Hungrig katt
Hejsan! Min familj och jag har ett litet problem med en extremt hungrig katt. Det som är allvarligast tycker jag att det inte är våran katt utan en grannkatt som komer in till oss och snyltar mat. Oss gör det ingenting men den här lille katten (ingen stor katt) kommer till oss när vår egen katt är ute och ätar allt vad som finns att tillgå i matskålen. Och det har numerat blivit en sedvänja för honom.
Så vitt jag vet så äter bara katter tills de är mätta så vi undrar om den här katten får för lite mat hemma. Vi vet vems hans familj är och de är snälla människor men så har de hund som kanske snor hans mat. Vi tycker bara så synd om honom också han ser så ynklig ut.
Vi tycker också att han ganska smal för när man klappar honom så känner man ryggraden ganska tydligt som ett sträck längs med ryggen.
Är det något fel på den här katten? Tycker ni att vi ska säga till ägaren eller bara låta honom fortsätta att äta?
Lite rörigt inlägg men hoppas på att ni kan hjälpa oss.
Kanske tala om för ägarna att deras katt kommer och äter mat hos er, och försöka påpeka på ett vänligt sätt, varför han är så smal. Att ni ska fråga vänligt är för att annars kanske grannarna kan surna till och tolka det som att ni anklagar dom för vanvård.
Tipsa ägarna om att kanske ha kattens matskål placerad så att hunden inte kommer åt (om det nu är hunden som äter upp kattens mat). Och kanske försöka höra efter vad för mat katten får, och om den är frisk (och även kollad för mask). Även om den är kastrerad eller inte. För sådant kan också orsaka en viktnedgång
Ok, tack så mycket. Den här katten är i stort sett smal året om.
Men ska snacka med familjen om det.