När föder min katt?
Hej!
Min katt är dräktig, hon är en vanlig bondkatt som får lov att gå ute som hon vill. Och vi har inte märkt av att hon löpt men nu är hon dräktig. För vi kan känna och se fostrerrörelser sedan ca 1 vecka tillbaka, kan ha varit längre då jag har bott hos min pappa 1 vecka så det kan ha varit två veckor eller till och med tre om det ibörjan bara är som ett litet brus i magen. Hon är väldigt tam och kärvänlig. Det har hon alltid varit och vi har alltid velat ha en kull på denna lilla pärla. Hon har gått upp mellan 700-1000 gram. Men hon har blivit smalare i kroppen allt förutom magen som bara växer och är hård som en golfboll. Man kan tydligt känna exakt hur ungarna ligger i magen. Men hon har inte gjort sig någon ansträngning att hitta en födsloplats. Har gjort en låda men där är hon inte. Hon ligger raklång i soffan och i fotöljer. Kanske hon har lite ont för när hon ska gå någonstans så lägger hon sig försiktigt ner på magen och vilar en stund innan hon fortsätter dit hon skulle. Så har det varit i kanske 3 dagar.
Då jag inte haft några kattungar tidigare undrar jag om det är någon som vet hur länge hon har kvar på ett ungefär. Har läst på i massor av böcker om allting men det är svårt att veta när dem ska komma. Har iallafall gjort iordning en påse med förlossningssaker så man är förbrädd. Har sommarlov nu så är hemma hela dagarna nu med henne. Så att hon inte ska vara ensam om hon ska föda. Hon har haft svullna och röda bröst i flera veckor. Kommer inte ihåg när hon fick det men det är nog en, två månader sedan.
Hoppas någon erfaren människa kan hjälpa mig :)
/Olivia
Jag måste tyvärr hålla med ovan - detta kan sägas för -alla- katter, men betyder inte att man måste ta kull på sin katt för det, särskilt när det redan finns ett överskott.
Plus, är både mamma- och pappa katt testade för blodgruppering, könssjukdomar (t.ex katt-AIDS och leukemi), vad är HCM-graden (dödlig sjukdom!), finns det epilepsi, foderallergier etc. i släkten? Hur är pappans temperament? Många märker att kattungar oftast ärver sin pappas temperament. Det är så mycket att tänka på innan man blir uppfödare.
Jag säger detta så snällt som möjligt innan de mer arga människorna ruser in och inte har lika mycket tålamod med icke-seriös avel (oftast katthemsfolk/hittekattspersoner, vilket man förstår!)
Men om du behöver tips, så brukar mamman oftast bli mer orolig, börja bädda, söka närhet etc. när det börjar närma sig.
Släpp inte ut mamma katt tills kattungarna är 12 veckor plus hon är kastrerad. Se till att vaccinera och ID-chippa kattungarna innan leverans - det vore ett plus om de blev kastrerade innan de säljs med så det inte riskeras att de också spär på överskottet. Det finns veterinärer villiga att kastrera katter så unga.
Det är ju inte Olivias handlande som resulterat i att en huskatt är dräktig med en hane de inte har en aning om, utan Olivias föräldrar.
Jag tycker det är jättebra att Olivia verkar vara väldigt mån om sin katt, har läst på mycket om förlossning och kattungar, och har skaffat fram nödvändigheter som kan behövas. Också att hon ber om råd av erfarna här på forumet.
Det vore ju bra om Olivia kunde få information av erfarna om varför katten bör kastreras så snart ungarna slutat dia, så att hon förhoppningsvis kan få sina föräldrar att göra detta för kattens bästa (och framtida ungar).
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Då förstår jag - men ändå intressanta frågor att ställa hennes föräldrar innan de ska leka uppfödare och vad som bör fixas med kattungarna, att kattmamman inte får släppas utomhus öht tills kattungarna är 12 veckor och flyttfärdiga. Förutom att det är emot lagen, utan att även kattmamman kan börja löpa väldigt tidigt igen, bli parad, och sen mista intresset i sina kattungar och överge dem.
Hoppas hon hjälper och ser till att kattmamman kastreras så snart som möjligt, och att kattungarna får en bra start med vaccinering osv.!
#4 Jag tror att Olivia vet vad som händer när man inte kastrerar sina katter.
Mitt absolut viktigaste råd: Släpp inte ut katten nu innan och tolv veckor framåt.
Annars kan det gå som för den här stackarn vars idioter till ägare släppte ut mamman när denna lilla var en vecka gammal, mamman blev dräktig omedbart och ville inte veta av lille Izza (brodern dog)
#6 Absolut! Men det är fortfarande inte ett barns skyldighet att se till så att det inte händer.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#6 stackars lilla. Det är ju få som tyvärr vet det, och tycker att eftersom katten kan få springa fritt så ska ju även kattungarna få göra det - och bryter en lag utan om att veta det (dock fortfarande deras skyldighet). Inte bara då kattmamman och kattungar kan separeras, eller att katthonan blir parad igen och vill inte veta av sina kattungar de har just nu, utan man får tyvärr se många annonser där "kattungar säljes, mamman blev överkörd" och då undrar man varför man släpper ut en digivande kattmamma med kattungar?
Hoppas allt går bra med de små kattungarna!