Matkostnad
Jag har inte riktigt reflekterat över vad maten till katterna kostat förut, men nu när jag räknade lite förstår jag var mina pengar hamnar. I kattmaten. Jag spenderar alltså nästan 1000 kr i månaden på Mjau tetror. Det går åt ca 3 förpackningar om dygnet till 2 katter.
För det första undrar jag om det är en normal åtgång, äter de för mycket? De kan ju inte gå hungriga, och det gör dom om jag tar bort en tetra.
För det andra undrar jag hur jag sänker denna kostnaden, för den funkar inte.

- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Jag skulle byta till Mjau 635 grams burkarna Då skulle matkostnaderna minska betydligt.
Om de äter för mycket är de feta.Är de det?Om inte äter de lagom mycket.Det går inte att säga att en katt ska äta si eller så mycket alla ärolika.
Stolt ägare till tre La permer
#1 ÄR det alltså samma sak, burkarna och tetrorna? Jag har inte vågat köpa dom eftersom alla lovordar just tetrorna.. Men är det så så är det ju absolut ett bättre alternativ då det kanske ist skulle gå åt 1,5 burkar.
Dom är absolut inte feta, den ena är jättemager medans den andra är väl normal till mager.
Mina äter inte burkmaten.
Det beror ju helt enkelt på vikten/hur stora de är, aktivitetsnivån osv.
Mjau på burk är bra. ICA's och Pussi's på burk är okej. Blötmat är generellt mycket bättre än torrfoder då den innehåller ju all den dära ovärdeliga vattnet + att det är mindre spannmål osv. i det.
Mina katter äter ungefär (om de endast äter blötmat den dagen) runt 3-3,5 påsar ICA's blötmat i sås (då damen är SÅ kräsen, + att mina blir dåliga utav Bozita och Mjau, tyvärr). Det kostar mig runt 400kr i månaden. Ena är på runt 5kg, och den andre på runt 3kg.
Hur stora är dina katter?
Är en av den mager kanske du bör ge den ett tillägg så att den får i sig mer bra fett.. synd att du inte ger dem bozita tetror då man kan hitta väldigt bra priser både i och utanför sverige..
#3 3,6 kg och normal till möjligtvis lite tunn i kroppen, och 3,3 kg och extremt mager (ska utredas). Aktivitetsnivån är nästintill noll, förutom något litet bråk eller bus ibland är de soffpotatisar som bara myser, sover och äter. ;)
#5 Varför är det synd att jag inte ger dom Bozita? Mjau tetra och Bozita tetra verkar ju lovordas båda som det bästa blötfodret man kan ge sina katter? De har dessutom samma pris som Mjaus tetror.
Jag tror de tycker synd för att Bozita-tetror kan du få riktigt billigt särskilt utomlands, b.la via Zooplus.com. Ibland till extremt billiga priser när det är erbjudande! Man blir lite avis och önskar ibland att mina katter kunde äta Bozita/Mjau med.
#6 på djuraffärerna får man 10% på bozitatetror om man köper tex en karta, hemfoder.se brukar ha bra priser (nu 8.90kr/tetra vissa smaker just nu, annars 166kr/karta), animail, zooplus.com har ju också bra priser på bozitatetror…
Ahaa, det var så du menade, jag trodde du menade att bozita var ett bättre foder. :)
Jag upptäckte idag att Willys tar 8,90 kr per mjau tetra, i längden gör ju 1,10 kr per tetra en hel del.
Däremot försökte jag hitta ett torrfoder att "dryga ut" blötmaten med (har tänkt prova Porta 21 men kan inte beställa förrän nästa vecka) och efter en rejäl genomgång av alla torrfoder i affären fick jag till slut välja en 750 grams påse Perfect Fit Active för snordyra 53 kr.