Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 980 ggr
blondiie
0

Kattungar :)

Jag ha nu en fundering, jag ha (inte själv eller planerade) haft kullar, men nu ha jag fått hjärnsläpp och kommer inte ihåg när dom börjar med något, när dom tex ska få börja smaka kattmat och sånt, därför skulle de va jätte gulligt om någon skulle vilja skriva typ, vecka för vecka vad hur dom utvecklas :)

[silkesnosen]
0

googla, finns massor av bra info!

MonicaLagerquist
0

Vid tre veckors ålder börjar jag ge mina kattungar fast föda.

De får finskuret rått kött och mjau blötmat.Dagen efter sätter jag fram toalåda till dem.I den finns numera havregryn.Klumpbildande sand är livsfarligt för småttingar.

De flyttas till kattungahagen när de är ca två veckor.Därifrån brukar de rymma när de är fyra -fem veckor och då får de vara i vårt data/kattrum.Vid sju åtta veckors ålder får de vara i vardagsrummet dagtid men sover i datarummet.Vid nio veckors ålder får de vara lösa i hela huset dagtid.På natten är det datarummet som gäller.

Vid fyra vekors ålder testar jag dem för mask och parasiter köper Kolla masken.

Vid nio - tio veckors ålder vaccineras de första gången.Vid andra vaccineringen tre -fyra veckor senare id-märks de och besiktigas.Efter ca 10-14 dagar ombesiktigas de och sen är de redo att flytta.

Stolt ägare till tre La permer

blondiie
0

#2 Tack så mycket. De va mest de jag funderade på med maten då min "kisse-mamma" börjar lämna dom oftare och längre, så jag förstod att de va på väg. Dom är tre veckor nu, så får ta och fixa lite "bebis-mat" :)

LaSadie
0

Inledningsvis så serverar jag mousse vid 3-4 veckor för att de lätt ska kunna äta maten utan att behöva tugga så att säga, sen efter det så ger jag dem finskuret kycklingkött och ev. lite annat smått och gått. När de väl har börjat så brukar det gå med väldig fart :) Fortsätter med kött med byter ut moussen mot blötmat (mjau och/el bozita)