Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3281 ggr
[Jaazoo]
2

Vilket foder?

Efter att ha läst lite på katter i fokus så insåg jag att vi behövde ändra torrfoder Förvånad. Så vi ändrade från Friskies till Royal Canin (djursjukhuset rekommenderade).

Har en hona som äter Royal Canin Senior och två hanar som e överviktiga och äter Royal Canin Obesity. Men alla tre har gått upp x antal hg efter 2 månader.  Så vi ska ändra igen helst till ett spannmål och fisk fritt foder.

Har hittat ett som verkade intressant, Applaws Chicken Cat Food från zooplus.com

Innehåller:

dried chicken, dried potato, fresh chicken, poultry oil, poultry sauce, beet mash, dried whole egg, dried yeast, salmon oil, cranberry extract, yucca extract, citrus extract, rosemary oil extract

Någon som använt eller hört om fodret?

Har ni några förslag på andra märken?

Och vad använder ni för foder, blöt som torrt?

Hawknestgrove
0

Applaws är  ett toppenfoder. Verkligen bland eliten. OCh du kan även köpa det här i Sverige, från zoomarknad.se och även ferretplanet har väl det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Jaazoo]
0

TackGlad.

Hittar dock inte torrfodret. Om jag förstått det rätt så finns inte torrfodret i Sverige.

LaSadie
3

Satsa på blötmat! Fick ner min fetknopp en del med att först servera blötmat och torrisar sen

Thaeri
3

Blött rekommenderar jag Mjau och Bozita, de är från samma tillverkare och innehåller enbart svenskt kött Glad Plus att de är fria från spannmål, några sorter innehåller en liten liten mängd grönsaker, men det är allt.

Eller ja, Bozita har ett fibertillskott som kommer från havre, men det är väldigt lite och det finns ju en bra anledning till att ha i det.

Faktum är att jag rekommenderar att man enbart ger blötmat, det finns redan en massa trådar om det på forumet, men kort sagt är det enda sättet att få ner kolhydrathalten till vettiga proportioner (bör vara under 10 % i torrsubstans), då torrfoder använder stärkelse som klister liksom, och stärkelse och andra smältbara kolhydratr är en jättestor bov när det gäller fetma och även diabetes.

Även ett spannmålsfritt torrfoder innehåller relativt höga halter smältbara kolhydrater, de råkar bara komma från potatis eller sötpotatis eller liknande istället.

Sen vet man att en katt som enbart får blötmat får i sig tillräckligt med vätska, och inte som de flesta torrfoderkatter går runt kroniskt lätt uttorkade.

För lite vätska gör att skadliga ämnen som passerar njurarna blir mer koncentrerade, så det stressar dem, sen blir de även mer koncentrerade i urinblåsan så rusken för kristallbildning ökar, plus att blåsan inte spolas ur lika bra, vilket gör att de kristaller som bildas lättare stannar kvar. Även risken för urinvägsinfektioner ökar med för lite vätska.

Sen är ju kattens kropp anpassad för att ta upp vatten från maten på dess resa från mat till bajs, inte tvärtom tillsätta det, så risken för förstoppning minskar också med blötmat.

[Jaazoo]
0

Cassano (som katten heter) e otroligt kräsen, han älskar verkligen sitt torrfoder och slickar endast i sig såsen när blötmaten serveras, och han e envis som en åsna. Dem får blötmat 2 ggr per dag men kan öka det till 3-4, så får vi se vad som händer =)

[Jaazoo]
1

#4 Försöker variera katternas kost då dom tröttnar allt för snabbt. Mjau e ingen höjdare här hemma men däremot så uppskattas ett par av bozitas sorter. Men ska absolut börja med mer blötmat sakt men säkert och hoppas att lillfisen ger med sig.

Har även beställt hem 2 vattenfontäner så att förhoppningsvis så ökar vätskeintaget.

BARFmycat
5

Håller helt och hållet med #4, men instämmer med #1 om att Applaws Chicken är att bra foder, andra i samma klass är Carnia Lynx, Wild Cat Etosha och Porta 21 Sensible.

Katterna behöver inte äta massa olika sorters foder för olika åldrar och förutsättningar, det är bara ett säljknep ifrån fodertillverkarna och kfaktum är att just foder för överviktiga katter tror jag bidrar ännu mer till fetma, eftersom de brukar innehålla mycket spannmål och så tycks de ha missat att katter inte blir feta av fett, eftersom de använder det som sin främsta energikälla. Det är istället kolhydraterna och mao spannmålet man ska dra ner på.

Om katterna inte är så sugna på blötfoder, testa att dra ner på portionerna lite så att de är hungriga och har aptit när de får, och om de inte gillar en sort, testa en annan, lika med konsistenser. Oftast brukar de ju gilla bitar i sås mer om de är ovana vid att äta blötfoder.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Jaazoo]
2

#7 håller helt och hållet med. Katten som har störst behov av att gå ner, gick istället upp 4hg på drygt 1 månad med diet fodret, helt sjukt.

Carnia Lynx låter väldigt intressant, ska kolla närmare på det =)

Kommer att beställa hem en säck med Applaws och om inte det funkar så kommer jag att testa Carnia Lynx.

Ska även beställa hem lite olika blötmat i alla möjliga märken, smaker och konsistenser och hoppas att han hittar några favoriter. När det kommer till dom andra två så finns det inget stopp, allt åker in Tungan ute

Tack så mycket för hjälpen #1 #3 #4 och #7

Hawknestgrove
0

Jaazzo, ett litet tips.. Beställ inte jättepåse, utan ta minsta möjliga. det kanske till och med finns folk här inne, som utfodrar med applaws, som du kan få köpa lite prov av? eller som sagt, blanda lite olika för bestälelr du för 70 euro, så kostar frakten bara en euro.

[Jaazoo]
2

#9 Har skickat iväg en stor beställning med allt man kan tänka sig så frakten blev så gott som gratis, chockerande nog =)

Tänkte först ta 7,5 kg säck men ändrade till en 2 kg påse som test. Om det går som det ska så beställer jag hem säckar =)

Hawknestgrove
1

smart så gjorde jag med. hittade tt foder, som Mee gillade till slut…. Josera. Fiskfritt. OCh det är poppis. Ok spannmål i det, men jag måste föst och främst se till att allal gillar det och att det är fiskfritt

EddaM
2

Blötfodret kan du mosa o se om de äter den bättre o inte bara slickar upp såsen. Mina äter bara dyr blötfoder (RC) och det billigare Pussi Marinades. Har verkligen testat det mesta men de vill bara ha dessa. Och det blir dyrt med 5katter som vill ha små påsar. Men vad gör man inte för dem. Sedan får de torrfoder med.

Tror att dina kanske har gått upp lite pga att det fodret du har köpt har högre smaklighet än Friskies. I början när de får bättre foder äter de mer för det är så gott.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Hawknestgrove
0

Mina måste man också mosa blötfodret till annars så slickar de bara i sig såsen och låter resten vara. MAn kan t om tillsätta lite extra vatten så  det blir en riktig sås av det hela

BARFmycat
0

Lycka till, hoppas något faller katterna i smaken!
Blötfoder jag rekommenderar är Mjau, Bozita och Husse. Sedan kan enstaka burkar med Sheba och Gourmet Gold vara både spannmåls och fiskfria, men man får läsa noga på förpackningen för varje smak.

[Jaazoo]
0

Tack  =)

Testade Sheba kycklingbröst på burk igen men endast såsen åkte ner på Cassano, idag testade jag pussi marinerade kycklingbitar (tror jag det va) på påse. Mosade det, han satt länge men åt inte köttet utan slickade i sig vätskan, ikväll blir det, Gourmet pearl kyckling i sås, håller tummarna. På måndag kan jag åka till en djuraffär så då blir det och plocka på sig Bozita och så hoppas jag att dom har några sorter av applaws annars blir det o beställa från animail =)

Men det måste ju finnas några enstaka han gillar ;) Jakten fortsätter =)

Hawknestgrove
0

men mosa bitarna i såsen…..

[Jaazoo]
0

Det gjorde jag, ända skillnaden va att han fick sitta ett tag för att få smaken av maten, va lite svårt att mosa det till pure så det blev halvt om halvt Tungan ute

Envisare än en åsna :)

BARFmycat
0

Låter ändå som att du vann lite på att göra så, om jag var du skulle jag ha det som rutin att alltid mosa. Att katterna om ens bara slickar på maten så är i alla fall det positivare än att de bara går därifrån.

Hawknestgrove
0

Jag mosar alltid. Har du en sån där stavmixer, så är det ju väldigt lätt, men jag kör med en gaffel. Funkar bra det med.

[Jaazoo]
0

#18 Serverade Gourmet perl kycklingfile i sås. Han gick fram nosade och gick. Första och sista gången jag testade den.

#19 Jag använder gaffel jag med, blir dock lite stressad när man har katter i hälarna, som sträcker sig efter maten och jamar. Varje dag beter dom sig som om dom aldrig får mat Tungan ute

BARFmycat
0

Om du ska resonera så kommer du ju aldrig hitta något som katterna kan ätaFlört

"Tålamod är en fiskares bästa vän" sa Lotta på Bråkmakargatans pappa, men det är även kattägarens! Man får inte ge upp bara för att det inte går första gången!Tungan ute

[Jaazoo]
0

# 20 Näe verkligen inte, jag tycker att det e ganska roligt och testa alla sorters tänkbara blötfoder, och se vilka som gå hem och vilka som åker "ut"Tungan ute. 2 av dem verkar verkligen uppskatta alla smakprover i alla former =) Sen e det roligt och se om dom hittar några nya favoriter. Så jag klagar inte Skrattande, men klart det hade varit roligt ifall lillgrisen också uppskattat blötmaten. Men förr eller senare så kommer han.

Hawknestgrove
1

Ja, här hemma har vi hittat ett blötfoder, som faktiskt alla även Mee äter. Finns inte i Sverige. Catessy heter det och köps via zooplus.com Ok, det inehåller spannmål och det lustiga är, att vår kassörs utegående katter ratade den maten. Men hos mina går den ner, så jag varvar den med Bozita. ett lågprisfoder, faktiskt.

MouIIyo
0

Använder Katty och Four Friends. Blötfoder brukar jag ha Whiskas.

Jourhemmet
3

Både Katty och Four friends innehåller mycket spannmål som inte är bra för katten. Katty innehåller hela 35% Förvånad kolhydrater. Och Whiskas innehåller konstigt nog salt som gör att det bildas urinsten.

MouIIyo
0

Vad ska man ge katten som är ett bättre alternativ?

Jourhemmet
1

En katt är köttätare. Titta på innehållsdeklartionen. Animaliskt protein ska stå först, tex kyckling. Gärna på andra tredje plats också. Så lite spannmål som möjligt, helst inget alls. Eukanuba är bra mat tex.

Annars är blötmat ett strålande alternativ.

MouIIyo
0

Har sett att många tipsar om Mjau. Är de bra?

Thaeri
1

#28, Mjaus blötfoder är bland det bästa man kan ge, deras torrfoder är däremot mycket sämre.

MouIIyo
0

Får ta och köpa hem en burk. Hur ser doseringen ut?

LaSadie
0

jag brukar ta hela tetran till de katter som äter blötmat. Kan påpeka att jag har tre stycken blötmatskatter

Jourhemmet
0

Fri tillgång. Blötmat gör inte katten tjock.

Thaeri
0

#30, fri tillgång brukar fundera, annars finns en formel här: http://www.kattstatus.se/sida97.html

Var bara försiktig när du introducerar blötmaten, om man har en katt som äter enbart torrfoder bör det ta 2 månader minst från det till att man är över på enbart blötmat.

Detta för att undvika magknas, sammansättningen är såpass olika att kattens mage behöver tid att ställa om sig.

Jourhemmet
0

Sedan så köper jag aldrig burkarna, som innehåller konserveringsmedel + att mina katter inte gillar den maten. Utan jag köper endast tetrorna, dom är lätta att återförsluta också.

BARFmycat
1

Enormt faktafel, för mycket intag av kalorier i förhållande till för låg förbrukning av kalorier gör alltid katten tjock, oavsett om kaloriintaget förses av torrfoder, blötmat eller BARF. Fri tillgång fungerar inte för alla katter.

Jourhemmet
0

#35 Det fungera utmärkt här hemma med mina egna och alla jourkatter. Alla har fri tillgång på både blöt/torrfoder och är fina i hullet.

MouIIyo
0

Jag vet inte om jag kan ha fri tillgång. Min katt är oerhört matglad. Mjukmat säger "slurp".

MrsCecilia
0

#36 men hur gör ni när ni jobbar med blötmaten? för ställer jag fram blötmat så äts den upp inom en timme och då är de ju utan resten av dan.

MonicaLagerquist
0

#36 Mina katter får mat tre gånger per dag.Äter de upp allt på en gång vilket de inte kan/gör eftersom att jag lägger upp massor så får de vara utan tills jag ger dem mat nästa gång.Det behöver inte äta oavbrutet.Dessutom så sover mina katter oftast när vi är borta.

Vad du kan göra är ju att ge kattenra mat en timme innan du går hemmifrån och sen en ny portion just när du går.

Stolt ägare till tre La permer

MouIIyo
0

Skapade samma tråd i olika forum.

Nu fick jag veta att man inte ska sluta med torrfoder helt och bara köra med mjukfoder. Dessutom att man intge ska köpa något som innehåller fisk.

Thaeri
2

Varför ska man inte sluta med torrfoder helt?

För tänernas skull? Torrfoder är ungefär lika effektivt som att tugga på knäckebröd för det, så om det var argumentet kan du strunta i det totalt. Ska man ge något ätbart som ger tänderna motion så är det råa köttiga ben som gäller, och för att hålla dem rena är det tandborstning.

Är det för att katten ska kunna äta när den vill är det också bull, en vildkatt får allt se till att fånga sig något när den blir hungrig, och ibland misslyckas jkten och då får den vänta tills den får tag i något. Helt fri tillgång har bara funnits i några få decennier, det är torrofdertillverkarna som skapat myten om hur nödvändigt det är.

Hawknestgrove
2

ja där kan vi bara gå till oss själv. Inte 17 har vi fri tillgång till mat hela tiden? OCh de personer som äter konstant, hur ser de ut? Itne för att det är nån bra liknelse, men ingen mår väl dåligt av att matskålen är tom några timmar…

MouIIyo
0

Ett kylskåp är ju tillgång till mat.

Men katter småäter väl mer? Iaf v ad jag har märkt på min katt.

Jourhemmet
1

Finns väl många människor som äter konstant Flört Nu är det ju så att katter har en väldigt kort tarm och behöver därför äta ofta. Och eftersom vi människors matsmältningssystem är flera meter så går det inte att jämföra katters mage med våran.

BARFmycat
2

Skulle mina katter ha fri tillgång på blötfoder skulle de nog avlida i fetma eller diabetes inom kort. Bara för att man bara haft upplevelser med katter som tål det bra är det defenitivt ingen garanti för att ALLA katter tål det.

Det är även en myt att katter måste äta ofta för att de har kort tarm och snabb ämnesomsättning, det måste de inte alls. Ett inarbetat argument från torrfodersindustrin i önskat att inplantera i alla konsumenters huvuden att fri tillgång på deras high premium torrfoder är enda lösningen på problemet.