor med 3-4 veckors mellanrum
År 1: kattpest + kattsnuva
År 2: kattsnuva
År 3: kattsnuva
År 4: kattpest + kattsnuva
År 5: kattsnuva
År 6: kattsnuva
År 7: kattpest + kattsnuva
År 8: kattsnuva
och så vidare.
Det gäller för vacinen Purevax RCP (kattpest + kattsnuva) och Purevax RC (kattsnuva), och Nobivac Tricat Novum (kattpest + kattsnuva) och Nobivac Ducat (kattsnuva). Vaccin som inte har separata vaccin mot kattsnuva bör man undvika, det är bara onödigt att vaccinera mot kattpest varje år.
#6 Vilken bra och lättförståelig förklaring! Min mamma har alltid skött vaccineringen av katterna så nu när jag var inne själv första gången blev jag lite förvirrad när de började rabbla massa olika sorter och grejer, haha. Jag förstod ju sen, men din förklaringsmodell är ju smidig att förstå för andra som inte har full koll på vaccinering. (Vilket man bör ha om innan man tar en kull tycker jag, men det är ju en annan femma ;) )
de som #6 skriver måste man kolla upp för olika fabrikat håller olika länge…