Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 7552 ggr
_Charlie
0

Blåa ögon?

Är det enbart någon speciell ras/färg som kan få blåa ögon?

Julle-A
0

ragdoll och helig birma har ju blåa ögon, cornish rex har jag för mig också kan ha blåa ögon :)

_Charlie
0

#1 Tack! :) Är det bara de raserna som har blå ögon?

AgnetaB
0

Alla maskade katter har ju blåa ögon.

Neva Masquerad (syskonras till Sibirisk katt o den är maskad).

_Charlie
0

Jaha är det så det är! :) Så tex helvita katter med blå ögon finns inte?

_Charlie
0

Det finns ingen korthårig ras förutom CR som är maskade?

Jag är hemskans sugen på en blåögd katt någon gång i framtiden, därför jag börjar kika runt lite nu så jag kan vara säker när den dagen kommer. :)

Julle-A
0

Siameser har ju blåa ögon :)

Quincy
0

jo det finns helvita katter som är blåögda, men det finns en risk att de är döva då. Om du vill ha korthårig ras som är maskad så kan du ju kika på Siames. De har också blåa ögon.

_Charlie
1

Siameser är tyvärr inte min typ av ras. På bild kan jag tycka de är jättevackra, men som min egen kelbulle kan jag tyvärr inte se en siames.

Jag kom också över informationen att så mycket som ca 80% (?) av de vita blåögda katterna är döva, det visste jag inte.

Jag hittade däremot något intressant, Brittisk Korthår i färgen Colourpoint som var blåögda. Är det en ras/färg som alltid är blåögd?

De var himla söta, korthåriga men ändå fluffiga som bollar i ansiktet. :)

Är ordet colourpoint vad vi kallas maskade?

Julle-A
0

Jag har haft en döv helvit katt, hur underbar som helst verkligen, på tal om döva katter då :D

Julle-A
0

#8 Det är flera vita katter som blir döva, än katter som inte är vita. Turkisk Van, om jag inte minns fel, kan också vara blåögda.

_Charlie
0

#9 Aww där ser man! :) Jag tror dock, med 2 barn hemma och ett ganska livat hem, att för kattens bästa bör den nog ha en fungerande hörsel. ;)

Julle-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hahah ja då kanske det är bra ja ;). Här är en liten bild på honom om du är intresserad av att veta hur han såg ut :)

Jina
1

Är katten siamesmask (alltid tex siames, ragdoll, birma, förekommer på tex cornish rex, devon rex, perser, exotic, britt) har den blå ögon då det hör ihop med maskanlaget.

Vita katter eller de med höggradig vitfläck kan ha blå ögon. I extremt ovanliga fall kan mer färgade ha blå ögon.

Vita katter hörseltestas i seriös avel.

_Charlie
0

#12 Oj så vacker han var!

#13 Okej, tack så hemskt mycket för bra information. Ska absolut vidareforska raserna och färgerna.

Jag har just nu en långhårig svart/grå/spräcklig och en korthårig rödspräcklig kise. Förlåt för de fina färgtermerna då jag inte kan de korrekta. ;)

Har haft en gråspräcklig perser, en svart perser, och en typisk brunspräcklig korthårig huskatt tidigare.

En vit (med eller utan mask) skulle vara väldigt roligt i framtiden, och allra helst med blå ögon.

Nu hoppas jag att mina katter får leva många år till, och att det katastrofkonto jag startat där jag sparar 200 kr i månaden kan få växa sig stort utan att mina katter blir sjuka, då kan jag en dag i framtiden kanske ha råd med en kise som uppfyller de kriterierna. :)

Julle-A
0

#14 tack så mycket, saknar han obeskrivligt mycket min lilla prins!

Du får gärna lägga upp bilder på dina små fyrbenta vänner om du har lust;) Just nu har jag en sköldpaddsfärgad tös som vi tog in för inte så länge sedan. Mager som attan var hon när vi tog in henne, och skygg som bara den. Hon la sig frivilligt i mitt knä för första gången idag, och den känslan av att en katt med inget förtroende för någon, skaffar förtroende till just en själv, och vill vara där just jag är, det är rätt obeskrivligt det med.

Jag har haft katter hela mitt liv, katter och hundar, kan inte tänka mig ett liv utan djur, då är det minsann inte värt att leva.

Men självklart är det ju bra att du börjar spara, någonstans måste man ju börja, eller hur? inget fel med det, självklart älskar du dina nuvarande katter, men framtiden kommer ju att komma, så varför inte planera den?:D

_Charlie
1

#15 Vad underbart! Katter är helt otroliga djur, jag förstår att du måste känna dig varm med sådana framsteg!

Ja visst måste man planera framtiden, och mina är ju nu 14 och 15 år och har nått den kritiska åldern då man inte längre vet om vi har en månad eller 5 år kvar med varandra tyvärr. Just nu kan jag inte tänka mig ett liv utan just mina 2 juveler, vi har ju växt upp tillsammans. :)

Julle-A
0

Vilka söta katter du har! Och som du säger, man vet ju inte hur mycket tid man har kvar, därför ska man ta vara på varje sekund man får med sina små vänner :) Dem ser verkligen ut att trivas med varandra! underbar bild:)

_Charlie
0

Tack! Ja de är riktiga bundisar. De måste alltid vara tillsammans och göra allt tillsammans, hållt på så i alla år. :) Så jag är lite orolig över vad som kommer hända med den som blir kvar när en av dom försvinner.

[sakring]
0

Här har du en maskad britt med blå ögonGlad

http://www.qtcat.se/katt/s_tamtam.html

Julle-A
0

#18 Du får se till att ge den som blir kvar extra mycket uppmärksamhet så att den inte känner sig så ensam. Djur känner ju sorg med, så den katten som blir kvar, kommer behöva dig.

Har du kollat på snowshoe? dem har också blåa ögon :)

nottheonly
0

Min ena katt hade blåa ögon när hon var kattunge, men nu har hon jättegula ögon.. hur kommer det sig? någon som vet? Glad

Thaeri
4

#21, alla katter föds med blå ögon, men hos de allra flesta ändrar den sig sedan någonstans mellan 6 och 10 veckors ålder.

Så ser man en kattunge som inte är maskad och inte är helvit eller väldigt höggradig vitfläck och ögonen är blå kan man räkna med att den är för liten för att flytta från sin mamma.

fvanilla
0

#22 Just så är det. Det är likadant med som gott som med alla människor, särskilt i Europa/västvärlden; en stor majoritet av oss föds med blåa ögon, sen kan de ev. byta färg och skifta!

blondiie
0

#23 Vad menar du med väldig höggradig vitfläck? Så bondkatter kan inte få blå ögon?

Thaeri
0

#24, att de har vitfläck, men så mycket att katten är mer vit än färgad, ganska mycket mer vit än färgad till och med. Placeringen har jag för mig spelar roll också: ju mer vitt på huvudet ju större chans för blå ögon.

Det finns bondkatter med så mycket vitt, så visst kan de också ha blå ögon även i vuxen ålder. Kommer jag inte ihåg helt fel finns även helvitt naturligt bland bondkatter, däremot inte maskning.

nottheonly
0

#22 okej, tack för svaret! Jag kan ju nämna också att hon hade blåa ögon innan vi fick hem henne så ingen tror att vi tog henne för tidigt från sin mamma. Glad

annzoo
1

#26 men om katten hade blåa ögon vid köpet men i vuxen har gula så tror jag att du fick hem kattungarna lite tidigt. Blåa ögonen är försvunnen vid 10v (om katten inte är maskad, vit mm), de kan skifta från flera färger efter blåa ögonen tex min ena hona gick från blått, grönt och nu gulgröna… hon är fortfarande gulgröna vid 8månader, hennes syster gick från blått till brund och har fina nötbruna ögon nu

IceJossan
0

#16 Om du vill veta vad färgerna på dina katter heter så kan jag berätta att din röda katts färg heter just bara "röd". Solid (=inte mönstrad) röd, det ser du på att det inte är ljust alldeles vid nosen, mellan nos och mun samt på hakan. Hade det varit ljust där hade katten klassats som mönstrad. Den andra är bruntabby eller bruntigré, jag tror på bruntabby. Tigré är när katten är randig, och även svansen har många smala ränder, tabby när mönstret på kroppen är mer som krumelurer och svansen har då några få tjocka ränder.

IsabelleJ
0

Min ena katt har ragdoll i sig - blå ögon :)

Julle-A
0

#29 Sikken sötnos!:)

IsabelleJ
0

#30 Ja visst är han! :)
Han har fått ragdollens personlighet dessutom! Han är verkligen speciell på alla sätt haha :)

_Charlie
0

#28 Åh, tack! :) Men jag undrar lite över den röda, klassas han som inte mönstrad fastän hela hans kropp är mönstrad?

Thaeri
1

#32, alla katter har ett mönster, sen kan det liksom "målas över" och katten blir då solid. Det är bara det att den röda grundfärgen täcker dåligt, det blir mer som lasyr, så mönstret syns igenom, och man kallar det lite skämtsamt att katten har spökmönster.

Din katt är alltså genetiskt solid, och då spökmönster inte är någon officiell term utan bara ett ord för när man ser mönstret trots detta är han kort och gott röd Glad

IceJossan
0

#33 Shit vad enkelt förklarat, riktigt bra skrivet :)

_Charlie
0

Åh, men vad roligt, det visste jag inte!! :)

Min mörka kise då, hur vet man att han inte är "spökmönstrad"? :)

För jag tycker att den röda är väldigt mycket mer mönstrad än den mörka. :)

Thaeri
0

Har du någon bättre bild på den mörka? Från sidan helst, och i ett ljus där man verkligen ser färgen, istället för i motljus sådär så blir det lättare att peka ut mer exakt.

Sen är långhåriga katter mycket svårare att se mönstret på än korthåriga, det suddas liksom ut mer ju längre pälsen är, och han ser ut att ha alldeles för tydligt mönster på huvudet för att det ska röra sig om spökmönster.

Katter med svart som grundfärg brukar vara helsvarta, spökmönster brukar man se först om de är smoke (solid med vit hårbotten, heter silver på mönstrade katter) eller blå (blekt svart, motsvarigheten för den röda grundfärgen är crème).

_Charlie
0

Han var inte så medgörlig, att bli satt på en bänk och höra "stilla, stilla, stanna, kss kss kss, stanna, nej, sitt kvar" var inte poppis, men det gick till slut om än lite halvsur katt på bild. ;)

På denna tycker jag hans färger kommer fram bra, men jag tycker han är svart/grå i verkligheten men ser mycket brun ut på bilden.

IceJossan
0

Se bilden..

De på övre raden är solida, alltså inte mönstrade. De på undre raden har samma grundfärg som de på bilden över sig.

Man ser lättast på ansiktet om katten är mönstrad eller inte, genom att titta på partiet mellan nos och mun samt på hakan. Är de partierna ljusare, som hos de på undre raden (samt på din katt) så är katten mönstrad. Se skillnaden mot de på övre raden, de är inte ljusare där och alltså solida :)

_Charlie
0

Vilken bra bild, då förstår jag! :)

Men då tror jag inte att min röda är solid? Här är en bild där man ser hakan bättre.

IceJossan
0

#39 Hakan kan ha bleknat lite med åren - har du nån bild på när han var ung?

Om du tittar på bilderna jag la in och jämför med din kisse så har han inte det där ljusa mellan nos och mun som de på undre raden har.

_Charlie
0

#40 Nej det har du faktiskt rätt i, jag reagerade på hakan! Nu är ju kisen nästan 14 år, och när han var ung fanns inte digitalkameror i vårt hem. ;) Men jag ska kika i albumen och se om där finns något kort att jämföra hakan med.

Jina
0

Spökmönstrade röda brukar vara "creme" runt ögon och nos, inte det där vita som mönstrade har.