Ragdoll??
Hej!
Har en katt (blandis) som är innekatt och funderar lite lätt på att köpa en katt till. Har kikat på raser och ragdoll tilltalar mig!
Någon som har en sådan? Hur är dom i humöret osv? Passar som innekatt?
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Du kan ju fråga på ragdoll.ifokus :)
Jag har en ragdoll. Han är jättehärlig. Lat, gosig, pratig och den perfekta innekatten.
Ragdolls är lite lika hundar. Vill gärna vara med överallt, möter en vid dörren när man kommer hem och hälsar glatt på alla som kommer hem till en.
Dom är avlade för att passa ett inomhusliv, därför är dom inte lika aktiva som tex. en huskatt.
Se bara till att köpa en från en seriös uppfödare, då du annars kommer att få betala mycket pengar för en huskatt, där inga hälsotester är gjorda och kattungen är varken vaccinerad eller ID-märkt.
Kan varmt rekommendera Love on deliverys katteri i Stockholm.
Tack! Jo jag kom på det när jag redan börjat skriva här ;-)
Kissen jag har är också lite som en hund, leker apport, hänger med en samt är pratig och möter en när man kommer hem :)
Så det låter som det kan passa! Önskar mig dock en gosigare katt, Lovin är lite gosig när det passar honom men jag tar gärna mer kramar från min kisse :-D
Bor i norrland så ska se om jag hittar någon närmare.
*Det blir som det ska*
Jag skulle säga att de är generellt sätt gosiga men det är ju fortfarande väldigt individuellt. Du kan ju höra med uppfödaren vilken kattunge som verkar vara mest kelig och även passa på att se ifall kattmamman är kelig.
Min ragdollhona var mer gosig som kattunge, fast hon har aldrig varit någon riktig knäkatt. Gillar att bli buren, men sällan vill hon ligga i ens knä. Fast däremot har hon inget emot att ligga bredvid en. Däremot så gillar hon att följa efter en och alltid vara i samma rum. Ligga på skrivbordet när jag pluggar eller något.
Hon brukar också vänta utanför badrummet på mig när jag går på toa ellere duschar haha… och hon väntar utanför mitt rum på morgonen när hon hör att jag är vaken.
Hon leker också apport, möter en vid dörren och kan en del tricks.
Hur som helst så är det en underbar ras :)
Jag och min sambo har 2 ragdolls och ångrar inte vårt val av kattras en sekund! Vi valde ragdolls pga att de skulle fungera bra som innekatter och verkade väldigt sociala och att dom är semilånghåriga och blir stora var ett stort plus :)
Mina små killar (4,5 och 6 månader nu) är jättesociala och ska vara med precis överallt. I det rummet husse och matte befinner sig, där är även katterna. När man duschar ligger dom på toalettlocket och väntar på att man ska bli färdig (stänga ute dom från toaletten går inte, då sitter dom utanför och jamar tills man öppnar ;)) Och just nu när jag skriver detta svansar lillkillen runt datorn och vill ha uppmärksamhet. Men dom är inga utpräglade "kel&gos"-katter. Dom ligger inte gärna i knät (men ofta precis intill) och goset sker på deras villkor. Men när dom är på rätt humör är dom hur mysiga som helst. Lillkillen älskar att bli buren, då kurar han ihop sig och spinner som en liten båtmotor. Storkillen har sina mysstunder tidigt på morgonen, då kommer han och buffar på en i sängen, trampar och kryper tätt intill.
För övrigt så älskar jag att dom är så lugna (även om det är full fart i lägenheten 2 ggr/dag när dom leker och jagar varandra för fullt) och väluppfostrade (inget klätter i gardinen, inget klösande på möbler och dom har fort lärt sig vart dom inte får vara). Sen är dom så charmiga med sitt lite naiva och klumpiga sätt (det har ju rykt en del blomkrukor tyvärr…)
Jag har helt klart förälskat mig i rasen :)
Min väninna ha en ragdoll och jag måste säga att jag aldrig träffat en lugnare katt, någonsin! Perfekta innekatten och gör verkligen inget väsen av sig. Ska vara med jämt och följer efter från rum till rum, men ligger på behörigt avstånd och iakttar mest. Trodde det var ett gosidjur första gången jag var där, haha! Lite skillnad från mina pratkvarnar :P
Om det är en kelig katt du vill ha som älskar att ligga i knät och vara med dig precis överallt så måste jag bara rekommendera en katergori 4-katt; Siames/oriental. Fenomenet "att sova i hög" är typiskt för just siameser och orientaler och säger en hel del tycker jag :) Fast jag är ju partisk ;)
Om det däremot är ragdollens utseende du tycker om kanske inte orientalen är något för dig.. Smal och gänglig med kort päls och stora öron, och helt underbart vacker om du frågar mig :)
Vill även tillägga att de ragdoll jag träffade hos uppfödare var jätte gosiga, men just min ragdoll hona tillhör nog den skaran som är gosig på sitt eget sätt (ingen knäkatt). fast jag ser nu att jag verkar inte vara ensam om att ha en ragdoll som inte är någon knäkatt haha
däremot är hon väldigt lojal, det är jag hon alltid väntar på, det är jag hon följer efter, det är jag som hon alltid vill ha uppmärksamhet från i familjen. Hon är fortfarande social mot de andra familjemedlemmar… men vissa har sin egen lilla favorit haha.
Jag har en Helig Birma också, de är ju väldigt lik ragdoll till utseendet. Han är ett charmtroll som är lika gosig mot alla! Favoriserar inte på samma sätt som min ragdoll. Han är också mer gosig och närgången. Så Birma kan jag också rekommendera.
Har hört att hankatter tenderar att vara gosigare? Vet inte om det är sant.
Jag har en blandis-katt sen innan och har sprecis skaffat en ragdoll-hane också.
Jag valde Ragdoll främst för temperamentet, de jag har träffat är lugna och ofta keliga. De är sällskapliga och gillar att vara med, precis som min blandistjej är :)
Jag tror inte du blir besviken om du skaffar en Ragdoll, men kontakta en uppfödare så får du säkert komma och titta och prata lite Ragdoll med denne innan du bestämmer dig.
Lycka till!
Tack så mycket för alla tips! Låter ungefär som om den katt jag har, fast han är väldigt busig och lite galen :-D
Min väninna har chinchillaperser, och dom är nästan som porslinskatter! Väldigt diskreta av sig och har nästan aldrig sett dom busa… Det är lite trist kan jag tycka.
Ja vi får se om det blir en birma eller ragdoll, bägge är ju otrolig vackra!
*Det blir som det ska*
Har du kikat på brittsikt långhår då? De finns i olika kulörer och är väldigt lugna.