Katten bajsar utanför varje dag!
Hejsan, jag har en kastrerad hankatt (simon) på nästan 1 år.
Han är en innekatt och har haft honom enda sen han föddes då hans mamma var en hittekatt. (Har enbart simon kvar)
Han är vaccinerad för inte så länge sedan.
Simon bajsade inte utanför innan men när han blev 3-4 månader så har han gjort det varenda dag flera gånger om dagen.
Jag har bytt Kattsand flera flera gånger och har testat alla möjliga kattfoder, just nu får han eukanuba kattfoder för kastrerade innekatter som rekommenderades av vetrinären.
Jag har två kattlådor också, ena kattlådan innehåller everclean Kattsand och den andra innehåller fresh and clean Kattsand.
Han använder båda kattlådorna men han kissar bara, han bajsar utanför alltid, antingen nästan bredvid kattlådorna eller ute i hallen..
Hjälp mig, vad och hur ska jag göra?
Jag vill ju inte göra mig av med katten jag vill hjälpa honom, men det tar på psyket att behöva torka upp kattbajs 2-3 gånger om dagen..
Kan notera att hans avföring antingen är normal, lös eller hård..
Kan han ha mask i magen som orsakar detta? För att han rymde för ett tag sedan och var borta i ett dygn, har hört att dom kan få mask i magen hemma också med tanke på allt skit man för in sig med skorna..
Är tacksam för svar och information.
Mvh Simon och hans matte.
Hur gör du när du byter foder och hur länge har du låtit det gå mellan bytena?
Kattmagar är väldigt känsliga så foderbyten bör man inte göra allt för ofta.. och då blanda ut de gamla och nya fodret under övergångsperioden. Att byta tvärt kan resultera i ostabil mage.
Det kan kanske även vara så att du helt enkelt haft fööör brottom med att testa fodren och trott att det inte fungerat när det i själva verket handlar om att magen inte vant sig än.
Mina katter skiter bara 1 gång per dag för övrigt. :P Vet inte om upp till 3 gånger kanske är lite mkt.
Jag ger Simon mat 3 gånger om dagen, 37g på en hel dag, när jag bytte foder så gav jag honom det gammla 2 gånder och det nya 1 gång om dagen till början med. Tänkte inte på att blanda det hehe dumma mig.
Men i alla fall, han har alltit bajsat 3 varje dag och jag vet inte vad det beror på, har hört att katter ska bajsa 1 gång om dagen.
Och sen så verkar Simon vara hungrig hela tiden fast han precis ätit.. Springer ut i köket så fort jag ska ut och göra något och skriker efter mat.
Jag har nog bytt kattmat var andre månad, har testat 5 olika kattfoder, eukanuba kattfoder är mitt 5e försök, har använt det i 2 månader nu.
Ger Simon även Dogman B-vitaminer för katt 1 tablett varje dag vet inte om det har någon betydelse men vill bara dela så mycket information som möjligt så att man kanske hittar vad felet ligger.
Skippa kastratmat för det första, endast försäljningsknep. Köp Eukanuba vanligt vuxenfoder och ge honom fir tillgång. Kan även rekommendera dig att ge honom blötmat för att minska risken för urinsten som är väldigt vanligt bland ffa kastrerade hanar. Katter har överlag dålig törstkänsla och behöver hjälp från oss att få i sig tillräckligt med vätska. Blötmat är jättebra mat.
Han kan ha ont och därför sätta sig bredvid. Smärtan kan faktiskt komma från urinvägarna men ändå visa sig med att han endast bajsar utanför. Har du observerat hans kisserier?
Har du huv på lådorna? Sätter han sig på den med kristaller?
Lägg bajset i lådorna när du tar upp dom och täck över dom lite.
Hoppas det löser sig snart !
/Fridaybrew
Har du testat byta Kattsand och köpa större låda? Vet en bekant som hade en katt som bajsa utanför men kissa i lådan, efter sandbyte till en mycket finkornig sand och byte av låda gjorde sen katten alla sina behov i lådan.

Kan det vara något slags protestbeteende? Över att du är borta mycket om dagarna, att han inte har nån att leka med, inte får tillräckligt med mat, osv?
Hände det något särskilt när han blev 3-4 månader? När flyttade mamman?
Det var många frågor, jag ska försöka svara på alla!
#4 - Tack för informationen angående maten, det ska jag göra.
Han kissar i båda lådorna och det verkar inte som att han har ont när han kissar.
Först hade jag en låda med tak, men jag tog av taket då jag trodde att det var problemet. Men när det inte hjälpte så köpte jag två större kattlådor utan bättre resultat.
#6- Jag har testat att byta sand flera gånger, just nu använder jag en dyrare sand "everclean kattsand" i ena lådan och i den andre använder jag "fresh and clean"
Men det spelar ingen roll vilken Kattsand jag använder, han kissar alltid i vilken sand som helst men han vägrar att bajsa i det.
#7- Jag bor med min sambo, jag jobbar från 07:00 till 16:00 och min sambo jobbar från 23:00 - 06:00 så det är alltid någon av oss hemma.
Jag leker med honom varje dag, jag ger honom 37g utav eukanuba kattfoder för kastrerade katter.
Jag vägde honom idag och det visar att han väger 4kg jag vet inte om det är för mycket eller för lite för en hankatt på nästan 1 år.
#8- Efter många om och men så hittade jag min gammla kallender men bra information. En god vän tog hand om mamman när Simon var 13 veckor gammal. Men Då var han rumsren, men nu ser jag att det hela började när vi flyttade till en annan lägenhet, då var katten 4 månader gammal.
Kan det ha något med flytten att göra? Vi flyttade dock inte så långt, bara ungefär 200 meter ifrån den gammla lägenheten.
Vi hade också ställt in alla möbler först innan vi tog med katten till den nya lägenheten, var bara ett par kartonger vi tog i efterhand.
Köp honom en kattkompis 
En del katter är bara så att de vägrar bajsa på låda. Min änglakatt var sådan ända sen jag fick hem henne vid 12 veckor. Hon kissade alltid på lådan men bajsade precis utanför eller i duschutrymmet. Jag testade allt i ca 3 år innan jag insåg att ville jag ha henne kvar så var det bara att acceptera att hon var så. För mig som är hemma hela dagarna så var det aldrig några problem att plocka heller, jag ansåg att hon var värd det extra jobbet
Nu är det 2 veckor sen hon fick somna in vid 7,5 års ålder pga sjukdom men jag tittar fortfarande efter kottarna varje morgon när jag går in på toan… Kan ibland komma på mig med att sakna små kluttar i badrummet
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Prova en låda med bara tidningpapper i och se om det hjälper. En del katter väljer det att bajsa på för då blir det helt rent efter dem gjort sitt behov. Då du endast tar bort i de andra lådorna så ligger lukten kvar i sanden. Men tidningsbladet slängs direkt och det blir rent så att säga när du lägger i ny tidning ingen. Värt ett försök?
Var bajsar han? Är det på flera platser eller på samma ställe? Vid lådan eller nån annanstans?
Sen kan faktiskt magen vara ett problem. Om han alltid är olika i magen är det något som stör tarmarna. Och kan vara orsaken till att han sätter sig utanför.
Fri tillgång är inte alltid det bästa. Se vad din katt är för typ och ge mat utifrån det. Det finns katter som inte har någon botten och så finns det dem som kan reglera intaget utan att vräka i sig. Men blötmat är att föredra framför torrt, gärna lite extra vätska på så du är säker på att han få i sig ordentligt. 
En av mina älskade katter bajsade också utanför lådan(nästan alltid under min säng) och jag satt dit extra lådor, skrubbade rent ordentligt och gjorde rent lådorna så ofta som möjligt och till slut så började hon bajsa på lådan efter att ha bajsat utanför ganska länge!! jag tror även mycket berodde på min andra katt som inte lät henne vara ifred när hon skulle göra sina behov men nu låter hon henne vara så nu gör hon nr 2 på lådan som hon ska
min katt är väldigt renlig av sig så när hon tyckte lådan var skitig så satt hon sig helt enkelt någon annanstans och gjorde sina behov. Men hon kissade alltid på lådan - vilket jag tror var för att sanden suger ju upp kisset, och golvet inte gör det 
Hej!
Nu har jag försökt allting, jag har avmaskat och provat att använda enbart tidningspapper i ena kattlådan. Det fungerar inte.
Och jag har till och med försökt att skaffa en kattkompis till honom men utan resultat (kommer inte ihåg vems ide det var men)
Nu har det gått för långt och vi orkar inte mer, det luktar bajs i hela lägenheten nu och vetrenären förstår inte varför han håller på att bajsa överallt..
Den enda lösningen som skulle vara det bästa för oss alla (vi som bor här och katten) är att han kommer till ett nytt hem, te.x ute på landet där han kan vara ute varje dag och göra sina behov där ute istället.
Jag hade själv gjort det men tyvärr bor vi mitt ute i stan och det kör bilar runt varenda hörn och han är ingen van ute katt och vi kan ju inte flytta till landet bara för att han bajsar inomhus..
Så jag ber någon där ute, finns det någon som kan ta emot honom?
Det svider i hjärtat att behöva göra det här men vi klarar inte av det och det är synd om honom!! Hjälp oss snälla!
Lider med er. Kanske kan ni höra er för i bekantskapskretsen. Finns det någon som känner ngn som är ansvarsfulla, som kan ha honom som utekatt, på landet. Jag tror att det vore det bästa. Kanske kan ni betala fodret för honom om han bara får ett gott hem.
Dom jag känner bor bara inne i stan eller så har dom redan katt och vill inte ha fler..
Jag har ringt runt överallt till dom jag känner men det finns ingen som kan ta emot honom..
Ring till stall och bondgårdar, mot att ni eventuellt står som ägare och betalar veterinär och foder, det borde göra det lättare för ngn.
#14 Frågade tidigare vart han bajsar när han väl gör det utanför? Är det vid ytterdörren eller nån annstans i hallen? Du skriver att hans mage antingen är normal, hård eller lös. Det kan vara det som spökar. Jag skulle om jag var du börja med att ge kissen Intestinal (köps hos veterinären) både mjukt och hårt. Och ge detta tills magen är i form igen. Hans mage kan vara i obalans av allt foderbyten, samt att han kanske inte tål något i fodren så han har ont i magen. Sen fasa över på det du vill ge honom. Ibland kan spannmål spöka så magen inte blir bra. Försök då ge foder som innehåller mindre mängd eller inge alls. Om han bajsar 3 gånger per dag får han fel mat. Ju bättre foder destå färre gånger bajsar dem per dag. En gång om dagen brukar vara det som är vanligast.
Har veterinären tagit några tester? Gardia? Kissen har kanske ont någonstans?
Hur tvättar ni stället han varit på? Kan ni flytta lådorna, byta ut dem? Ibland kan det faktiskt vara så att katter förknippar lådan med smärta, kan ha varit lös eller hård i magen vid något tillfälle och att det gjort ont och ratar lådan på grund av detta. Många katter är väldigt noga med var lådan är placerad också.
Du skriver att du provat allt, har du ringt Susanne Hellman Holmström? Kattbeteendevetare. Hon är duktig och kan säkert ge dig bra tips på vad du kan göra. Så kissen kan bli kvar hos er.
Om det trots detta inte fungerar och du väljer att omplacera kissen måste du ge det tid. För ett nytt hem dyker inte upp så lätt. Har du kunnat stå ut med hans felbajsande tills nu kan du göra det till rätt hem dyker upp också.