Klösträd M3-2?
http://kattlycka.se/m-serien%20max160-001.jpg
Bilden längst ner i länken.
Är det någon som har den eller har haft den? Som oerfaren bland klösträden är jag osäker, kan man lära gamla katter våga sig upp där uppe på hyllorna? Föredrar de helst hyllor eller korgar?
Just nu softar mina hjärtebollar säkert, men inte speciellt glamouröst. ;) (De är dessutom 2 katter och 1 styck 6 kilos kanin som samsas om samma dyna stackarna) ;)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
De är inga bra speciellt inte till det priset = ovärt!
För små, strax över en meter högt dvs midjehöjd, ingen katt blir rädd de hoppar högre än så. Jag klassar dom små på den länken som usla helt enkelt. visst kanske ok om du hittar på begagnat för 50-100 kr men mer är det inte värt.
Det som däremot såg bra ut och kommer fungera så mycket bättre både i funktion och livslängd och värde i pengar är:
d10-2 samt d6-2 som är takhöga.
Använder du dig av sökfunktionen här på forumet så hittar du utmärkta trådar om just klösträdköp och vad man ska tänka på.
Spar pengarna köp något ordentligt.
/Fridaybrew
Tack så mycket för ditt svar, det uppskattas verkligen! Jag som blev så fäst vid det jag länkade till då vi bor så himla trångt, och jag ändå vill kunna erbjuda dom ett eget lyxigt ställe, så kändes storleken på den som optimal!
Man kan inte säkra den i väggen tro för bättre hållbarhet?
Jag vet faktiskt inte om jag vågat slänga ut 12-1500 kr på ett klösträd när pojkarna som närmar sig 15 år aldrig haft ett förut, det är enorma pengar för en prydnadsmöbel. :/
Klart katterna ska ha en möbel, och isf en möbel som står sig. Så köp inget litet och dyrt, när du enkelt kan hitta stort och billigt.
De där små frimärkena till sk möbler du länkade till är faktiskt bortkastade pengar i mina ögon.
Jag tycker katterna som ger mig så mycket är värda att okså få bra livskvalite och det inkluderar klösträd. Det första prutade jag på och fick hemkört då jag var student, dock köpte jag massa annat där så jag var i iaf lite förhandlingsposition och beredd att gå ifrån köpet helt om de inte gick med på det.
Sen har jag köpt ett nytt träd lite då och då, för om man tänker att man ger katterna kommer kanske låta löjligt men iaf en "veckopeng" till att spenderas just på lite dyrare saker som klösmöbler ja då har man råd oftare än man tror.
säg 2 kr om dagen och katt
14 kr/v
730 kr/år
har man 2 katter så blir det 1460 kr per år som vips är undanstoppat till just dylikt. Man kan hitta ett golv till tak modell klösträd för 730 kr så inom ett halvår om du börjar med veckopengen nu och inte har lust att ge veckopeng för 15 år retroaktivt ( 11 000 kr per 15 åringkatt) =)
2 kr om dagen är verkligen inte mycket och du kommer ha så nöjda katter.
Här hemma så har vi numera 4 st klösträd.
Så Egentligen är det inte enormt mycket pengar om man tänker på det mitt vis =)
Så har du ingen buffert just nu så börja med att lägga 4 kr (minst) i en burk eller ett konto så ska du se att inom ett halvår har du råd med takmodell hemlevererat till dörren.
Var en som köpte två underbara möbler för 850 kr levererat om jag förstod det rätt. Så sök efter den tråden vettja. "klösträd"
/Fridaybrew
Vilket gott skratt jag fick! Vilken tur att de inte vet om att de inte fått veckopeng på 15 år. ;)
Men jo, jag förstår dig helt och hållet, och jag håller med dig också! Det är just oron över att det inte ska bli använt som grämer mig då jag lever otroligt knapert som det är, utan en dyr oanvänd klösmöbel i en hörna. ;)
Jag har bläddrat omkring bland massa klösträdstrådar nu och inser att denna är nog rätt överflödig, men jag blir yr av alla åsikter! :D
Jag har kikat runt på tyska ebay och fastnat för en annan modell, men du tycker alltså att den måste vara fäst i taket? Denna skulle inte funka?

=) Phweu värsta turen =)
Jag har många åsiter om klösträd lol =) Dock betyder det inte att de är rätt, men jag har iaf tänkt igenom varför jag tycker som jag tycker utifrån erfarenhet och det lilla jag kan om fysik *skratt*.
Jag länkar till lite trådar nu där jag relativt utförligt redan skrivit om vad som ska tänkas på vid val av möbel. Natruligtvis är det hypoteser och teorier och man behöver inte ta det jag skriver som sanning *hehe* (men jag har rätt *nickar* *s*)
här kommer länkarna trådarna är bra att läsa igenom men har du bråttom så leta efter mina inlägg men trådarna är inte allt för långa:
http://katter.ifokus.se/discussions/4fd0cd28d3b4fd0914002b3c-klostrad-ebay?participating-1
http://katter.ifokus.se/discussions/4d713b1cb9cb4622440524b0-klosmobler-och-kattrad?participating-1
http://katter.ifokus.se/discussions/4d713577b9cb46222704d3d4-klosmobler#4d7123e4b9cb46214104484c-6
Hoppas detta inte förvirrar mer än nödvändigt lol =)
Förresten om både plats och pengar tryter just nu kan man köra med lite hyllor på väggarna om man nu äger sitt boende och är ok med en del hål i väggarna. Dock anser jag det värt med en stor möbel hellre än att bli tvungen att fixa iordning rummet när man ska flytta, vilket naturligtvis inte är gratis så ur det långsiktiga perspektiviet är möbeln billigare i tid och pengar iaf.
Lycka till nu med beslutsångesten =)
/Fridaybrew
Redan länkad i ovan men:
http://katter.ifokus.se/discussions/4fd0cd28d3b4fd0914002b3c-klostrad-ebay?participating-1
inlägg #37 visar hur fint man kan fynda om man lägger ner tid. Hon gjorde ett kanonköp som jag är avundsjuk på tom =) Grymt bra köp och värde. Så det går hitta fint till bra peng, tom inom din nuvarande budget =) wee
/Fridaybrew
Det verkar som att jag inte ska sova än på en stund! ;) TACK!! :D

Trädet i #4 klarar sig bra utan att vara spänt mot taket, det är byggt för att stå stadigt ändå.
Men jag skulle rekommendera trädet i TS i tråden som #6 länkar till, jag har haft båda modellerna och mina katter gillade det bättre. Dels var hängkorgarna väldigt populära, och dels rejsade de runt i det trädet mer, och den stora hyllan högt upp var flitigt använd, mycket mer än plattformarna på det andra.
Var också noga med att kolla så att du inte får tandpetare till stolpar, satsa på träd som har stolpar med en diameter på 9 cm minst. Smarare stolpar slits fortare, och trädet blir dessutom ostadigare, och det är inte så att träden med grövre är dyrare heller.
Trädet i inlägg #4 är bra. Det är tydligen rätt många här som har det och gillar det, så även jag.
Nu har jag vunnit mig ett klösträd på ebay. 534 kr inkl frakten!
Hujedamig vad nervöst det var! :D

Bra! Kul!
Den där har tre stödben ända upp vilket är också bra så den kommer hålla för mycket racing, eller tja så mycket racing ansenliga 15 åringar nu gör =)
Men visst fick du mer för pengarna nu efter dessa tips?
Sen skulle jag när du väl får hem den sätta liggkorgarna högst upp på deras pelare så de kommer upp i höjd = katter gillar mer.
Det är enkelt sätt dom ovanpå översta plattan vilket gör att korgarna får mer stöd utåt och kommer inte vika ner sig lika snabt/enkelt som annars.
Trappan är mest estetiskt för oss tvåfotingar och inget som en katt användder sig av lol. Så om du är vilig att skippa den så kan du även flytta upp "boxen" till våningen som korgarna skulle vart på.
Som du märker så är detta ungefär som lego man kan göra som man vill =)
/Fridaybrew
Jag tog faktiskt med mig ditt tips från en annan tråd om att den ska ha 3 stödben hela vägen upp. ;)
Jag tänkte också att om den känns lite vinglig kanske man kan fästa den i väggen med ett vinkeljärn i översta hyllan.
Ska absolut pussla med den sedan och se hur jag får ihop den. OM jag får ihop den! :D
Undrar dock, jag fick inget email när jag vann den, men fann ett mail inne i själva ebayinloggen, kommer säljaren kontakta mig INNE på ebay nu? Så jag vet om det är mailen eller ebay jag ska hålla koll på. :)
Var så länge sen jag köpte från ebay så kan inte svara på den frågan tyvärr, men PM:a hon som precis fått hem sina grejer från den andra tråden vettja och fråga henne =) Hon har ju mest aktuell erfarenhet just nu =)
/Fridaybrew

#9, ja det är ett bra träd, absolut, men av de två modellerna så uppskattade mina det jag pratade om mer.
#10 Det där är samma modell som jag tipsade om i #8, minus delen som spänns mot taket, men jag misstänker att det är den smala, sämre varianten med stolpar som bara är 7 eller 8 cm i diameter.
Men nu har ju du vunnit det, och det lär hålla i något år i alla fall, så det blir nog bra ändå
Och jag skulle göra precis som du är inne på: fästa det i väggen, för säkerhets skull.
Kan även tipsa om att ta bort det lägre röret, det gör att katterna har fri väg att rejsa upp för den stolpen, och sånt brukar vara uppskattat 
Grattis till ett fint fynd du med! 
Härligt att lyckas få ett så passbilligt! :)
De flesta såna stora verkar ju kosta mellan 1000-2000 kr, lite för dyrt enligt mig!
Jag vann en sån som är i #4 för 2 årsen ungefär på tradera för 700 kr, använs mycket här hemma ;P
Skulle gärna vilja köpa en ny till min katt men antar att hon får slita upp den lite till först! :P
Skulle du ge katten 10 kr veckopeng så hade katten kunna köpa en riktigt fin nu 2 år senare =) och 10 kr i veckarn har de flesta råd att avvara eller hur. Man behöver utöver det även en buffert för eventuella oförutsedda händelser tex veterinär. och då är det bra om man har sparat kapital på ett kattkonto.
/Fridaybrew