Vilken sele?
Hej,
Jag ska om några veckor få hem en katt som jag har tänkt gå ut med i sele ibland. Men nu undrar jag lite vilken sele ni tycker fungerar bäst och är i bra material förstås?
Sen undrar jag också hur ni vet vilken storlek dem ska ha? Det är ju oftast enklare med en und som man kan ta in i djurrafärren och kan testa dock tror jag inte man tar med sig katten.
Jag har kört halsband på alla mina katter. Har funkat bäst.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Men om de skulle vilja så kan de väl ta sig ur halsband? jag menar eftersom de kan ta sig igenom de mesta
Halsband ska du absolut INTE ha det är inte en hund, ha en ordenlig sele, speciellt om du inte vill riskera att katten far illa eller lyckas rymma.
/Fridaybrew
Jo men det är de jag tänker också
När jag går ut med mina katter i sele har jag alltid halsband på med ägar uppgifter ifall dem skulle lyckas rymma, sen har jag sele och koppel på dem. Men jag kan tyvärr inte rekommendera dem selena jag har, då dem har lyckats komma ur dem. Vet inte vad dem heter, men man tar på det genom frambenen och bakom frambenen. Kan säga att jag tycker själv det varit svårt med storlekarna och jag har köpt för små en gång och en sele som gick runt halsen och bakom frambenen som dem absolut inte skulle komma loss ur och det runt halsen skulle inte alls strypa till eller så. Testade det en gång men det drogs åt lite grann bara dem gick lite, så det slängde jag. Men det finns nog fler här inne som vet bra selar :).
Jag skulle inte rekommendera halsband, det är alldeles för lätt för katterna att rymma! Jag har en tjejkompis som hade sin katt i halsband bara för att kunna ha med henne ut på balkongen. Katten kom självklart loss och slank över till grannens balkong där det inte gick att nå henne. Detta var för övrigt på sjunde våningen.. Som tur var så slutade det bra men som sagt, halsband är inte så safe! Huamig! :P
Ett smalt hundhalsband med spänne kan de inte ta sig ur. Två fingrar mellan halsband och katthals när man spänner. Får inte vara resår på. Man ska varken lämna en hund eller katt i bara halsband. Men frågan var när man är ute och går. Alla katter jag har haft har gått bättre i halsband. Selens tyngd på ryggen gör att de kryper.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag tog med min katt till djuraffären när jag skulle köpa sele för ett par månader sedan. :) Så hjälpte hon som jobbar där att prova ut en åt oss :D
(Bor knappt 100 meter ifrån den dock och känner hon som äger stället men.. Tror nog att de flesta djuraffärer i alla fall tillåter att man tar med sig katten in =))
#7 De kryper inledningsvis innan de vant sig, låt selen sitta på inne ett par gånger innan du ger dig ut. Det är inte tyngden av selen som gör att de kryper om den inte är gjord av bly men det tvivlar jag på. Det är troligen mer att katten får signaler om att det är trångt och den rör sig precis som den gör när de är under soffan och trångt, typ. Dock vänjer sig katten med selen relativt snabbt speciellt om den får använda den i sin trygga hemmamiljö innan. Dock lämna inte katten ensam under invänjningsperioden då selen gör att katten kan fastna i saker den vanligtvis inte fastnar i, så detta moment görs under uppsikt helt enkelt.
De kattungar vi säljer får med en kattungesele, som de är vana med redan från tidig ålder, dock är den liten och de växer ur den snabbt men det gör att de är vana med sele och är accepterande och helt naturliga med selen när de blir äldre och har vant sig ännu mer.
/Fridaybrew
hmm okej, ja min katt kommer vara van vid sele när jag får hem henne. Jag kan ju alltid höra i djuraffärn ifall de har några tips på storlek eller så.
Kanske kan jag ta med henne in men dock kan det ju bli väldigt stressig med en ny miljö och alla nya lukter.
Du kommer nog ändå inte kunna gå ut med henne de första veckorna :) Och du bör nog inte göra det heller.. tillräckligt mkt nytt att ha bytt hem.. så sele kanske inte är nödvändig på en gång.
Jag såg det som bra träning att ta med min katt till djuraffären. (Gjorde det ju såklart inte på en gång utan några veckor senare). Dom kommer ju ändå behöva åka till veterinär och bilresor och allt möjligt :P
Nä hade inte tänk ta ut henne i början nu heller. Får väl se när det blir aktuellt :)
Köpte min sele på djuraffären.
Jag köpte en vanlig H-sele på Maxi eller något, egentligen till kaninen. Men kaninen var för smal. När min katt blivit tillräckligt stor så får hon ha den (hon är bara 3veckor nu) :) Dock ska jag köpa en ny, på djuraffär, då när vi testade selen på kaninen så funkade de tills hon ryckte till, då släppte spännet! :I
15# Ser ut som någon sorts Puppialiknande? :) (Deras selar är för övrigt varmt rekommenderade på många ställen, men kostar lite mer än vanliga standrad)
Måste berömma din kattpojk också. Så JÄKLA SÖT :D
#16 Tror bara detta kostade ca 149 kr eller något sånt :) riktigt bra utan skav! Han hälsar och tackar så mycket ;)