hon dricker ingenting
Hej :)
Nu är det så att jag har en liten honkatt som antagligen har varit hemlös sedan sin födsel. Vi tog in henne när vi hittade henne i vår trappuppgång pressad mot en vägg. Någon hade antagligen släppt in henne och trott att hon någon i huset ägde henne, men efter att ha frågat varenda granne, satt upp lappar, kollat efter lappar, kollat efter annonser på internet om folk som har tappat bort sina katter osv, hittade vi ingenting. Ingen lapp, ingen annons, ingen som var ute och letade efter henne, och ingen som hörde av sig. När vi tog in henne luktade hon dränkt av bensin och olja, och var även otroligt mager. Vi har bestämt oss för att behålla henne, och i veckan ska hon vaccineras och avmaskas, samt undersökas efter sjukdommar.
Hon äter som en häst, men lite åt gången då vi inte vet hur mycket mat hennes mage är van vid. Hon får bara blötfoder, MEN dricker gör hon inte alls. Det står rent vatten framme hela tiden, men hon dricker verkligen ingenting. Hon går dock på lådan bra, gör både nr 1 &2 dagligen, kissar gör hon flera gånger om dagen. För att få i henne vätska blandar jag i lite vatten i hennes mat, och ger henne även kattmjölk, men det är det enda sättet att få i henne vätska på, att blanda vätskan med mat. Hur ska jag få henne att dricka? jag är orolig över att hon kommer bli uttorkad :/
Du säger att du ger blötmat. Där har du ditt svar. ;)
Blötmat innehåller ju den vätskan katten behöver. Fast även om man utfodrar med blötmat ska man för säkerhets skull ha vatten framme.
Så jag behöver inte oroa mig? Jag vet att blötmat innehåller vätska, men visste inte att det innehåll all vätska en katt behöver 
Visst gör det det - blötmat innehåller runt 80% vatten. Ett bytesdjur som katten brukar ta innehåller runt 70-80% vatten. I andra ord innehåller blötmat allt en katt behöver; en massvis med vätska, kött, protein och fett. Katten har ju en dålig törstreflex, så därför är blötmat optimerat för att de den vätskan katten behöver.
Så nej, du behöver inte oroa dig. Mina katter dricker gott som aldrig när de äter helt blötmat. Men ha alltid vatten framme ändå ev. om katten skulle vilja dricka något.
Åh tack för ditt svar! Äntligen kan jag slappna av och inte oroa mig 

Det är ju jättebra att du blandar i extra vätska i maten eftersom hon inte dricker själv, då får hon inte bara all vätska hon behöver utan lite till, vilket bara är bra för urinvägarna :)
Men du kan ju testa att ställa en vattenskål nån annanstans, om du har den vid maten. Mina tre katter drack rätt dåligt ut skålen på matplatsen, men sen ställde jag fram en fin prydnadsskål med vatten och lite jox i på vardagsrumsbordet och den måste fyllas på dagligen nu när det är varmt, för den är tydligen mycket godare att dricka ur :P
#5 Jag har vattenskålen i ett annat rum, men som sagt, hon dricker inte ändå. Dock så är det alltid rent vatten i den ifall att hon skulle vilja ha.
Men ja, att blanda i vätska i maten går bra, så länge maten inte blir allt för vattnig. Huvudsaken är ju att hon får i sig i alla fall och inte blir uttorkad, men tack för tipset, det är ju faktiskt inte alla som vet att många katter föredrar att inte äta och dricka på samma plats :)

Vad serverar du vattnet i?Är det nytt eller "gammalt" vatten.Vissa katter vill dricka ur glas andra ur skålar och en del ur tillbringare.
Några av mina katter föredrar att dricka regnvattnet ute i rastgården andra vill dricka ur kranen.
Stolt ägare till tre La permer
#7 i en fin porslinsskål, och vattnet byts ut flera gånger om dagen, så det är alltid nytt och rent :)
Mina katter började dricka mer när dom fick en vattenfontän. Kanske något att testa? Vilket gott hjärta du har som valde att ta hand om den stackars katten. Hon har tur som hittades av just dig.
Kolla om hon vill dricka ur rinnande kran. Alt byt inte vatten för ofta. Vissa katter vill ha rumstemperererat vatten. Kattdjur i det vilda har alltid maten en bit från vattenhålet för att det döda djuret inte skförorena vattnet. Därför vill vissa katter oxå ha det så.
#9 Jo jag tänkte testa att köpa en vattenfontän, vet bara inte vilken modell jag ska köpa, några tips?:) Aw tack :') måste säga att jag är glad att just jag hittade henne med, människor gör ju alla möjliga hemska saker med djur, så det är skönt att veta att hon är i trygga händer:)
#10 Kranen är hon rädd för, och vattnet byts inte för ofta, utan några gånger om dagen, så att det alltid är rent, och som jag skrev innan har jag inte vattnet och maten på samma ställe :)
En frisk katt som inte äter torrmat dricker väldigt lite. Tyvärr dricker katter som får nästan uteslutande torrmat inte heller mycket. Jag passar två stora hankatter ibland och de äter så gott som uteslutande torrmat. Trots detta dricker de sammanlagt bara en dryg deciliter per dygn. När jag ser hur lite de dricker brukar jag ge dem betydligt mer blötmat än vad får annars.
#11 Det finns många olika: http://www.supercat.se/vattenfontaner/
Jag har Cat it vattenfontän 2l och Cat it vattenfontän Fresh & Clear 3l och är nöjd med båda.
Våra katter dricker, men inte gärna när vattnet är nytt trots att vi har vatten utan klor. Nu på sommaren dricker de hellre i fågelbadet på altanen som jag byter och gör rent ca var 10-e dag alt i dammen
Låt dagen idag bli din bästa hittills!